Bakalářská práce pojednává o problematice profesního rozvoje učitele v mateřské škole v České republice v komparaci s Velkou Británií - Anglií. Zaměřuje se tedy na profesi učitele v předškolním vzdělávání, která je prostřednictvím role učitele, profesních činností, profesní kvality a profesních kompetencí, definována, za účelem porovnání rozvoje této profese ve vybraných zemích. Následné srovnání profesního rozvoje učitele v mateřské škole, který zahrnuje přípravné a další vzdělávání pedagogických pracovníků, je provedeno v kontextu s vzdělávacím systémem, legislativním ukotvením, kurikulárními dokumenty a požadavky na kvalifikaci předškolního pedagoga. Všechny tyto oblasti, v rámci pozorovaných zemích, zkoumá popisná metoda a metoda komparace, pomocí kterých jsou zjišťovány shody a odlišnosti v profesním rozvoji učitele mateřské školy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of the proffessional development of preprimary teacher in the Czech Republic in comparison with Great Britain - England. It is focused on the proffesion of teacher in the area of preschool education, which is defined by the role of a teacher, the proffesional activities, the proffessional qualities and the proffessional competencies in order to compare the development of this proffesion in these selected countries. The proffesional development of preprimary teacher that includes the initial and continuing education for teachers working in early childhood and school education, is consecutively compared within the kontext of educational system, legislation, curriculum documents and the qualification requirements of teacher in the early years. All of these areas within the framework of the selected countries are examined by the descriptive and comparative methods. With the aid of these methods there are mainly detected some similarities but also some differences in the proffesional development of preprimary teacher.
Klíčová slova
profesní rozvoj učitele mateřské školy, profese učitele mateřské školy, role učitele, profesní činnosti učitele, profesní kvality učitele, profesní kompetence učitele, vzdělávací systém, preprimární vzdělávání, kurikulární dokumenty v předškolním vzdělávání, kvalifikace učitele mateřské školy, profesní standard učitele pro předškolní vzdělávání, přípravné vzdělávání učitelů, další vzdělávání pedagogický pracovníků, další profesní rozvoj učitele mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
proffesional development of preprimary teacher, teachers' proffesion, teachers'role, proffesional activities of teacher, proffesional qualities of teacher, proffesional competences of teacher, educational systém, preprimary education, curriculumn documents of early years fundation stage, preprimary teachers'qualification, teachers's standards in early years, initial education for teachers in early years, continuing education for teachers in early years, continuing proffesional development of teachers working in preprimary education
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice profesního rozvoje učitele v mateřské škole v České republice v komparaci s Velkou Británií - Anglií. Zaměřuje se tedy na profesi učitele v předškolním vzdělávání, která je prostřednictvím role učitele, profesních činností, profesní kvality a profesních kompetencí, definována, za účelem porovnání rozvoje této profese ve vybraných zemích. Následné srovnání profesního rozvoje učitele v mateřské škole, který zahrnuje přípravné a další vzdělávání pedagogických pracovníků, je provedeno v kontextu s vzdělávacím systémem, legislativním ukotvením, kurikulárními dokumenty a požadavky na kvalifikaci předškolního pedagoga. Všechny tyto oblasti, v rámci pozorovaných zemích, zkoumá popisná metoda a metoda komparace, pomocí kterých jsou zjišťovány shody a odlišnosti v profesním rozvoji učitele mateřské školy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of the proffessional development of preprimary teacher in the Czech Republic in comparison with Great Britain - England. It is focused on the proffesion of teacher in the area of preschool education, which is defined by the role of a teacher, the proffesional activities, the proffessional qualities and the proffessional competencies in order to compare the development of this proffesion in these selected countries. The proffesional development of preprimary teacher that includes the initial and continuing education for teachers working in early childhood and school education, is consecutively compared within the kontext of educational system, legislation, curriculum documents and the qualification requirements of teacher in the early years. All of these areas within the framework of the selected countries are examined by the descriptive and comparative methods. With the aid of these methods there are mainly detected some similarities but also some differences in the proffesional development of preprimary teacher.
Klíčová slova
profesní rozvoj učitele mateřské školy, profese učitele mateřské školy, role učitele, profesní činnosti učitele, profesní kvality učitele, profesní kompetence učitele, vzdělávací systém, preprimární vzdělávání, kurikulární dokumenty v předškolním vzdělávání, kvalifikace učitele mateřské školy, profesní standard učitele pro předškolní vzdělávání, přípravné vzdělávání učitelů, další vzdělávání pedagogický pracovníků, další profesní rozvoj učitele mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
proffesional development of preprimary teacher, teachers' proffesion, teachers'role, proffesional activities of teacher, proffesional qualities of teacher, proffesional competences of teacher, educational systém, preprimary education, curriculumn documents of early years fundation stage, preprimary teachers'qualification, teachers's standards in early years, initial education for teachers in early years, continuing education for teachers in early years, continuing proffesional development of teachers working in preprimary education
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana a Branislav PUPALA (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.\\
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.\\
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.\\
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.\\
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana a Branislav PUPALA (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.\\
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.\\
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.\\
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.\\