Bakalářská práce je zaměřena porovnání vyučovací hodiny s použití multimediální pomůcky (videa) a vyučovací hodiny bez použití multimediální pomůcky. Provedení experimentální výuky bylo uskutečněno na Šafránkově základní Škole a mateřské škole v Nalžovských horách. V obou vyučovaných hodinách se zaměřuje na vhodný výukový postup při realizaci hodiny. Pomocí metody experimentu byly porovnány obě zrealizované vyučovací hodiny v šestém ročníku na druhém stupni základní školy. Ke kvalitnímu zjištění bylo využito pomocí mnou vytvořeného pretestu a posttestu na téma: mořských proudů. Na základě těchto testů, byly tyto testy vyhodnoceny a následné výsledky byly zaznamenány do grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
The Bachelor work focuses on comparison lesson with the use of multimedia aids (videos) and lessons without using a multimedia tool. The experimental teaching was implemented in Šafránek Elementary School and kindergarten in Nalžovské hory. In both lessons, he focuses on suitable teaching process in the realization of the lesson. Using the experiment method, both realized lessons were teaching lessons sixth grade at the second level of primary school. The high-quality findings were used by the pretest and posttest created by me on the subject of: sea currents. Based on these tests, these tests were evaluated and then the results were recorded in graphs and tables.
Klíčová slova
Video, Experiment, Multimediální pomůcka, Výuka, Základní škola, Mořské proudění
Bakalářská práce je zaměřena porovnání vyučovací hodiny s použití multimediální pomůcky (videa) a vyučovací hodiny bez použití multimediální pomůcky. Provedení experimentální výuky bylo uskutečněno na Šafránkově základní Škole a mateřské škole v Nalžovských horách. V obou vyučovaných hodinách se zaměřuje na vhodný výukový postup při realizaci hodiny. Pomocí metody experimentu byly porovnány obě zrealizované vyučovací hodiny v šestém ročníku na druhém stupni základní školy. Ke kvalitnímu zjištění bylo využito pomocí mnou vytvořeného pretestu a posttestu na téma: mořských proudů. Na základě těchto testů, byly tyto testy vyhodnoceny a následné výsledky byly zaznamenány do grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
The Bachelor work focuses on comparison lesson with the use of multimedia aids (videos) and lessons without using a multimedia tool. The experimental teaching was implemented in Šafránek Elementary School and kindergarten in Nalžovské hory. In both lessons, he focuses on suitable teaching process in the realization of the lesson. Using the experiment method, both realized lessons were teaching lessons sixth grade at the second level of primary school. The high-quality findings were used by the pretest and posttest created by me on the subject of: sea currents. Based on these tests, these tests were evaluated and then the results were recorded in graphs and tables.
Klíčová slova
Video, Experiment, Multimediální pomůcka, Výuka, Základní škola, Mořské proudění
Analýza odborné literatury zaměřené na základní charakteristiky a zásady, které by mělo splňovat video využitelné ve výuce, a na správné postupy práce s videem ve výuce.
Výběr geografického tématu vhodného pro zařazení videa do jeho výuky (práce s prostorem a procesy v něm).
Analýza dostupných videí vhodných pro výuku vybraného geografického tématu.
Tvorba návrhu vyučovací hodiny s využitím videa, které bude přizpůsobeno pro účely výuky.
Tvorba návrhu vyučovací hodiny bez využití videa.
Provedení experimentu zaměřeného na porovnání dvou paralelních tříd.
Zásady pro vypracování
Analýza odborné literatury zaměřené na základní charakteristiky a zásady, které by mělo splňovat video využitelné ve výuce, a na správné postupy práce s videem ve výuce.
Výběr geografického tématu vhodného pro zařazení videa do jeho výuky (práce s prostorem a procesy v něm).
Analýza dostupných videí vhodných pro výuku vybraného geografického tématu.
Tvorba návrhu vyučovací hodiny s využitím videa, které bude přizpůsobeno pro účely výuky.
Tvorba návrhu vyučovací hodiny bez využití videa.
Provedení experimentu zaměřeného na porovnání dvou paralelních tříd.
Seznam doporučené literatury
Černý, M. 2012. Video a jeho použití ve výuce. Metodický portál: Články [online]. ISSN 1802-4785.
Dostupný z WWW: .
Durbin, C. 1995. Using televisual resources in geography. Teaching Geography 20(3), pp. 118121.
Hobbs, R. 2006. Non-optimal uses of video in the classroom. Learning, Media and Technology, 31(1) pp. 3550.
Chráska, M. 1998. Základy výzkumu v pedagogice. Univerzita Palackého, Olomouc. 257 s. ISBN 80-7067-798-8.
Mareš, J. 1995. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, Olomouc. 45(4), 318327.
Mičienka, M., Jirák, J. 2006. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha. 218 s. ISBN 80-239-6762-2. 3
Plucková, I. 2008. Efektivita využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ [online]. Masarykova univerzita, Brno.
Dostupné na WWW: .
Seznam doporučené literatury
Černý, M. 2012. Video a jeho použití ve výuce. Metodický portál: Články [online]. ISSN 1802-4785.
Dostupný z WWW: .
Durbin, C. 1995. Using televisual resources in geography. Teaching Geography 20(3), pp. 118121.
Hobbs, R. 2006. Non-optimal uses of video in the classroom. Learning, Media and Technology, 31(1) pp. 3550.
Chráska, M. 1998. Základy výzkumu v pedagogice. Univerzita Palackého, Olomouc. 257 s. ISBN 80-7067-798-8.
Mareš, J. 1995. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, Olomouc. 45(4), 318327.
Mičienka, M., Jirák, J. 2006. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha. 218 s. ISBN 80-239-6762-2. 3
Plucková, I. 2008. Efektivita využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ [online]. Masarykova univerzita, Brno.
Dostupné na WWW: .