Předložená diplomová práce se zabývá hodnocením uchopení práce s klíčovými kompetencemi na dvou vybraných základních školách v kontextu ukotvení klíčových kompetencí v systému kurikulárních dokumentů. Je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou.
Teoretická část je zaměřena na problematiku ukotvení klíčových kompetencí v systému kurikulárních dokumentů. Jednotlivé KK jsou podrobněji charakterizovány, část teorie je věnována také hledání rovnováhy mezi rozvojem KK a osvojování vědomostí a dále problematice hodnocení KK.
Praktická část obsahuje kvalitativně zaměřený pedagogický výzkum. Hlavním cílem je zmapovat metody, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí na dvou vybraných základních školách, konkrétně na prvním stupni základní školy. K naplnění výzkumných cílů jsou použity tři výzkumné metody. Dotazník pro žáky pátých ročníků, na který odpovídalo 39 respondentů, a obsahoval 50 otázek zaměřených na rozvoj KK. Dále dotazník pro pedagogy, který obsahuje 6 otázek, na které odpovídalo 15 respondentů. Třetí výzkumnou metodou je pozorování ve vyučovacích hodinách. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do grafů a tabulek a podrobně slovně interpretovány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis submitted here deals with evaluation of success in tackling work with key competences in two selected primary schools in the context of embedding key competences in the system of curricular documents. It is divided into two parts, these being theoretical and practical.
The theoretical part is focused on the issue of embedding key competences in the system of curricular documents. Individual KC are characterised in detail and part of the theory is also devoted to searching for a balance between development of KC and acquiring knowledge as well as the issue of evaluation of KC.
The practical part contains qualitatively focused pedagogical research. The main aim is to map methods which lead to development of key competences in two selected primary schools, specifically in stage one of primary school. Three research methods are used to achieve the research objectives. One is a questionnaire for pupils in the fifth year. This was filled in by 39 respondents and contains50 questions focused on development of KC. The next is a questionnaire for teachers.This contains 6 questions and was filled in by 15 respondents. The third research method is observation during lessons. The results of the research have been elaborated into graphs and tables and detailed verbal interpretation is provided.
Klíčová slova
klíčové kompetence, kurikulární dokumenty, vědomostní obsah učiva, výchovné a vzdělávací strategie, charakteristika klíčových kompetencí
Klíčová slova v angličtině
key competencies, curricular documents, knowledge content of the curriculum, educational strategies,
characteristics of key competencies
Rozsah průvodní práce
74 s., 34 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá hodnocením uchopení práce s klíčovými kompetencemi na dvou vybraných základních školách v kontextu ukotvení klíčových kompetencí v systému kurikulárních dokumentů. Je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou.
Teoretická část je zaměřena na problematiku ukotvení klíčových kompetencí v systému kurikulárních dokumentů. Jednotlivé KK jsou podrobněji charakterizovány, část teorie je věnována také hledání rovnováhy mezi rozvojem KK a osvojování vědomostí a dále problematice hodnocení KK.
Praktická část obsahuje kvalitativně zaměřený pedagogický výzkum. Hlavním cílem je zmapovat metody, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí na dvou vybraných základních školách, konkrétně na prvním stupni základní školy. K naplnění výzkumných cílů jsou použity tři výzkumné metody. Dotazník pro žáky pátých ročníků, na který odpovídalo 39 respondentů, a obsahoval 50 otázek zaměřených na rozvoj KK. Dále dotazník pro pedagogy, který obsahuje 6 otázek, na které odpovídalo 15 respondentů. Třetí výzkumnou metodou je pozorování ve vyučovacích hodinách. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do grafů a tabulek a podrobně slovně interpretovány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis submitted here deals with evaluation of success in tackling work with key competences in two selected primary schools in the context of embedding key competences in the system of curricular documents. It is divided into two parts, these being theoretical and practical.
The theoretical part is focused on the issue of embedding key competences in the system of curricular documents. Individual KC are characterised in detail and part of the theory is also devoted to searching for a balance between development of KC and acquiring knowledge as well as the issue of evaluation of KC.
The practical part contains qualitatively focused pedagogical research. The main aim is to map methods which lead to development of key competences in two selected primary schools, specifically in stage one of primary school. Three research methods are used to achieve the research objectives. One is a questionnaire for pupils in the fifth year. This was filled in by 39 respondents and contains50 questions focused on development of KC. The next is a questionnaire for teachers.This contains 6 questions and was filled in by 15 respondents. The third research method is observation during lessons. The results of the research have been elaborated into graphs and tables and detailed verbal interpretation is provided.
Klíčová slova
klíčové kompetence, kurikulární dokumenty, vědomostní obsah učiva, výchovné a vzdělávací strategie, charakteristika klíčových kompetencí
Klíčová slova v angličtině
key competencies, curricular documents, knowledge content of the curriculum, educational strategies,
characteristics of key competencies
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.\\
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.\\
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0195-3.\\
KOŤA, Jaroslav a Alena VALIŠOVÁ. Asertivita, sebereflexe, kooperace a dramatická výchova: sborník z výzkumného centra projektu EXTRA "Asertivita a rozvoj sebevědomí". Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.\\
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 8086106020.\\
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.\\
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.\\
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0195-3.\\
KOŤA, Jaroslav a Alena VALIŠOVÁ. Asertivita, sebereflexe, kooperace a dramatická výchova: sborník z výzkumného centra projektu EXTRA "Asertivita a rozvoj sebevědomí". Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.\\
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 8086106020.\\