Cílem diplomové práce je odhalení praktik využívaných k tvorbě reklamy, provedení výzkumu zaměřeného na citlivost žáků k různým typům reklamních sdělení a následné navržení výukových metod a aktivit pro práci s reklamou na 2. stupni ZŠ. Diplomová práce je rozdělena do čtyř kapitol. První část se zabývá reklamou jako formou tzv. marketingové komunikace: věnuje se historii reklamy, definuje pojmy marketingová a masová komunikace a prostřednictvím analýzy některých současných reklam popisuje reklamu jako prostředek probouzení lidských potřeb a tužeb. Druhá kapitola je věnována specifikům reklamy zacílené na dětské příjemce. Následující část je zaměřena na mediální výchovu, kterou představuje jako možnou cestu k dosažení lepší mediální gramotnosti ve vztahu k reklamním komunikátům, a nabízí zároveň výhled do budoucnosti tohoto oboru. Závěr třetí části definuje možné cíle a příklady práce s reklamou ve výuce. Na něj navazuje kapitola čtvrtá, neboť popisuje výzkum zaměřený na citlivost žáků k reklamě, uskutečněný v šestém ročníku ZŠ. Práce dále přináší i navržení aktivit pro práci s reklamou na druhém stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to reveal practices used for creating advertising, to carry out research focused on the sensitivity of pupils to various types of advertising messages and then to design teaching methods and activities for working with advertising in the upper primary education. The thesis is divided into four chapters. The first part deals with advertising as a form of so-called marketing communication: it deals with the history of advertising, defines the concepts of marketing and mass communication and through the analysis of some current advertising describes advertising as a means of awakening human needs and desires. The second chapter is devoted to the specifics of advertising targeting children's recipients. The following section focuses on media education, which is presented as a possible way to achieve better media literacy in relation to advertising communications. This chapter also offers an outlook for the future of this field. The conclusion of the third part defines possible goals and examples of working with advertising in education. It is followed by the fourth chapter which describes the research focused on the sensitivity of pupils to advertising, carried out in the sixth grade of elementary school. The work also brings the design of activities for working with advertising in the upper primary education.
Klíčová slova
mediální výchova, reklama, český jazyk, mediální gramotnost, průřezové téma, výuka
Klíčová slova v angličtině
media learning, advertisement, Czech language, teaching, media literacy
Rozsah průvodní práce
130 s. + VIII (255 048 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je odhalení praktik využívaných k tvorbě reklamy, provedení výzkumu zaměřeného na citlivost žáků k různým typům reklamních sdělení a následné navržení výukových metod a aktivit pro práci s reklamou na 2. stupni ZŠ. Diplomová práce je rozdělena do čtyř kapitol. První část se zabývá reklamou jako formou tzv. marketingové komunikace: věnuje se historii reklamy, definuje pojmy marketingová a masová komunikace a prostřednictvím analýzy některých současných reklam popisuje reklamu jako prostředek probouzení lidských potřeb a tužeb. Druhá kapitola je věnována specifikům reklamy zacílené na dětské příjemce. Následující část je zaměřena na mediální výchovu, kterou představuje jako možnou cestu k dosažení lepší mediální gramotnosti ve vztahu k reklamním komunikátům, a nabízí zároveň výhled do budoucnosti tohoto oboru. Závěr třetí části definuje možné cíle a příklady práce s reklamou ve výuce. Na něj navazuje kapitola čtvrtá, neboť popisuje výzkum zaměřený na citlivost žáků k reklamě, uskutečněný v šestém ročníku ZŠ. Práce dále přináší i navržení aktivit pro práci s reklamou na druhém stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to reveal practices used for creating advertising, to carry out research focused on the sensitivity of pupils to various types of advertising messages and then to design teaching methods and activities for working with advertising in the upper primary education. The thesis is divided into four chapters. The first part deals with advertising as a form of so-called marketing communication: it deals with the history of advertising, defines the concepts of marketing and mass communication and through the analysis of some current advertising describes advertising as a means of awakening human needs and desires. The second chapter is devoted to the specifics of advertising targeting children's recipients. The following section focuses on media education, which is presented as a possible way to achieve better media literacy in relation to advertising communications. This chapter also offers an outlook for the future of this field. The conclusion of the third part defines possible goals and examples of working with advertising in education. It is followed by the fourth chapter which describes the research focused on the sensitivity of pupils to advertising, carried out in the sixth grade of elementary school. The work also brings the design of activities for working with advertising in the upper primary education.
