Tato bakalářská práce pojednává o alternativních nástrojích, které lze zahrnout do výuky hudební výchovy. V rámci tématu alternativních nástrojů vyčleňuje nástroje klasické, na jejichž základu vybírá nástroje alternativní. Dále se práce zabývá výrobou jednoduchých hudebních nástrojů a jejich využitím v multikulturních lidových písních. Cílem práce je obohatit výuku hudební výchovy o nové netradiční postupy výroby nástrojů a zároveň nastínit ostatním učitelům možné alternativní nástroje, se kterými lze v hodinách hudební výchovy pracovat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with alternative musical instruments, which can be included in musical education lessons. As a conrnerstone for the alternative musical instruments, classical musical instruments are used and mentioned. Moreover, creating of some simple alternative musical instruments with their usage in multicultural folk songs are described. The aim of the bachelor thesis is to enrich the musical education lessons of new untraditional aproaches of making of simple musical instruments and simultaneously, show the other teachers the alternative musical instruments, that could be used during the lessons.
Klíčová slova
Alternativní hudební nástroje, klasické hudební nástroje, lidové nástroje, výroba hudebních nástrojů, Orffův instrumentář, fanfrnoch, učebnice hudební výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Alternative musical instruments, classical musical instruments, folk musical instruments, creating of musical instruments, Orff instrument, fanfrnoch, textbooks of music education.
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o alternativních nástrojích, které lze zahrnout do výuky hudební výchovy. V rámci tématu alternativních nástrojů vyčleňuje nástroje klasické, na jejichž základu vybírá nástroje alternativní. Dále se práce zabývá výrobou jednoduchých hudebních nástrojů a jejich využitím v multikulturních lidových písních. Cílem práce je obohatit výuku hudební výchovy o nové netradiční postupy výroby nástrojů a zároveň nastínit ostatním učitelům možné alternativní nástroje, se kterými lze v hodinách hudební výchovy pracovat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with alternative musical instruments, which can be included in musical education lessons. As a conrnerstone for the alternative musical instruments, classical musical instruments are used and mentioned. Moreover, creating of some simple alternative musical instruments with their usage in multicultural folk songs are described. The aim of the bachelor thesis is to enrich the musical education lessons of new untraditional aproaches of making of simple musical instruments and simultaneously, show the other teachers the alternative musical instruments, that could be used during the lessons.
Klíčová slova
Alternativní hudební nástroje, klasické hudební nástroje, lidové nástroje, výroba hudebních nástrojů, Orffův instrumentář, fanfrnoch, učebnice hudební výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Alternative musical instruments, classical musical instruments, folk musical instruments, creating of musical instruments, Orff instrument, fanfrnoch, textbooks of music education.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2018.
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2018.
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2019.
4. Zpracování přílohové části do března 2019.
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen).
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2018.
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2018.
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2019.
4. Zpracování přílohové části do března 2019.
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen).
Seznam doporučené literatury
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s.
BUCHNER, Alexander. Hudební nástroje od pravěku k dnešku. Praha: Orbis, 1956. Obrazová publikace.
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013.
CHARALAMBIDIS, A, CÍSAŘ, Z. a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 168 s.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova 2: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 191 s.
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2002.
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013.
Seznam doporučené literatury
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s.
BUCHNER, Alexander. Hudební nástroje od pravěku k dnešku. Praha: Orbis, 1956. Obrazová publikace.
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013.
CHARALAMBIDIS, A, CÍSAŘ, Z. a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 168 s.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova 2: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 191 s.
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2002.
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013.