Diplomová práce se zabývá návrhem a ověřením projektového vyučování na téma Obyvatelstvo Afriky na základní škole. Na základě žákovského hodnocení bylo potvrzeno, že realizovaný projekt žáky motivoval, aktivizoval a vedl k samostatnosti. Hlavní částí práce bylo ověřit vhodnost projektového vyučování pro rozvoj vyšších úrovní vzdělávacích cílů Bloomovy taxonomie. K tomuto účelu byla použita metoda kvazixperementu jedné skupiny s využitím pretestu a posttestu. Výsledky experimentu ukazují, že v posttestu došlo u žáků ke zlepšení ve všech otázkách, které ověřovaly především vyšší úrovně vzdělávacích cílů Bloomovy taxonomie.Dále se práce zaměřuje na využití projektového vyučování v hodinách zeměpisu na základních školách. Pro zjištění míry využití projektového vyučování byla zvolena metoda dotazníkového šetření. Dotazník vyplnilo 101 učitelů zeměpisu. 80 % dotazovaných učitelů projektové vyučování ve svých hodinách využívá.
Anotace v angličtině
This diploma thesis occupies with design and verifikation of the project-based learning about population of Africa in primary school. Pupil's evaluation confirms that the veryfied project motivated and activated pupils and led them to independence. The main aim was to verify suitability of the project-based learning for development of higher levels of educational goals of Bloom's taxonomy. For this purpose was used quasi-experimental research with the one-group pretest-posttest design. The results of quasi-experimental research show an improvment in posttest in all questions that verified primarily higher levels of educational goals of Bloom's taxonomy. The thesis is also focused on usability of the project-based learning in geography lessons in primary school. To determine usability rate of the project-based learning was choosen questionnaire method. The questionnaire was fulfilled by 101 responder. 80 % of interviewed teachers use the project method in their lessons.
Klíčová slova
projektové vyučování, kvaziexperiment jedné skupiny s využitím pretestu a posttestu, obyvatelstvo Afriky, Bloomova taxonomie, základní škola
Klíčová slova v angličtině
project method, quasi-experiment, the one-group pretest-posttest design, population of Africa, Bloom's taxonomy, elementary school
Rozsah průvodní práce
119 s.(168 449 znaků),XXXVIII
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá návrhem a ověřením projektového vyučování na téma Obyvatelstvo Afriky na základní škole. Na základě žákovského hodnocení bylo potvrzeno, že realizovaný projekt žáky motivoval, aktivizoval a vedl k samostatnosti. Hlavní částí práce bylo ověřit vhodnost projektového vyučování pro rozvoj vyšších úrovní vzdělávacích cílů Bloomovy taxonomie. K tomuto účelu byla použita metoda kvazixperementu jedné skupiny s využitím pretestu a posttestu. Výsledky experimentu ukazují, že v posttestu došlo u žáků ke zlepšení ve všech otázkách, které ověřovaly především vyšší úrovně vzdělávacích cílů Bloomovy taxonomie.Dále se práce zaměřuje na využití projektového vyučování v hodinách zeměpisu na základních školách. Pro zjištění míry využití projektového vyučování byla zvolena metoda dotazníkového šetření. Dotazník vyplnilo 101 učitelů zeměpisu. 80 % dotazovaných učitelů projektové vyučování ve svých hodinách využívá.
Anotace v angličtině
This diploma thesis occupies with design and verifikation of the project-based learning about population of Africa in primary school. Pupil's evaluation confirms that the veryfied project motivated and activated pupils and led them to independence. The main aim was to verify suitability of the project-based learning for development of higher levels of educational goals of Bloom's taxonomy. For this purpose was used quasi-experimental research with the one-group pretest-posttest design. The results of quasi-experimental research show an improvment in posttest in all questions that verified primarily higher levels of educational goals of Bloom's taxonomy. The thesis is also focused on usability of the project-based learning in geography lessons in primary school. To determine usability rate of the project-based learning was choosen questionnaire method. The questionnaire was fulfilled by 101 responder. 80 % of interviewed teachers use the project method in their lessons.
Klíčová slova
projektové vyučování, kvaziexperiment jedné skupiny s využitím pretestu a posttestu, obyvatelstvo Afriky, Bloomova taxonomie, základní škola
Klíčová slova v angličtině
project method, quasi-experiment, the one-group pretest-posttest design, population of Africa, Bloom's taxonomy, elementary school
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury týkající se projektového vyučování.
Sestavení dotazníku pro učitele.
Analýza kurikulárních dokumentů a učebnic zeměpisu.
Navržení vlastního projektového vyučování.
Vytvoření pretestů a posttestů.
Příprava krátkého dotazníku pro žáky.
Ověření projektového vyučování na ZŠ.
Utřídění dat získaných z dotazníků a testů.
Potvzení či vyvrácení stanovených hypotéz a formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury týkající se projektového vyučování.
Sestavení dotazníku pro učitele.
Analýza kurikulárních dokumentů a učebnic zeměpisu.
Navržení vlastního projektového vyučování.
Vytvoření pretestů a posttestů.
Příprava krátkého dotazníku pro žáky.
Ověření projektového vyučování na ZŠ.
Utřídění dat získaných z dotazníků a testů.
Potvzení či vyvrácení stanovených hypotéz a formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, J. 2006. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Fortuna, Praha. 135 pp.
Čapek, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Nakladatelství Grada, Praha. 624 pp.
Dvořáková, M. 2009. Projektové vyučování v české škole.: Univerzita Karlova v Praze, Praha. 158 pp.
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Nakladatelství Paido, Brno. 261 pp.
Henry, Jane. 1994. Teaching Through Projects. Kogan Page Limited, London. 160 pp.
Chráska, M. 1999. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Nakladatelství Paido, Brno. 91 pp.
Jezberová, J. 2011. Žákovské projekty cesta ke kompetencím. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, Praha. 128 pp.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, J. 2006. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Fortuna, Praha. 135 pp.
Čapek, R. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Nakladatelství Grada, Praha. 624 pp.
Dvořáková, M. 2009. Projektové vyučování v české škole.: Univerzita Karlova v Praze, Praha. 158 pp.
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Nakladatelství Paido, Brno. 261 pp.
Henry, Jane. 1994. Teaching Through Projects. Kogan Page Limited, London. 160 pp.
Chráska, M. 1999. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Nakladatelství Paido, Brno. 91 pp.
Jezberová, J. 2011. Žákovské projekty cesta ke kompetencím. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, Praha. 128 pp.