Tato práce se zabývá hudbou hip-hopu a jejím uplatnění v hodinách HV v rámci II. stupně ZŠ. Soustředí se především na práci s technikou rapu, přičemž si klade otázku, jak s technikou efektivně pracovat v hodinách hudební výchovy, tak aby se po obsahové stránce jednalo o výstupy vhodné do školního prostředí. Věřím, že tato hudební sféra má veliký potenciál a stojí za to se problematikou hip-hopu na školách zabývat. Pro tvorbu modelových lekcí budu vycházet z historie hip-hopové hudby s cílem ponechat charakter jednotlivých období s případnou dávkou politické korektnosti nezbytné pro aplikaci na II. ZŠ. Rád bych vytvořil textové a hudební ukázky, které budou svázané charakteristickým zvukem historicky akurátní sub-žánrové epochy hip-hopu spolu s textem jehož frázování v rámci rapu bude mít pozitivní vliv na rozvoj vokálně-pěveckých dovedností žáka. Obsahová stránka textu si klade cíl vzdělávací a případně terapeutický, jelikož plánuji psát rap jako výtah z konkrétního učiva a dodat tak nástroji pro rozvoj pěvecko-vokálních dovedností i povahu učební pomůcky. Zajímá mě, zdali se lze učit skrze psaní rapové hudby a zdali se dá vytvořit dostatečně korektní rapová hudba bez ztráty svých kulturně-etnických kvalit.
Anotace v angličtině
This thesis shall deal with the issue of using rap music as a tool for teaching music at the secondary level of elementaly school. Its goal is to prove that there is a way to compose rap music that is complex in the case of teaching not only musical but also cultural, linguistic and computer skills.
Klíčová slova
rap, hip-hop, II. stupeň ZŠ, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
rap, hip-hop, teaching on the secondary level, musical skills
Rozsah průvodní práce
20
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá hudbou hip-hopu a jejím uplatnění v hodinách HV v rámci II. stupně ZŠ. Soustředí se především na práci s technikou rapu, přičemž si klade otázku, jak s technikou efektivně pracovat v hodinách hudební výchovy, tak aby se po obsahové stránce jednalo o výstupy vhodné do školního prostředí. Věřím, že tato hudební sféra má veliký potenciál a stojí za to se problematikou hip-hopu na školách zabývat. Pro tvorbu modelových lekcí budu vycházet z historie hip-hopové hudby s cílem ponechat charakter jednotlivých období s případnou dávkou politické korektnosti nezbytné pro aplikaci na II. ZŠ. Rád bych vytvořil textové a hudební ukázky, které budou svázané charakteristickým zvukem historicky akurátní sub-žánrové epochy hip-hopu spolu s textem jehož frázování v rámci rapu bude mít pozitivní vliv na rozvoj vokálně-pěveckých dovedností žáka. Obsahová stránka textu si klade cíl vzdělávací a případně terapeutický, jelikož plánuji psát rap jako výtah z konkrétního učiva a dodat tak nástroji pro rozvoj pěvecko-vokálních dovedností i povahu učební pomůcky. Zajímá mě, zdali se lze učit skrze psaní rapové hudby a zdali se dá vytvořit dostatečně korektní rapová hudba bez ztráty svých kulturně-etnických kvalit.
Anotace v angličtině
This thesis shall deal with the issue of using rap music as a tool for teaching music at the secondary level of elementaly school. Its goal is to prove that there is a way to compose rap music that is complex in the case of teaching not only musical but also cultural, linguistic and computer skills.
Klíčová slova
rap, hip-hop, II. stupeň ZŠ, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
rap, hip-hop, teaching on the secondary level, musical skills
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2019
2. Prostudování materiálů a vypracování osnovy práce do září 2019
3. Zpracování jednotlivých kapitol do února 2020
4. Zpracování přílohové části do dubna 2020
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2019
2. Prostudování materiálů a vypracování osnovy práce do září 2019
3. Zpracování jednotlivých kapitol do února 2020
4. Zpracování přílohové části do dubna 2020
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Seznam doporučené literatury
BEZDĚK, J. Vztah hudby a výtvarného umění z hlediska skladatele soudobé vážné hudby. In: Jiří Patera 1924 - 2003. Plzeň: Zpč. galerie a UVU, 2004. s. 51-54. ISBN: 80-86415-34-1.
GAFFOVÁ, J., OLIVEROVÁ, C. Svět umění XX.století: od postmodernismu po digital art. 1. vyd. Praha: Albatros, 2003. ISBN 80-00-01179-4.
GERZANICOVÁ, H., HIBATOVÁ, E. Poetický fotoinformel. 1. vyd. Plzeň: Studio Ulm, 2009.
HONS, M. hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
HONZÍKOVÁ, J. NOnverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2008.
HUBATOVÁ, E. FOTOGRAFICKÝ INFORMEL. Plzeň Studio Um, 2008.
JIRÁNEK, Tajemství hudebního významu. 1. Praha Academia, 1979.
LAKOFF, J. JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. 2. vyd. Brno: Host, 2002.
ZICH, J. Kapitoly a studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Suprahon, 1975.
ZICH, J. Prostředky výkonného umění. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1959.
BLAHA, J. Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/1. Praha: TOGGA, spol., 2012.
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981.
POLEDŇÁK, I. Hudba jako problém estetiky, Karolinum, 2006.
VOLEK, J. Základy obecné teorie umění, SPN - STátní pedagogické nakladatelství, 1968.
VOLEK, J. Kapitoly z dějin estetiky: Od antiky k počátku XX. století, Panton, 1968.
BLAHA, J. Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: TOGGA, spol., 2013.
Seznam doporučené literatury
BEZDĚK, J. Vztah hudby a výtvarného umění z hlediska skladatele soudobé vážné hudby. In: Jiří Patera 1924 - 2003. Plzeň: Zpč. galerie a UVU, 2004. s. 51-54. ISBN: 80-86415-34-1.
GAFFOVÁ, J., OLIVEROVÁ, C. Svět umění XX.století: od postmodernismu po digital art. 1. vyd. Praha: Albatros, 2003. ISBN 80-00-01179-4.
GERZANICOVÁ, H., HIBATOVÁ, E. Poetický fotoinformel. 1. vyd. Plzeň: Studio Ulm, 2009.
HONS, M. hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
HONZÍKOVÁ, J. NOnverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2008.
HUBATOVÁ, E. FOTOGRAFICKÝ INFORMEL. Plzeň Studio Um, 2008.
JIRÁNEK, Tajemství hudebního významu. 1. Praha Academia, 1979.
LAKOFF, J. JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. 2. vyd. Brno: Host, 2002.
ZICH, J. Kapitoly a studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Suprahon, 1975.
ZICH, J. Prostředky výkonného umění. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1959.
BLAHA, J. Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/1. Praha: TOGGA, spol., 2012.
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981.
POLEDŇÁK, I. Hudba jako problém estetiky, Karolinum, 2006.
VOLEK, J. Základy obecné teorie umění, SPN - STátní pedagogické nakladatelství, 1968.
VOLEK, J. Kapitoly z dějin estetiky: Od antiky k počátku XX. století, Panton, 1968.
BLAHA, J. Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: TOGGA, spol., 2013.