Diplomová práce je zaměřená na vytvoření a realizaci projektového vyučování pro žáky druhého stupně ZŠ při výuce zeměpisu. Zvolené téma projektového vyučování
bylo použito v návaznosti na bakalářskou práci. Stěžejní částí práce bylo porovnat efektivitu výukové metody, která byla zjišťována pomocí vlastního experimentu. Hypotézy a výzkumné otázky byly ověřovány pomocí metod pedagogického výzkumu - prostřednictvím pozorování zájmové skupiny, dotazníkem či srovnáním pretestu a posttestu, které byly pro tyto účely mnou vytvořené. Všechna data byla shromážděna
a následně statisticky zpracována do grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the creation and implementation of project-based teaching for student of the sekond stage of elementary school in Geography. The chosen theme of project-based teaching was used in connection with the bachelor´s thesis. The main part of the work was to compare the effectiveness of the teaching method, which was determined using my own experiment. Hypotheses and research questions were verified using methods of pedagogical research - through observation of the interest group, questionnaire or comparison of pretest and posttest, which were created for these purposes
by me. All data were collected and then statistically processed into graphs or tables.
Klíčová slova
projektové vyučování, experiment, metody pedagogického výzkumu, základní škola, zájmová skupina, meteorologie a klimatologie
Klíčová slova v angličtině
project-based teaching, experiment, methods of pedagogical research, elementary school, in - group, meteorology and klimatology
Rozsah průvodní práce
77; I - XII (111 072 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na vytvoření a realizaci projektového vyučování pro žáky druhého stupně ZŠ při výuce zeměpisu. Zvolené téma projektového vyučování
bylo použito v návaznosti na bakalářskou práci. Stěžejní částí práce bylo porovnat efektivitu výukové metody, která byla zjišťována pomocí vlastního experimentu. Hypotézy a výzkumné otázky byly ověřovány pomocí metod pedagogického výzkumu - prostřednictvím pozorování zájmové skupiny, dotazníkem či srovnáním pretestu a posttestu, které byly pro tyto účely mnou vytvořené. Všechna data byla shromážděna
a následně statisticky zpracována do grafů a tabulek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the creation and implementation of project-based teaching for student of the sekond stage of elementary school in Geography. The chosen theme of project-based teaching was used in connection with the bachelor´s thesis. The main part of the work was to compare the effectiveness of the teaching method, which was determined using my own experiment. Hypotheses and research questions were verified using methods of pedagogical research - through observation of the interest group, questionnaire or comparison of pretest and posttest, which were created for these purposes
by me. All data were collected and then statistically processed into graphs or tables.
Klíčová slova
projektové vyučování, experiment, metody pedagogického výzkumu, základní škola, zájmová skupina, meteorologie a klimatologie
Klíčová slova v angličtině
project-based teaching, experiment, methods of pedagogical research, elementary school, in - group, meteorology and klimatology
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury na téma vedení projektového vyučování a výzkumu v pedagogice.
Výběr zkoumané skupiny.
Sestavení metodického postupu.
Příprava a provedení projektové výuky.
Evaluace - testy, dotazník, pozorování.
Zhodnocení výsledků.
Diskuze a závěr.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury na téma vedení projektového vyučování a výzkumu v pedagogice.
Výběr zkoumané skupiny.
Sestavení metodického postupu.
Příprava a provedení projektové výuky.
Evaluace - testy, dotazník, pozorování.
Zhodnocení výsledků.
Diskuze a závěr.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Nakladatelství Grada, Praha. 624 pp.
DVOŘÁKOVÁ, M. 2009. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Nakladatelství: Karolinum, Praha. 158 pp.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. 2016. Teorie a praxe projektové výuky. Nakladatelství: Masarykova univerzita, 2. Vydání, Brno. 160 pp.
NESLÁDKOVÁ, V. 2018. Přístroje a pomůcky využívané pro výuku meteorologie a klimatologie na základních a středních školách. Bakalářská práce. Vedoucí práce RNDr. Klára Vočadlová, PhD. Západočeská univerzita v Plzni, Pedagogická fakulta, Plzeň. 74 pp.
NOVÁK, J., FISCHEROVÁ, J. 1990. Speciální pedagogika. Možnosti uplatnění námětů z meteorologie v pedagogickém procesu. Nakladatelství: Univerzita Karlova, Praha. str. 154 - 156.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Nakladatelství Grada, Praha. 624 pp.
DVOŘÁKOVÁ, M. 2009. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Nakladatelství: Karolinum, Praha. 158 pp.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. 2016. Teorie a praxe projektové výuky. Nakladatelství: Masarykova univerzita, 2. Vydání, Brno. 160 pp.
NESLÁDKOVÁ, V. 2018. Přístroje a pomůcky využívané pro výuku meteorologie a klimatologie na základních a středních školách. Bakalářská práce. Vedoucí práce RNDr. Klára Vočadlová, PhD. Západočeská univerzita v Plzni, Pedagogická fakulta, Plzeň. 74 pp.
NOVÁK, J., FISCHEROVÁ, J. 1990. Speciální pedagogika. Možnosti uplatnění námětů z meteorologie v pedagogickém procesu. Nakladatelství: Univerzita Karlova, Praha. str. 154 - 156.