Předkládaná bakalářská práce spadá do oblasti teoretické sociologie módy, která rozumí módě jako formě kolektivního chování. Nastiňuje jaký je rozdíl mezi odíváním a módou. Jejím cílem je analyzování pojmu a přístupů odborníků z jednotlivých oblastí jakými jsou sociologové, teoretici filosofie či historie k němu. Jak je móda provázána s koncepty směny a spotřeby. Dále uvažuje o spotřebě významů z hlediska sémiologie.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis belongs to the field of theoretical sociology of fashion, which understands fashion as a form of collective behavior. It outlines the difference between clothing and fashion. Its aim is to analyze the concept and attitudes of experts from different areas such as sociologists, theorists of philosophy or history to it. How fashion is linked to the concepts of exchange and consumption. It also considers the use of meanings in terms of semiology.
fashion, society, contemporary, theory, social institution
Rozsah průvodní práce
28 s. (59 674 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce spadá do oblasti teoretické sociologie módy, která rozumí módě jako formě kolektivního chování. Nastiňuje jaký je rozdíl mezi odíváním a módou. Jejím cílem je analyzování pojmu a přístupů odborníků z jednotlivých oblastí jakými jsou sociologové, teoretici filosofie či historie k němu. Jak je móda provázána s koncepty směny a spotřeby. Dále uvažuje o spotřebě významů z hlediska sémiologie.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis belongs to the field of theoretical sociology of fashion, which understands fashion as a form of collective behavior. It outlines the difference between clothing and fashion. Its aim is to analyze the concept and attitudes of experts from different areas such as sociologists, theorists of philosophy or history to it. How fashion is linked to the concepts of exchange and consumption. It also considers the use of meanings in terms of semiology.
fashion, society, contemporary, theory, social institution
Zásady pro vypracování
květen - červen 2018: připravit seznam základní literatury a pramenů k stanovenému tématu, stanovení struktury práce.
červen - září 2018: vypracovat rešerše knih a pramenů k stanovenému tématu a připravit podrobnou osnovu práce, (četba: G. Lipovetsky, E. Gofmann, E.B. Hurlock, T. Veblen článků k tématu).
září - listopad 2018: rešerše a četba (N. Klein, P. Bourdieu, R. Barthes, Z. Bauman a vybraných článků k tématu)
prosinec 2018 - leden 2019: Finalizace pracovního textu.
leden-únor 2019: Finalizace závěrečného textu.
březen-duben 2019: korekce obsahu, formulací atd. v dané práci
duben 2019: k řádnému termínu odevzdat práci v tištěné i elektronické podobě
Předkládaný projekt bakalářské práce spadá do oblasti teoretické sociologie módy, která rozumí odívání jako formě kolektivního chování. V teoretické části práce text shrnuje základní náměty týkající se sociologické teorie odívání jakožto formy veřejné representace sociálních aktérů. Záměrem textu je shrnout základní aspekty vybraných sociálně teoretických přístupů k odívání, a to v rámci: a) sociálně psychologického paradigmatu (E. B. Hurlock, E. Goffmann), b) strukturalistické,a sémiologické perspektivy (R. Barthes, G. Lipovetsky, B. Barber, N. Klein) a c) sociální kritiky s důrazem na masové a konzumní aspekty módy a fenoménu fast fashion (T. Veblen, Z. Bauman).
Při psaní práce a průběhu výzkumu bude dodržován Etický kodex platný na katedře KSS. Bude dodržována norma pro psaní odborného textu. V rámci realizace výzkumu budou dodržovány etické zásady. Případné změny a odchylky od původního záměru práce budou vždy konzultovány s vedoucím a řádně zdůvodněny.
Zásady pro vypracování
květen - červen 2018: připravit seznam základní literatury a pramenů k stanovenému tématu, stanovení struktury práce.
