Práce se zabývá neuroticismem u žáků základní školy a víceletého gymnázia. Popisuje neuroticismus, poruchy s neuroticismem spojené a věnuje pozornost vývojově - psychologické charakteristice dětí školního věku, což je období, do které spadají žáci základní školy i víceletého gymnázia. Cílem praktické části je zkoumání celkového procenta neurotických dětí v mém výzkumném vzorku. Dále nás zajímá, jestli existuje rozdíl mezi měrou neuroticismu u dětí základní školy a víceletého gymnázia a zda-li v tom má nějakou roli pohlaví a věk.
Anotace v angličtině
The thesis deals with neuroticism in elementary school children and multi-year grammar school. It describes neuroticism, disorders associated with neuroticism and it pays attention to characterise of children of school age (the period of life which pertains to children in elementary school and multi - year grammar school) from the viewpoint of developmental psychology. The aim of the practical part is to examine the total percentage of neurotic children in my research sample. We are also interested in whether there is a difference between the degree of neuroticism in elementary school children and a multi-year grammar school, and whether gender and age have any role in it.
Klíčová slova
Neuroticismus, neurotické poruchy, základní škola, víceleté gymnázium, školní věk, pubescence, neuróza
Práce se zabývá neuroticismem u žáků základní školy a víceletého gymnázia. Popisuje neuroticismus, poruchy s neuroticismem spojené a věnuje pozornost vývojově - psychologické charakteristice dětí školního věku, což je období, do které spadají žáci základní školy i víceletého gymnázia. Cílem praktické části je zkoumání celkového procenta neurotických dětí v mém výzkumném vzorku. Dále nás zajímá, jestli existuje rozdíl mezi měrou neuroticismu u dětí základní školy a víceletého gymnázia a zda-li v tom má nějakou roli pohlaví a věk.
Anotace v angličtině
The thesis deals with neuroticism in elementary school children and multi-year grammar school. It describes neuroticism, disorders associated with neuroticism and it pays attention to characterise of children of school age (the period of life which pertains to children in elementary school and multi - year grammar school) from the viewpoint of developmental psychology. The aim of the practical part is to examine the total percentage of neurotic children in my research sample. We are also interested in whether there is a difference between the degree of neuroticism in elementary school children and a multi-year grammar school, and whether gender and age have any role in it.
Klíčová slova
Neuroticismus, neurotické poruchy, základní škola, víceleté gymnázium, školní věk, pubescence, neuróza