- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Budování zodpovědnosti studentů za jejich vlastní učení v hodinách anglického jazyka
Hlavní téma v angličtině
Building Students' Responsibility for Their Own Learning in English Language Classes
Název dle studenta
Budování zodpovědnosti studentů za jejich vlastní učení v hodinách anglického jazyka
Název dle studenta v angličtině
Building Students´ Responsibility for their Own Learning in English Language Classes
Souběžný název
Budování odpovědnosti žáků za své vlastní učení v hodinách anglického jazyka: Potřeby budoucích učitelů v komunikaci se žáky v problematických situacích
Tato diplomová práce se zabývá potřebami začínajících učitelů v komunikaci pro zvládání chování žáků. Pozornost je věnována především principům efektivní komunikace a vysvětlení její důležitosti jak z hlediska učení, tak z hlediska osobního rozvoje žáka. V práci jsou představeny konkrétní principy efektivní komunikace, které lze použít při řešení problémových situací ve výuce. Pro praktickou část práce byla použita metoda strukturovaného rozhovoru, v kterém účastníci výzkumu postupně produkovali a rozpoznávali reakce na dané školní situace, pojmenovávali své pocity a následně celý proces rozhovoru reflektovali. Cílem práce bylo zhodnotit, do jaké míry jsou budoucí učitelé schopni reagovat na situace ve třídě pomocí efektivní komunikace, zjistit, zdali rozpoznají efektivní komunikaci od komunikačních bloků a identifikovat jejich potřeby v oblasti komunikace pro zvládání chování žáků. Výzkum ukázal, že budoucí učitelé nejsou připraveni na řešení problémových situací ve třídě, nedokáží reagovat na situace ve třídě bez použití komunikačních bloků a při výběru z možných odpovědí volí jak komunikační bloky, tak efektivní odpovědi jako vhodné. Všichni účastníci výzkumu uvedli, že se necítí připraveni zvládat chování žáků a že jim v rámci profesní přípravy chybí předmět, kde by se o komunikaci více dozvěděli. Tato zjištění poukazují na problém v profesní přípravě učitelů, neboť studie ukazují, že nedostatečná komunikační kompetence pro zvládání chování žáků je jeden z důvodů proč začínající učitelé odcházejí ze škol.
Anotace v angličtině
Effective communication is one of the conditions for effective teaching and learning. If possessed by teachers, it reduces class time spent on managing student misbehavior and provides teachers with more time to teach. There are several theories dealing with effective teacher-student communication; this project represents the concept of communication in accordance with the principles of humanism. Implementing effective humanistic communication skills in classroom management leads to deep learning and students' social and emotional development, which is a crucial skill for the 21st century. Nevertheless, the research study shows that preservice teachers are not equipped to deal with student misbehavior; they feel unprepared and express their need to learn communication skills to manage student behavior. The participants of the study were not able to respond to situations without communication roadblocks. When selecting from a list of responses students chose both effective communication responses and communication roadblocks as appropriate. These findings point to a problem in preservice teacher education for research studies show that lack of communication skills for behavior management is one of the reasons for teachers' burnout syndrome and drop-out.