červen - září 2018: vypracovat rešerše knih a pramenů k stanovenému tématu a připravit podrobnou osnovu práce, (četba: G. Lipovetsky, E. Gofmann, E.B. Hurlock, T. Veblen článků k tématu).
září - listopad 2018: rešerše a četba (N. Klein, P. Bourdieu, R. Barthes, Z. Bauman a vybraných článků k tématu)
prosinec 2018 - leden 2019: Finalizace pracovního textu.
leden-únor 2019: Finalizace závěrečného textu.
březen-duben 2019: korekce obsahu, formulací atd. v dané práci
duben 2019: k řádnému termínu odevzdat práci v tištěné i elektronické podobě
Předkládaný projekt bakalářské práce spadá do oblasti teoretické sociologie módy, která rozumí odívání jako formě kolektivního chování. V teoretické části práce text shrnuje základní náměty týkající se sociologické teorie odívání jakožto formy veřejné representace sociálních aktérů. Záměrem textu je shrnout základní aspekty vybraných sociálně teoretických přístupů k odívání, a to v rámci: a) sociálně psychologického paradigmatu (E. B. Hurlock, E. Goffmann), b) strukturalistické,a sémiologické perspektivy (R. Barthes, G. Lipovetsky, B. Barber, N. Klein) a c) sociální kritiky s důrazem na masové a konzumní aspekty módy a fenoménu fast fashion (T. Veblen, Z. Bauman).
Při psaní práce a průběhu výzkumu bude dodržován Etický kodex platný na katedře KSS. Bude dodržována norma pro psaní odborného textu. V rámci realizace výzkumu budou dodržovány etické zásady. Případné změny a odchylky od původního záměru práce budou vždy konzultovány s vedoucím a řádně zdůvodněny.
Seznam doporučené literatury
BARBER, Bernard, 1990. Social Studies of Science. New Jersey: Transaction Publishers. ISBN 0-887-38329-7.
BARTHES, Roland, 1990. The Fashion System. Los Angeles: University of California Press. ISBN 0-520-07177-8.
BAUMAN, Zygmunt, 2002. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0966-1.
BOURDIEU, Pierre, 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-518-3.
CARTER, Michael, 2003. Fashion Classics from Carlyle to Barthes. Oxford: Berg. ISBN 1-85973-601-7.
CLINE, Elizabeth L., Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion. London: Penguin.
GOFFMAN, Erving, 1999. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon. ISBN 80-902482-4-1.
HURLOCK, Elizabeth Bergner, 2001. Developmental Psychology. New York: McGraw-Hill Companies. ISBN 0-070-31450-0.
KLEIN, Naomi, 2005. Bez loga. Praha: Argo. ISBN 80-7363-010-9.
LIPOVETSKI, Gilles, 2010. Říše pomíjivosti: Móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260.229-2.
SVENDSEN, Lars, 2006. Fashion: A Philosophy. Wiltshire: Cromwell Press. ISBN 1-86189-291-
8.
VEBLEN, Thorstein, 1999. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 80-85850-71-0.
WILSON, Elisabeth, 1985. Adorned in Dreams: Fashion and Modernity. London: I.B.Tauris ISBN 1-86064-921-1.
Seznam doporučené literatury
BARBER, Bernard, 1990. Social Studies of Science. New Jersey: Transaction Publishers. ISBN 0-887-38329-7.
BARTHES, Roland, 1990. The Fashion System. Los Angeles: University of California Press. ISBN 0-520-07177-8.
BAUMAN, Zygmunt, 2002. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0966-1.
BOURDIEU, Pierre, 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-518-3.
CARTER, Michael, 2003. Fashion Classics from Carlyle to Barthes. Oxford: Berg. ISBN 1-85973-601-7.
CLINE, Elizabeth L., Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion. London: Penguin.
GOFFMAN, Erving, 1999. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon. ISBN 80-902482-4-1.
HURLOCK, Elizabeth Bergner, 2001. Developmental Psychology. New York: McGraw-Hill Companies. ISBN 0-070-31450-0.
KLEIN, Naomi, 2005. Bez loga. Praha: Argo. ISBN 80-7363-010-9.
LIPOVETSKI, Gilles, 2010. Říše pomíjivosti: Móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260.229-2.
SVENDSEN, Lars, 2006. Fashion: A Philosophy. Wiltshire: Cromwell Press. ISBN 1-86189-291-
8.
VEBLEN, Thorstein, 1999. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 80-85850-71-0.
WILSON, Elisabeth, 1985. Adorned in Dreams: Fashion and Modernity. London: I.B.Tauris ISBN 1-86064-921-1.