Tato diplomová práce se zabývá efektivní výukou slovní zásoby v hodinách anglického jazyka prostřednictvím písní a muzikálních her. Jejím cílem bylo ověření účinnosti a smysluplnosti výuky slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ. Teoretická část poskytuje a shrnuje základní podklady, informace a vědecké poznatky související s tímto tématem. Analyzuje předmět anglického jazyka období mladšího školního věku, vysvětluje propojení hudby a jazyka, definuje pojmy píseň, muzikální hra a slovní zásoba, objasňuje pozitivní aspekty písní a muzikálních her ve výuce anglické slovní zásoby, popisuje jednotlivé fáze poslechu písní zaměřeného na výuku nových anglických slov a popisuje význam hudby pro výuku anglického jazyka v rámci kognitivních procesů. Všechny získané vědomosti a informace jsou pak dále aplikovány v praktické části a v části výsledky a komentáře výzkumu. Tyto pasáže jsou založeny na zpracování a vyhodnocení výzkumu, který byl proveden mezi pedagogy anglického jazyka a žáky 1. stupně ZŠ. Výzkum potvrzuje, že metoda využití písní ve výuce anglické slovní zásoby je velmi efektivní, přínosná a smysluplná. Píseň a muzikální hry v hodinách anglického jazyka podporují osvojení nové slovní zásoby z hlediska významu, výslovnosti, sluchové analýzy, i pravopisu. Zároveň jsou podstatným motivačním a aktivizačním nástrojem a přispívají k pozitivní atmosféře ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the effective teaching of English vocabulary, through songs and musical games. Its aim was to verify and confirm the effectiveness and meaningfulness of vocabulary instruction, in English language classes - at primary school. The theoretical part provides and summarises the basic background, information and scientific knowledge in relation to this topic. It analyses the subject of English language for young learners, explains the interconnection between music and language, defines the concepts of song, musical play and vocabulary, clarifies the positive aspects of songs and musical games in teaching English vocabulary, describes the different stages of listening to songs, aimed at teaching new English words and describes the importance of music for the teaching of English, in cognitive processes. All acquired knowledge and information is then further applied in the practical part and in the research results and commentary section. These passages are based on the elaboration and evaluation of research carried out between English language educators and primary school pupils. Research confirms that the method of using songs to teach English vocabulary is very effective, beneficial and meaningful. Song and musical games in English lessons encourage the adoption of new vocabulary in terms of meaning, pronunciation, auditory analysis, and spelling. At the same time, they are an essential motivational and activation tool and contribute to a positive atmosphere in class.
Tato diplomová práce se zabývá efektivní výukou slovní zásoby v hodinách anglického jazyka prostřednictvím písní a muzikálních her. Jejím cílem bylo ověření účinnosti a smysluplnosti výuky slovní zásoby v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ. Teoretická část poskytuje a shrnuje základní podklady, informace a vědecké poznatky související s tímto tématem. Analyzuje předmět anglického jazyka období mladšího školního věku, vysvětluje propojení hudby a jazyka, definuje pojmy píseň, muzikální hra a slovní zásoba, objasňuje pozitivní aspekty písní a muzikálních her ve výuce anglické slovní zásoby, popisuje jednotlivé fáze poslechu písní zaměřeného na výuku nových anglických slov a popisuje význam hudby pro výuku anglického jazyka v rámci kognitivních procesů. Všechny získané vědomosti a informace jsou pak dále aplikovány v praktické části a v části výsledky a komentáře výzkumu. Tyto pasáže jsou založeny na zpracování a vyhodnocení výzkumu, který byl proveden mezi pedagogy anglického jazyka a žáky 1. stupně ZŠ. Výzkum potvrzuje, že metoda využití písní ve výuce anglické slovní zásoby je velmi efektivní, přínosná a smysluplná. Píseň a muzikální hry v hodinách anglického jazyka podporují osvojení nové slovní zásoby z hlediska významu, výslovnosti, sluchové analýzy, i pravopisu. Zároveň jsou podstatným motivačním a aktivizačním nástrojem a přispívají k pozitivní atmosféře ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the effective teaching of English vocabulary, through songs and musical games. Its aim was to verify and confirm the effectiveness and meaningfulness of vocabulary instruction, in English language classes - at primary school. The theoretical part provides and summarises the basic background, information and scientific knowledge in relation to this topic. It analyses the subject of English language for young learners, explains the interconnection between music and language, defines the concepts of song, musical play and vocabulary, clarifies the positive aspects of songs and musical games in teaching English vocabulary, describes the different stages of listening to songs, aimed at teaching new English words and describes the importance of music for the teaching of English, in cognitive processes. All acquired knowledge and information is then further applied in the practical part and in the research results and commentary section. These passages are based on the elaboration and evaluation of research carried out between English language educators and primary school pupils. Research confirms that the method of using songs to teach English vocabulary is very effective, beneficial and meaningful. Song and musical games in English lessons encourage the adoption of new vocabulary in terms of meaning, pronunciation, auditory analysis, and spelling. At the same time, they are an essential motivational and activation tool and contribute to a positive atmosphere in class.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu na školách (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostačeným předstihem, který určí vedoucí.
Zásady pro vypracování
Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu na školách (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Před odevzdáním bude celá práce předložena vedoucímu k posouzení, a to s dostačeným předstihem, který určí vedoucí.
Seznam doporučené literatury
HARMER, Jeremy. How to teach English : an introduction to the practice of English language teaching. 1st publ. Harlow: Longman, 1998. x, 198. ISBN 0582297966.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Longman, 2002. vi, 185. ISBN 0582429668.
LEWIS, Michael. Implementing the lexical approach: Putting theory into practice. Hove, England: Language Teaching Publications, 1997.
MURPHEY, Tim. Music & Song. Oxford: Oxford University Press, 2002. 1st published 1992. ISBN 0 19 437055 0
NICKELSEN, LeAnn a Linda G ALLEN. Making words their own: building foundations for powerful vocabularies. Peterborough, NH: Crystal Springs Books, 2008. ISBN 9781934026168.
Seznam doporučené literatury
HARMER, Jeremy. How to teach English : an introduction to the practice of English language teaching. 1st publ. Harlow: Longman, 1998. x, 198. ISBN 0582297966.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Longman, 2002. vi, 185. ISBN 0582429668.
LEWIS, Michael. Implementing the lexical approach: Putting theory into practice. Hove, England: Language Teaching Publications, 1997.
MURPHEY, Tim. Music & Song. Oxford: Oxford University Press, 2002. 1st published 1992. ISBN 0 19 437055 0
NICKELSEN, LeAnn a Linda G ALLEN. Making words their own: building foundations for powerful vocabularies. Peterborough, NH: Crystal Springs Books, 2008. ISBN 9781934026168.