Výstupem této bakalářské práce je ikonografická analýza závěsné malby z ruky Eliáše Dollhopfa s názvem Pašijové hodiny. Text je rozčleněn do pěti kapitol. První kapitola se zabývá vysvětlením pojmů ikonologie a ikonografie. Druhá kapitola přibližuje dílo a život umělců, kteří jsou stěžejní pro vznik tohoto díla. Třetí kapitola Třetí kapitola blíže vysvětluje z kulturně historického hlediska pašijový týden a zaměřuje se na odraz námětu utrpení Krista ve výtvarném umění. Čtvrtá kapitola nás seznamuje s dílem samým a okolnostmi, jež určily jeho výslednou podobu. Především ikonografickému a ikonologickému rozboru se věnuje kapitola pátá. Ikonologický rozsah nebylo možno obsáhnout v celé šíři vzhledem k formátu práce.
Anotace v angličtině
The goal of this dissertation is an iconographic analysis of the art work of Eliáš Dollhopf called Pašijové hodiny. The content is divided into 5 chapters. The first chapter is explaining the terms of iconography and iconology. The second chapter is about the work and the lives of artists that influenced the idea of this masterpiece. The third chapter focuses on the cultural and historical significance of the Holy Week and also on how the Passion of Jesus Christ influenced art in general. The fourth chapter explains the work in depth as well as the consequences that played a key role during its creation. The last chapter analyses the iconographic and iconological aspects of the work. Iconological analysis could not be done in a thorough manner due to the limited format of the dissertation.
Výstupem této bakalářské práce je ikonografická analýza závěsné malby z ruky Eliáše Dollhopfa s názvem Pašijové hodiny. Text je rozčleněn do pěti kapitol. První kapitola se zabývá vysvětlením pojmů ikonologie a ikonografie. Druhá kapitola přibližuje dílo a život umělců, kteří jsou stěžejní pro vznik tohoto díla. Třetí kapitola Třetí kapitola blíže vysvětluje z kulturně historického hlediska pašijový týden a zaměřuje se na odraz námětu utrpení Krista ve výtvarném umění. Čtvrtá kapitola nás seznamuje s dílem samým a okolnostmi, jež určily jeho výslednou podobu. Především ikonografickému a ikonologickému rozboru se věnuje kapitola pátá. Ikonologický rozsah nebylo možno obsáhnout v celé šíři vzhledem k formátu práce.
Anotace v angličtině
The goal of this dissertation is an iconographic analysis of the art work of Eliáš Dollhopf called Pašijové hodiny. The content is divided into 5 chapters. The first chapter is explaining the terms of iconography and iconology. The second chapter is about the work and the lives of artists that influenced the idea of this masterpiece. The third chapter focuses on the cultural and historical significance of the Holy Week and also on how the Passion of Jesus Christ influenced art in general. The fourth chapter explains the work in depth as well as the consequences that played a key role during its creation. The last chapter analyses the iconographic and iconological aspects of the work. Iconological analysis could not be done in a thorough manner due to the limited format of the dissertation.
V teoretické části bakalářské práce studentka s oporou v odborných textech, především z oblasti dějin umění a kulturní historie, zhodnotí přínos díla Eliáše Dollhopfa s ohledem na ikonologickou a ikonografickou analýzu výtvarného díla a jejich možnosti i omezení.
Práce pojednává o možnostech a rizicích výtvarných pramenů a jejich možností s ohledem na daný kulturně historický rámec.
Jádrem práce je rozbor díla Pašijové hodiny od Eliáše Dollhopfa a jeho komparace s původní předlohou.
Nedílnou součástí práce je reflexe kulturně historického vývoje daného tématu.
V práci bude kladen důraz na interdisciplinaritu mezi dějinami umění, historií a literární vědou.
Kontrola práce bude probíhat pravidelně v konzultačních hodinách.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce studentka s oporou v odborných textech, především z oblasti dějin umění a kulturní historie, zhodnotí přínos díla Eliáše Dollhopfa s ohledem na ikonologickou a ikonografickou analýzu výtvarného díla a jejich možnosti i omezení.
Práce pojednává o možnostech a rizicích výtvarných pramenů a jejich možností s ohledem na daný kulturně historický rámec.
Jádrem práce je rozbor díla Pašijové hodiny od Eliáše Dollhopfa a jeho komparace s původní předlohou.
Nedílnou součástí práce je reflexe kulturně historického vývoje daného tématu.
V práci bude kladen důraz na interdisciplinaritu mezi dějinami umění, historií a literární vědou.
Kontrola práce bude probíhat pravidelně v konzultačních hodinách.
Seznam doporučené literatury
Černý Zbyněk Elias Dollhopf (1703-1773), Barokní malíř západních Čech, Sokolov 2013.
Prokop Vladimír, Smola Lukáš, Sokolovsko, Umění, památky a umělci do roku 1945, Sokolov 2014.
Bělohlávek P. V., Ř. KŘ., Od Karlova mostu, Zprávy z řádu Křižovníků s červenou hvězdou, Praha 1930.
Royt Jan, Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha 1999.
Royt Jan, Slovník biblické ikonografie, Praha 2006.
Brtek Josef, Eliáš Dollhopf: 300 let od narození barokního umělce, České památky 2/2003, s. 15-17.
Mikulec Jiří, Barokní náboženská bratrstva v Čechách, Praha 2000.
Seznam doporučené literatury
Černý Zbyněk Elias Dollhopf (1703-1773), Barokní malíř západních Čech, Sokolov 2013.
Prokop Vladimír, Smola Lukáš, Sokolovsko, Umění, památky a umělci do roku 1945, Sokolov 2014.
Bělohlávek P. V., Ř. KŘ., Od Karlova mostu, Zprávy z řádu Křižovníků s červenou hvězdou, Praha 1930.
Royt Jan, Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha 1999.
Royt Jan, Slovník biblické ikonografie, Praha 2006.
Brtek Josef, Eliáš Dollhopf: 300 let od narození barokního umělce, České památky 2/2003, s. 15-17.
Mikulec Jiří, Barokní náboženská bratrstva v Čechách, Praha 2000.