Tato diplomová práce se zabývá podporou mluvení v hodinách anglického jazyka na základní škole pomocí jazykových her a aktivit. Předmětem zkoumání je efektivnost vybraných jazykových her a aktivit na podporu mluvení ve vyučování a to především z pohledu samotných žáků. V teoretické části jsou poznatky o jazykových dovednostech (obzvlášť o mluvení) a o metodách, které tyto dovednosti podporují při procesu vyučování. V závěru diplomové práce je vybráno několik jazykových her a aktivit, které byly prověřeny v praxi a následovně byly zhodnoceny mnou a žáky vzhledem k zábavnosti a efektivnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using language activities and language games to improve and encourage the speaking skill in learning English language as the second language at the primary school. This diploma thesis is divided into two parts - theoretical part and practical part. The theoretical part of this diploma thesis describes speaking skill from the language development through the appropriate organization of the class to the motivation and evaluation of spoken expression. The aim of practical part of this thesis is to analyse data from pupils who chose a degree of fun and efficiency to encourage them to speak a foreign language for each research language activities. Results of the research were analysed and evaluated in the form of graphs. This diploma thesis provides information on whether speech activities are beneficial in English lessons and whether they support pupils in speaking a foreign language. It also provides advice for other teachers in the form of pedagogical implications and suggests some ideas for the future research.
Klíčová slova
podpora, dovednosti, mluvení, anglický jazyk, jazyk, řečové aktivity
Klíčová slova v angličtině
improvement, speaking, skill, speaking skill, language activities
Rozsah průvodní práce
71 (85861 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá podporou mluvení v hodinách anglického jazyka na základní škole pomocí jazykových her a aktivit. Předmětem zkoumání je efektivnost vybraných jazykových her a aktivit na podporu mluvení ve vyučování a to především z pohledu samotných žáků. V teoretické části jsou poznatky o jazykových dovednostech (obzvlášť o mluvení) a o metodách, které tyto dovednosti podporují při procesu vyučování. V závěru diplomové práce je vybráno několik jazykových her a aktivit, které byly prověřeny v praxi a následovně byly zhodnoceny mnou a žáky vzhledem k zábavnosti a efektivnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using language activities and language games to improve and encourage the speaking skill in learning English language as the second language at the primary school. This diploma thesis is divided into two parts - theoretical part and practical part. The theoretical part of this diploma thesis describes speaking skill from the language development through the appropriate organization of the class to the motivation and evaluation of spoken expression. The aim of practical part of this thesis is to analyse data from pupils who chose a degree of fun and efficiency to encourage them to speak a foreign language for each research language activities. Results of the research were analysed and evaluated in the form of graphs. This diploma thesis provides information on whether speech activities are beneficial in English lessons and whether they support pupils in speaking a foreign language. It also provides advice for other teachers in the form of pedagogical implications and suggests some ideas for the future research.
Klíčová slova
podpora, dovednosti, mluvení, anglický jazyk, jazyk, řečové aktivity
Klíčová slova v angličtině
improvement, speaking, skill, speaking skill, language activities
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Goh, Ch.,Burns, A., (2012). Teaching speaking: a holistic approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Maxom, M. (2009). Teaching english as a foreign language for dummies. West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd.
Nunan, D. (2011). Teaching english to young learners. Anaheim: Anaheim University Press.
Slattery, M., & Willis, J. (2006). English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Wright, A., Betteridge, D., & Muckby, M. (1984). Games for language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Goh, Ch.,Burns, A., (2012). Teaching speaking: a holistic approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Maxom, M. (2009). Teaching english as a foreign language for dummies. West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd.
Nunan, D. (2011). Teaching english to young learners. Anaheim: Anaheim University Press.
Slattery, M., & Willis, J. (2006). English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Wright, A., Betteridge, D., & Muckby, M. (1984). Games for language learning. Cambridge: Cambridge University Press.