Diplomová práce se zaměřuje na využití hudby a písní ve výuce anglického jazyka na prvním stupni základní školy. Teoretická část vysvětluje význam hudby ve výuce angličtiny jako druhého jazyka a popisuje, jak pedagog může u žáků prostřednictvím písní rozvíjet konkrétní jazykové dovednosti s ohledem na specifika učení žáků mladšího školního věku. Práce se také zabývá souvislostmi mezi hudbou a jazykem, zároveň i specifickými odlišnostmi jazyka v písních. Pojednává o hudbě jako o motivaci k učení a zároveň jako o prostředku zlepšení vztahu žáků prvního stupně základní školy k anglickému jazyku. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů s pedagogy vyučujícími anglický jazyk na prvním stupni základní školy. Jeho cílem je nahlédnout do skutečného využití písní ve výuce a poskytnout obecný vhled do této problematiky.
Anotace v angličtině
This paper deals with the use of music and songs in English language teaching in primary education. The topic is based on the assumption of songs being an effective way of teaching because of its attractiveness and capability of being memorized very easily. The thesis outlines the theoretical background and provides a brief outlook into the actual use of music and songs. In the theoretical background chapter, the connection between music, language and young learners is explained and reasons for implementing music in language teaching are clarified. Furthermore, this chapter provides possible ways of using songs as an effective educational tool for English language teaching in connection with young learners. The second part of the thesis describes qualitative analysis in the form of interviews with teachers. Finally, the results and commentaries are presented and hypotheses are verified or disproved.
Diplomová práce se zaměřuje na využití hudby a písní ve výuce anglického jazyka na prvním stupni základní školy. Teoretická část vysvětluje význam hudby ve výuce angličtiny jako druhého jazyka a popisuje, jak pedagog může u žáků prostřednictvím písní rozvíjet konkrétní jazykové dovednosti s ohledem na specifika učení žáků mladšího školního věku. Práce se také zabývá souvislostmi mezi hudbou a jazykem, zároveň i specifickými odlišnostmi jazyka v písních. Pojednává o hudbě jako o motivaci k učení a zároveň jako o prostředku zlepšení vztahu žáků prvního stupně základní školy k anglickému jazyku. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů s pedagogy vyučujícími anglický jazyk na prvním stupni základní školy. Jeho cílem je nahlédnout do skutečného využití písní ve výuce a poskytnout obecný vhled do této problematiky.
Anotace v angličtině
This paper deals with the use of music and songs in English language teaching in primary education. The topic is based on the assumption of songs being an effective way of teaching because of its attractiveness and capability of being memorized very easily. The thesis outlines the theoretical background and provides a brief outlook into the actual use of music and songs. In the theoretical background chapter, the connection between music, language and young learners is explained and reasons for implementing music in language teaching are clarified. Furthermore, this chapter provides possible ways of using songs as an effective educational tool for English language teaching in connection with young learners. The second part of the thesis describes qualitative analysis in the form of interviews with teachers. Finally, the results and commentaries are presented and hypotheses are verified or disproved.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostatečným předstihem, který určí vedoucí.
Seznam doporučené literatury
Murphey, T. (2013). Music and song. Resource books for teachers. Oxford: Oxford University Press.
Paterson, A. (2008). English through music. Oxford basics for children. Oxford: Oxford University Press.
Graham, C. (2006). Creating chants and songs. Resource books for teachers. Oxford: Oxford University Press.
Slattery, M. & Willis, J. R. (2003) English for primary teachers: a handbook of activities and classroom language. Oxford: Oxford University Press.
Will, S. & Reed S. (2010). Primary music box. Traditional songs and activities for younger learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Murphey, T. (2013). Music and song. Resource books for teachers. Oxford: Oxford University Press.
Paterson, A. (2008). English through music. Oxford basics for children. Oxford: Oxford University Press.
Graham, C. (2006). Creating chants and songs. Resource books for teachers. Oxford: Oxford University Press.
Slattery, M. & Willis, J. R. (2003) English for primary teachers: a handbook of activities and classroom language. Oxford: Oxford University Press.
Will, S. & Reed S. (2010). Primary music box. Traditional songs and activities for younger learners. Cambridge: Cambridge University Press.