Téma této bakalářské práce je Srovnání kurikula geografie pro druhý stupeň ZŠ v České republice a ve Velké Británii. Aby mohlo dojít k naplnění vytyčeného cíle, bylo zapotřebí využitím rešerše nejprve vymezit a představit důležité prvky mé práce - zkoumané oblasti; kurikulum, jeho členění a modely; vymezení pojmu geografie včetně jejího vývoje a významu pro lidskou společnost. Obsahovou analýzou kurikulárních dokumentů jednotlivých zkoumaných oblastí byla zjištěna data o národních a geografických kurikulech. Následné využití komparativní metody vedlo k srovnání kurikul a zjištění jejich podobností a odlišností, které jsou na závěr práce představeny. Zjištěné rozdíly, hlavně v geografických kurikulech, nám mohou pomoci nastínit, jak je na geografické vzdělávání nahlíženo v jiných státech.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a Comparison of geography curriculum for second stage of primary school in the Czech republic and in UK In order to achieve the stated goal, it was necessary to first identify and introduce the important elements of my work-the areas examined; Curriculum, its breakdown and models; Defining the concept of geography including its development and relevance to human society. Data on the national and the geographic curricula were detected by the content analysis of the curricular documents of each area examined. The subsequent use of the comparative method led to the comparison of the curriculum and the determination of their similarities and differences, which are presented at the end of the work. The differences identified, mainly in the geographic curricula, can help us outline how geographic education is seen in other countries.
Klíčová slova
geografické vzdělávání, kurikulum, české vzdělávání, britské vzdělávání, Mezinárodní charta geografického vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
geographical education, curriculum, Czech education, British education, International charter on geographical education
Rozsah průvodní práce
79 s. (109 604 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma této bakalářské práce je Srovnání kurikula geografie pro druhý stupeň ZŠ v České republice a ve Velké Británii. Aby mohlo dojít k naplnění vytyčeného cíle, bylo zapotřebí využitím rešerše nejprve vymezit a představit důležité prvky mé práce - zkoumané oblasti; kurikulum, jeho členění a modely; vymezení pojmu geografie včetně jejího vývoje a významu pro lidskou společnost. Obsahovou analýzou kurikulárních dokumentů jednotlivých zkoumaných oblastí byla zjištěna data o národních a geografických kurikulech. Následné využití komparativní metody vedlo k srovnání kurikul a zjištění jejich podobností a odlišností, které jsou na závěr práce představeny. Zjištěné rozdíly, hlavně v geografických kurikulech, nám mohou pomoci nastínit, jak je na geografické vzdělávání nahlíženo v jiných státech.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a Comparison of geography curriculum for second stage of primary school in the Czech republic and in UK In order to achieve the stated goal, it was necessary to first identify and introduce the important elements of my work-the areas examined; Curriculum, its breakdown and models; Defining the concept of geography including its development and relevance to human society. Data on the national and the geographic curricula were detected by the content analysis of the curricular documents of each area examined. The subsequent use of the comparative method led to the comparison of the curriculum and the determination of their similarities and differences, which are presented at the end of the work. The differences identified, mainly in the geographic curricula, can help us outline how geographic education is seen in other countries.
Klíčová slova
geografické vzdělávání, kurikulum, české vzdělávání, britské vzdělávání, Mezinárodní charta geografického vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
geographical education, curriculum, Czech education, British education, International charter on geographical education
Zásady pro vypracování
Základní rozbor odborné literatury a kurikulárních dokumentů.
Definování pojmu "kurikulum" a popis teoretického pozadí s tímto pojmem spojeným.
Popis vzdělávacího systému ve vybraných státech (VB a ČR) a jejich porovnání.
Zhodnocení postavení geografie v rámci vzdělávacích systémů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě kurikulárních dokumentů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě učebnic.
Provedení syntézy zjištěných výsledků.
Diskuse výsledků a závěry.
Zásady pro vypracování
Základní rozbor odborné literatury a kurikulárních dokumentů.
Definování pojmu "kurikulum" a popis teoretického pozadí s tímto pojmem spojeným.
Popis vzdělávacího systému ve vybraných státech (VB a ČR) a jejich porovnání.
Zhodnocení postavení geografie v rámci vzdělávacích systémů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě kurikulárních dokumentů.
Rozbor obsahu geografického vzdělávání na základě učebnic.
Provedení syntézy zjištěných výsledků.
Diskuse výsledků a závěry.
Seznam doporučené literatury
BALADA, J. et al. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. 165 pp. Dostupné z WWW: http://www.msmt.cz/file/41216/.
MAŇÁK, J. et al. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. 130 s. ISBN: 978-80-7315-175-1.
VLČEK, P. et al. 2016. Intergrating physical education and geography: a case study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark. Brno, Masarykova Univerzita. 169 pp.
WALTEROVÁ, E. Kurikulum - proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 184s. ISBN: 80-210-0846-6.
Seznam doporučené literatury
BALADA, J. et al. 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. 165 pp. Dostupné z WWW: http://www.msmt.cz/file/41216/.
MAŇÁK, J. et al. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. 130 s. ISBN: 978-80-7315-175-1.
VLČEK, P. et al. 2016. Intergrating physical education and geography: a case study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark. Brno, Masarykova Univerzita. 169 pp.
WALTEROVÁ, E. Kurikulum - proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 184s. ISBN: 80-210-0846-6.