Klíčová slova
efektivní komunikace, odpovědnost žáků, zvládání chování žáků, podmínky učení žáků, komunikační bloky, potřeby studentů, budoucí učitelé
Klíčová slova v angličtině
effective communication, student responsibility, student behavior management, conditions for effective learning, students' needs, communication roadblocks, pre-service teachers
Rozsah průvodní práce
67 s. (110 366 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá potřebami začínajících učitelů v komunikaci pro zvládání chování žáků. Pozornost je věnována především principům efektivní komunikace a vysvětlení její důležitosti jak z hlediska učení, tak z hlediska osobního rozvoje žáka. V práci jsou představeny konkrétní principy efektivní komunikace, které lze použít při řešení problémových situací ve výuce. Pro praktickou část práce byla použita metoda strukturovaného rozhovoru, v kterém účastníci výzkumu postupně produkovali a rozpoznávali reakce na dané školní situace, pojmenovávali své pocity a následně celý proces rozhovoru reflektovali. Cílem práce bylo zhodnotit, do jaké míry jsou budoucí učitelé schopni reagovat na situace ve třídě pomocí efektivní komunikace, zjistit, zdali rozpoznají efektivní komunikaci od komunikačních bloků a identifikovat jejich potřeby v oblasti komunikace pro zvládání chování žáků. Výzkum ukázal, že budoucí učitelé nejsou připraveni na řešení problémových situací ve třídě, nedokáží reagovat na situace ve třídě bez použití komunikačních bloků a při výběru z možných odpovědí volí jak komunikační bloky, tak efektivní odpovědi jako vhodné. Všichni účastníci výzkumu uvedli, že se necítí připraveni zvládat chování žáků a že jim v rámci profesní přípravy chybí předmět, kde by se o komunikaci více dozvěděli. Tato zjištění poukazují na problém v profesní přípravě učitelů, neboť studie ukazují, že nedostatečná komunikační kompetence pro zvládání chování žáků je jeden z důvodů proč začínající učitelé odcházejí ze škol.
Anotace v angličtině
Effective communication is one of the conditions for effective teaching and learning. If possessed by teachers, it reduces class time spent on managing student misbehavior and provides teachers with more time to teach. There are several theories dealing with effective teacher-student communication; this project represents the concept of communication in accordance with the principles of humanism. Implementing effective humanistic communication skills in classroom management leads to deep learning and students' social and emotional development, which is a crucial skill for the 21st century. Nevertheless, the research study shows that preservice teachers are not equipped to deal with student misbehavior; they feel unprepared and express their need to learn communication skills to manage student behavior. The participants of the study were not able to respond to situations without communication roadblocks. When selecting from a list of responses students chose both effective communication responses and communication roadblocks as appropriate. These findings point to a problem in preservice teacher education for research studies show that lack of communication skills for behavior management is one of the reasons for teachers' burnout syndrome and drop-out.
Klíčová slova
efektivní komunikace, odpovědnost žáků, zvládání chování žáků, podmínky učení žáků, komunikační bloky, potřeby studentů, budoucí učitelé
Klíčová slova v angličtině
effective communication, student responsibility, student behavior management, conditions for effective learning, students' needs, communication roadblocks, pre-service teachers
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Berger, R., Rugen, L., & Woodfin, L. (2014). Leaders of their own learning: Transforming schools through student-engaged assessment. San Francisco, Ca.: Jossey-Bass.
Cangelosi, J. S., & Koldinsky, M. (2009). Strategie rizeni tridy: Jak ziskat a udrzet spolupraci zaku pri vyuce. Praha: Portal.
Gordon, T., & Zemlova, J. (2015). Skola bez porazenych: Prakticka prirucka efektivni komunikace mezi ucitelem a zakem. Praha: Malvern.
Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Scharle, Á, & Szabó, A. (2013). Learner autonomy: A guide to developing learner responsibility. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2005). A guidebook for English language teachers. Oxford, UK: Macmillan Education.
Seznam doporučené literatury
Berger, R., Rugen, L., & Woodfin, L. (2014). Leaders of their own learning: Transforming schools through student-engaged assessment. San Francisco, Ca.: Jossey-Bass.
Cangelosi, J. S., & Koldinsky, M. (2009). Strategie rizeni tridy: Jak ziskat a udrzet spolupraci zaku pri vyuce. Praha: Portal.
Gordon, T., & Zemlova, J. (2015). Skola bez porazenych: Prakticka prirucka efektivni komunikace mezi ucitelem a zakem. Praha: Malvern.
Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Scharle, Á, & Szabó, A. (2013). Learner autonomy: A guide to developing learner responsibility. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2005). A guidebook for English language teachers. Oxford, UK: Macmillan Education.