Práci o pochodech smrti na Tachovsku a jejich didaktickém využití ve výuce dějepisu jsem zvolila, neboť se jedná o součást výuky rozsáhlého tematického celku učiva dějepisu v devátém ročníku ZŠ, a to dějin druhé světové války.
Zpracování tohoto tématu bylo vhodné z hlediska lokality naší školy. Nacházíme se v místě, kudy prošlo několik konkrétních pochodů smrti a bylo tedy možné začlenění regionálních dějin do výuky. Regionální dějiny jsou dle mé zkušenosti pro žáky přitažlivější a žáci mají větší zájem pracovat.
Nesmím opomenout další fakt, a tím je emocionalita uvedeného tématu. Vyvolat u žáků autentický prožitek je důležité z hlediska motivace. Pro žáky je takový způsob výuky zajímavější, než často volená forma frontální výuky. Stanou-li se žáci pouze pasivními příjemci informací, dojde k demotivaci a odmítnutí.
Cílem práce je zcela logický záměr upozornit na neopomenutelné období našich dějin pro žáky zajímavou formou. Práce má ukázat, jakou roli mohou sehrát v edukaci moderních dějin projektové vyučování a prožitkové metody, při nichž jsou žáci postaveni do ústřední role vzdělávacího procesu a stanou se do značné míry aktivními tvůrci výuky.
Anotace v angličtině
There are many publications dealing with the theme of death marches. Fewer of them map the death marches in Tachov region, the main reason for this is the lack of sources. The original documents from which the information could be obtained are preserved just very little, and from these documents and registers draw authors dealing with this topic.
To map the death marches in Tachov region was one of the aims of this work, much more attention is devoted to the didactic application of the topic for teaching. To show the possibilities how to work with the topic, making it interesting to the pupils, motivate them to learn and be active, all with the help of experiential didactics.
The thesis is divided into four main parts. First part explains why we place emphasis on regional history, the second chapter maps theoretically the death marches in Tachov district and presents authentic statements, the third part contains a theoretical analysis of two organizational forms of teaching - an excursion, project teaching and the content of the last chapter is putting the excursion into practice and a project in school practice (specific didactic applications).
Klíčová slova
výuka, pochody smrti, Tachovsko, projektová výuka, komunikace, moderní dějiny, didaktické aplikace, regionální dějiny, exkurze, Flossenbürg, transport, Židé, zkušenost, aktivita, mezipředmětové vztahy, prezentace, cíl
Práci o pochodech smrti na Tachovsku a jejich didaktickém využití ve výuce dějepisu jsem zvolila, neboť se jedná o součást výuky rozsáhlého tematického celku učiva dějepisu v devátém ročníku ZŠ, a to dějin druhé světové války.
Zpracování tohoto tématu bylo vhodné z hlediska lokality naší školy. Nacházíme se v místě, kudy prošlo několik konkrétních pochodů smrti a bylo tedy možné začlenění regionálních dějin do výuky. Regionální dějiny jsou dle mé zkušenosti pro žáky přitažlivější a žáci mají větší zájem pracovat.
Nesmím opomenout další fakt, a tím je emocionalita uvedeného tématu. Vyvolat u žáků autentický prožitek je důležité z hlediska motivace. Pro žáky je takový způsob výuky zajímavější, než často volená forma frontální výuky. Stanou-li se žáci pouze pasivními příjemci informací, dojde k demotivaci a odmítnutí.
Cílem práce je zcela logický záměr upozornit na neopomenutelné období našich dějin pro žáky zajímavou formou. Práce má ukázat, jakou roli mohou sehrát v edukaci moderních dějin projektové vyučování a prožitkové metody, při nichž jsou žáci postaveni do ústřední role vzdělávacího procesu a stanou se do značné míry aktivními tvůrci výuky.
Anotace v angličtině
There are many publications dealing with the theme of death marches. Fewer of them map the death marches in Tachov region, the main reason for this is the lack of sources. The original documents from which the information could be obtained are preserved just very little, and from these documents and registers draw authors dealing with this topic.
To map the death marches in Tachov region was one of the aims of this work, much more attention is devoted to the didactic application of the topic for teaching. To show the possibilities how to work with the topic, making it interesting to the pupils, motivate them to learn and be active, all with the help of experiential didactics.
The thesis is divided into four main parts. First part explains why we place emphasis on regional history, the second chapter maps theoretically the death marches in Tachov district and presents authentic statements, the third part contains a theoretical analysis of two organizational forms of teaching - an excursion, project teaching and the content of the last chapter is putting the excursion into practice and a project in school practice (specific didactic applications).
Klíčová slova
výuka, pochody smrti, Tachovsko, projektová výuka, komunikace, moderní dějiny, didaktické aplikace, regionální dějiny, exkurze, Flossenbürg, transport, Židé, zkušenost, aktivita, mezipředmětové vztahy, prezentace, cíl
1. Autorka shromáždí dostupnou literaturu a prameny (písemné,orální apod.) k vytčenému tématu.
2. Autorka zpřehlední historii tzv.pochodů smrti na Tachovsku v průběhu roku 1945.
3. Autorka navrhne konkrétní didaktické aplikace pro využití tématu ve vyučování dějepisu,a to s ohledem na interdisciplinární vztahy a klíčové kompetence.
4. Podle možností autorka vyhodnotí úspěšnost aplikovaných didaktických forem.
Zásady pro vypracování
1. Autorka shromáždí dostupnou literaturu a prameny (písemné,orální apod.) k vytčenému tématu.
2. Autorka zpřehlední historii tzv.pochodů smrti na Tachovsku v průběhu roku 1945.
3. Autorka navrhne konkrétní didaktické aplikace pro využití tématu ve vyučování dějepisu,a to s ohledem na interdisciplinární vztahy a klíčové kompetence.
4. Podle možností autorka vyhodnotí úspěšnost aplikovaných didaktických forem.
Seznam doporučené literatury
DÖMISCHOVÁ,Ivona. Projektová výuka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
NENUTIL, Jiří a kol. Druhá světová válka, případ Tachovsko. Plzeň: ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-889-3.
PADEVĚT, Jiří. Krvavé finále. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2464-0.
TOMKOVÁ, Anna; KAŠOVÁ, Jitka; DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
DÖMISCHOVÁ,Ivona. Projektová výuka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
NENUTIL, Jiří a kol. Druhá světová válka, případ Tachovsko. Plzeň: ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-889-3.
PADEVĚT, Jiří. Krvavé finále. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2464-0.
TOMKOVÁ, Anna; KAŠOVÁ, Jitka; DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.