Tato diplomová práce je zaměřena na nápravu úchopů v 1. ročníku základní školy. Cílem práce je získání nejrůznějších nekorektních úchopů držení psacího náčiní, jejich popis a rozbor, posléze námět k nápravě konkrétních úchopů. Diplomová práce je rozčleněna na dva základní celky, a to na celek teoretický a praktický. Teoretická část vysvětluje pojem motorika a její podoblasti. Pozornost je věnovaná její charakteristice a vývoji. Zaobírá se problematikou návyků při kreslení a psaní jak v mateřské škole, tak na počátku prvního ročníku základní školy a významem správného úchopu psací pomůcky. Jedna z kapitol charakterizuje a pojednává o samotném korektním a nekorektním úchopu. Posledním částí teoretického celku je ergonomie psaní, která se věnuje vhodnému výběru psacího náčiní, polohy těla i ruky při vykonávané psací činnosti. Praktická část pojmenovává nekorektní úchopy. Dál se zde nachází průzkumné šetření, zaměřené na výskyt a nápravu nekorektních úchopů při prvopočátečním psaní. Praktická část je rozdělena do tří podkapitol, kde je popsaný průběh průzkumu, charakteristika respondentů, kterými jsou učitelé prvního stupně, náprava nekorektních úchopů a navržené odbourávání špatného návyku při držení psací pomůcky.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the correction of the holding of writing tools in the first year of primary school. The aim of the thesis is to obtain various incorrect grips of the holding of writing tools, their description and analysis, and later the proposed remedy of the specific problematic grips. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part explains the concept of motorics and its subdivisions. Attention is paid to its characteristics and development. It deals with the issue of drawing and writing habits both in kindergarten and at the beginning of the first year of primary school and the importance of the correct grasp of writing tools. One of the chapters characterizes and deals with the correct and incorrect grip specifically. The last chapter of the theoretical part is about the ergonomics of writing, which is devoted to the appropriate selection of writing tools, the position of the body and hand during the writing activity. The practical part describes incorrect grips. Furthermore, there is a survey focused on the occurrence and correction of incorrect grips during the initial phases of writing. The practical part is divided into three subchapters, where the execution of the survey is described, the characteristics of the respondents, who are first-grade teachers, the correction of incorrect grips and proposed remedies of the bad habits while holding a writing tool.
Pencil grip, proper grip, inproper grip, first grade, aids of fixacion proper grip
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na nápravu úchopů v 1. ročníku základní školy. Cílem práce je získání nejrůznějších nekorektních úchopů držení psacího náčiní, jejich popis a rozbor, posléze námět k nápravě konkrétních úchopů. Diplomová práce je rozčleněna na dva základní celky, a to na celek teoretický a praktický. Teoretická část vysvětluje pojem motorika a její podoblasti. Pozornost je věnovaná její charakteristice a vývoji. Zaobírá se problematikou návyků při kreslení a psaní jak v mateřské škole, tak na počátku prvního ročníku základní školy a významem správného úchopu psací pomůcky. Jedna z kapitol charakterizuje a pojednává o samotném korektním a nekorektním úchopu. Posledním částí teoretického celku je ergonomie psaní, která se věnuje vhodnému výběru psacího náčiní, polohy těla i ruky při vykonávané psací činnosti. Praktická část pojmenovává nekorektní úchopy. Dál se zde nachází průzkumné šetření, zaměřené na výskyt a nápravu nekorektních úchopů při prvopočátečním psaní. Praktická část je rozdělena do tří podkapitol, kde je popsaný průběh průzkumu, charakteristika respondentů, kterými jsou učitelé prvního stupně, náprava nekorektních úchopů a navržené odbourávání špatného návyku při držení psací pomůcky.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the correction of the holding of writing tools in the first year of primary school. The aim of the thesis is to obtain various incorrect grips of the holding of writing tools, their description and analysis, and later the proposed remedy of the specific problematic grips. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part explains the concept of motorics and its subdivisions. Attention is paid to its characteristics and development. It deals with the issue of drawing and writing habits both in kindergarten and at the beginning of the first year of primary school and the importance of the correct grasp of writing tools. One of the chapters characterizes and deals with the correct and incorrect grip specifically. The last chapter of the theoretical part is about the ergonomics of writing, which is devoted to the appropriate selection of writing tools, the position of the body and hand during the writing activity. The practical part describes incorrect grips. Furthermore, there is a survey focused on the occurrence and correction of incorrect grips during the initial phases of writing. The practical part is divided into three subchapters, where the execution of the survey is described, the characteristics of the respondents, who are first-grade teachers, the correction of incorrect grips and proposed remedies of the bad habits while holding a writing tool.
Pencil grip, proper grip, inproper grip, first grade, aids of fixacion proper grip
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vymezení tématu práce. Vývoj hrubé a jemné motoriky.
3. Grafomotorika. Psací náčiní, úchop.
4. Nesprávný úchop - náprava.
5. Součástí budou vlastní návrhy činností pro fixaci správného úchopu.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vymezení tématu práce. Vývoj hrubé a jemné motoriky.
3. Grafomotorika. Psací náčiní, úchop.
4. Nesprávný úchop - náprava.
5. Součástí budou vlastní návrhy činností pro fixaci správného úchopu.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
VYSKOTOVÁ, J.; MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika : vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
VYSKOTOVÁ, J.; MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika : vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.