Bakalářská práce se zabývá skrytým kurikulem na víceletých gymnáziích. Využívá socio-kulturního přístupu ke studiu skrytého kurikula a porovnává dvě víceletá gymnázia. Práce v kvalitativní části je zaměřena na popis a komparaci skrytých kurikul na gymnáziích a využívá etnografické metody sběru dat. V kvantitativní části práce jsou testovány hypotézy, které vycházejí z kvalitativní analýzy a ověřují předpoklady míry osvojení vlastností vycházejících ze skrytých kurikul sledovaných gymnázií. Závěrečná část práce je shrnutím zjištění z kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis focuses on the hidden curriculum in grammar schools. I use a socio-cultural approach to the study of the hidden curriculum and I compare two grammar schools. In the qualitative part of the work I focuse on the description and comparison of hidden curricula in grammar schools and I use etnographic methods of the data collection. In the quantitative part of the work I test hypotheses, which are based on the qualitative analysis and I verify the assumptions of the degree of internalization of qualities based on hidden curricula of the observed grammar schools. The final part of the work is a summary o findings from qualitative and quantitative research.
Klíčová slova
skryté kurikulum, socializace ve škole, víceletá gymnázia, kultura školy, klima školy
Klíčová slova v angličtině
hidden curriculum, school socialization, grammar schools, school culture, school climate
Rozsah průvodní práce
64 s. (96 417 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá skrytým kurikulem na víceletých gymnáziích. Využívá socio-kulturního přístupu ke studiu skrytého kurikula a porovnává dvě víceletá gymnázia. Práce v kvalitativní části je zaměřena na popis a komparaci skrytých kurikul na gymnáziích a využívá etnografické metody sběru dat. V kvantitativní části práce jsou testovány hypotézy, které vycházejí z kvalitativní analýzy a ověřují předpoklady míry osvojení vlastností vycházejících ze skrytých kurikul sledovaných gymnázií. Závěrečná část práce je shrnutím zjištění z kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis focuses on the hidden curriculum in grammar schools. I use a socio-cultural approach to the study of the hidden curriculum and I compare two grammar schools. In the qualitative part of the work I focuse on the description and comparison of hidden curricula in grammar schools and I use etnographic methods of the data collection. In the quantitative part of the work I test hypotheses, which are based on the qualitative analysis and I verify the assumptions of the degree of internalization of qualities based on hidden curricula of the observed grammar schools. The final part of the work is a summary o findings from qualitative and quantitative research.
Klíčová slova
skryté kurikulum, socializace ve škole, víceletá gymnázia, kultura školy, klima školy
Klíčová slova v angličtině
hidden curriculum, school socialization, grammar schools, school culture, school climate
Zásady pro vypracování
Práce řeší tuto výzkumnou otázku: "Jaká je míra vlivu skrytého kurikula na jednání a schopnosti studentů víceletých gymnázií?" Prvním cílem je na základě studia dokumentů a zúčastněného pozorování identifikovat složky skrytého kurikula na vybraných víceletých gymnáziích. Druhým cílem je pomocí experimentu, rozhovorů a dotazníkového šetření porovnat na těchto školách jednání a schopnosti studujících nižšího a vyššího ročníku (např. primy a septimy). Srovnání škol nám ukáže, jak se liší skrytá kurikula škol, srovnání ročníků pak ukáže, do jaké míry si starší studující tato skrytá kurikula osvojili.
Diplomantka a vedoucí práce spolu budou konzultovat alespoň jednou každý měsíc. V září, říjnu a listopadu bude předmětem konzultací průběh a výsledky zúčastněného pozorování a studia dokumentů. V prosinci bude konzultována identifikace skrytého kurikula a návrh dotazníku a experimentů na měření osvojení skrytého kurikula. V lednu bude určen přesný plán realizace experimentů a dotazníkového šetření. V únoru, březnu a dubnu budou konzultovány výsledky a finální podoba práce.
Zásady pro vypracování
Práce řeší tuto výzkumnou otázku: "Jaká je míra vlivu skrytého kurikula na jednání a schopnosti studentů víceletých gymnázií?" Prvním cílem je na základě studia dokumentů a zúčastněného pozorování identifikovat složky skrytého kurikula na vybraných víceletých gymnáziích. Druhým cílem je pomocí experimentu, rozhovorů a dotazníkového šetření porovnat na těchto školách jednání a schopnosti studujících nižšího a vyššího ročníku (např. primy a septimy). Srovnání škol nám ukáže, jak se liší skrytá kurikula škol, srovnání ročníků pak ukáže, do jaké míry si starší studující tato skrytá kurikula osvojili.
Diplomantka a vedoucí práce spolu budou konzultovat alespoň jednou každý měsíc. V září, říjnu a listopadu bude předmětem konzultací průběh a výsledky zúčastněného pozorování a studia dokumentů. V prosinci bude konzultována identifikace skrytého kurikula a návrh dotazníku a experimentů na měření osvojení skrytého kurikula. V lednu bude určen přesný plán realizace experimentů a dotazníkového šetření. V únoru, březnu a dubnu budou konzultovány výsledky a finální podoba práce.
Seznam doporučené literatury
KAŠČÁK, Ondrej; FILAGOVÁ, Markéta. Javisko a zákulisie školy: O materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Vydavateľstvo Trnavskej univerzity, 2007.
GORDON, D.: Hidden Curriculum. In: Husén, T., Postlehwaite, N. (Eds.) International Encyclopedia of Education, New York, Pergamon Press, 1995.
GIROUX, H. A., & Penna, A. N. (1979). Social education in the classroom: The dynamics of the hidden curriculum. Theory and research in Social Education, 7(1).
JACKSON, P. W. : Life in classrooms. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University, 1968.
LECOMPTE, M. D. (1978). Learning to work: The hidden curriculum of the classroom. Anthrop. and Educ. Quart., 9(1).
Seznam doporučené literatury
KAŠČÁK, Ondrej; FILAGOVÁ, Markéta. Javisko a zákulisie školy: O materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Vydavateľstvo Trnavskej univerzity, 2007.
GORDON, D.: Hidden Curriculum. In: Husén, T., Postlehwaite, N. (Eds.) International Encyclopedia of Education, New York, Pergamon Press, 1995.
GIROUX, H. A., & Penna, A. N. (1979). Social education in the classroom: The dynamics of the hidden curriculum. Theory and research in Social Education, 7(1).
JACKSON, P. W. : Life in classrooms. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University, 1968.
LECOMPTE, M. D. (1978). Learning to work: The hidden curriculum of the classroom. Anthrop. and Educ. Quart., 9(1).