Klíčová slova
mediální výchova, reklama, český jazyk, mediální gramotnost, průřezové téma, výuka
Klíčová slova v angličtině
media learning, advertisement, Czech language, teaching, media literacy
Zásady pro vypracování
1. Charakterizovat mediální výchovu jako průřezové téma.
2. Uvést různé možné cíle práce s reklamou v hodinách mediální výchovy.
3. Popsat proces poznávání funkcí reklamy jako formy tzv. marketingové komunikace.
4. Specifikovat reklamu zacílenou na dětské příjemce.
5. Provést výzkum zaměřený na citlivost žákům k různým typům reklamního sdělení.
6. Navrhnout různé typy aktivit pro práci s reklamou na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
1. Charakterizovat mediální výchovu jako průřezové téma.
2. Uvést různé možné cíle práce s reklamou v hodinách mediální výchovy.
3. Popsat proces poznávání funkcí reklamy jako formy tzv. marketingové komunikace.
4. Specifikovat reklamu zacílenou na dětské příjemce.
5. Provést výzkum zaměřený na citlivost žákům k různým typům reklamního sdělení.
6. Navrhnout různé typy aktivit pro práci s reklamou na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. 1. vyd. České Budějovice : JU, 2005. ISBN 80-7040-844-8
ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. 1. vyd. Praha : Portál, s. r. o., 2004. ISBN 80-7178-832-5.
ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. 1. vyd. Praha : Leda, spol. s. r. o., 2000. s. 258. ISBN - 80-85927-75-6.
CHMEL, Zdeněk. Propagace, public relations, media. 1. Brno : ANTE Brno ve spolupráci s Filozofickou fakultou Masarykovy univerzity, 1997. ISBN 80-902404-2.
KŘÍŽEK, Z., CRHA, I. Život s reklamou. 1.vyd. Praha : Grada Publishing, spol. s. r. o., 2002. 168 s. ISBN 80-274-0213-4.
KŘÍŽEK, Zdeněk. Základy reklamy. 1. vyd. Praha : akademie múzických umění v Praze, 1995. 44 s. ISBN 80-85883-05-8.
MIČIENKA, M., JIRÁK J. a kol. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 2007. s. 295. ISBN 978-80-7367-315-4.
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Jak na reklamu. 1. vyd. Praha : Computer Media s. r. o., 2012. ISBN 978-80-7402-115-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : Jak dělat reklamu. Praha : Grada Publishing a. s., 2003. ISBN 80-247-0557-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 3. Praha : Grada Publishing a. s., 2007. ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. 1. vyd. České Budějovice : JU, 2005. ISBN 80-7040-844-8
ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. 1. vyd. Praha : Portál, s. r. o., 2004. ISBN 80-7178-832-5.
ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. 1. vyd. Praha : Leda, spol. s. r. o., 2000. s. 258. ISBN - 80-85927-75-6.
CHMEL, Zdeněk. Propagace, public relations, media. 1. Brno : ANTE Brno ve spolupráci s Filozofickou fakultou Masarykovy univerzity, 1997. ISBN 80-902404-2.
KŘÍŽEK, Z., CRHA, I. Život s reklamou. 1.vyd. Praha : Grada Publishing, spol. s. r. o., 2002. 168 s. ISBN 80-274-0213-4.
KŘÍŽEK, Zdeněk. Základy reklamy. 1. vyd. Praha : akademie múzických umění v Praze, 1995. 44 s. ISBN 80-85883-05-8.
MIČIENKA, M., JIRÁK J. a kol. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 2007. s. 295. ISBN 978-80-7367-315-4.
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Jak na reklamu. 1. vyd. Praha : Computer Media s. r. o., 2012. ISBN 978-80-7402-115-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : Jak dělat reklamu. Praha : Grada Publishing a. s., 2003. ISBN 80-247-0557-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 3. Praha : Grada Publishing a. s., 2007. ISBN 978-80-247-2196-5.