Diplomová práce se zabývá tématem organizačních forem ve výuce anglického jazyka a je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část poskytuje čtenáři fundované informace týkající se organizačních forem s ohledem na organizaci třídy. Jsou zde vybrány a déle rozpracovány čtyři hlavní organizační formy: frontální výuka, samostatná práce, práce ve dvojici a práce ve skupině. Důraz je kladen zejména na popis jednotlivých forem, jejich užití, výhody a nevýhody. Vysvětlena je také tematika zabývající se zasedacím pořádkem a rolí učebnic v hodinách anglického jazyka vzhledem k její blízké souvislosti s daným tématem. Praktická část této práce obsahuje výzkum, který byl proveden pomocí analýzy daného obsahu. Předmětem výzkumu bylo analyzování učebnic anglického jazyka a s nimi souvisejících učitelských příruček pro druhý stupeň základních škol, konkrétně jakým způsobem vybrané učebnice a příručky pracují s organizačními formami výuky. Výsledky ukazují, že jak učebnice, tak korespondující učitelské příručky se zabývají interakčními vzorci jen velmi omezeně, čímž neposkytují učitelům anglického jazyka dostatečnou oporu.
Anotace v angličtině
This graduate thesis is concerned with the topic of organizational forms in English language class and consists of two main parts, theoretical and practical one. The theoretical background provides the reader cohesive information concerning organizational forms with respect to classroom management. Four main types of organizational forms are selected and further elaborated, specifically whole-class teaching, individual work, pair work and group work. Emphasis is placed primarily on the description of individual forms, their use, advantages and disadvantages. The topics of seating arrangements and roles of language textbooks are included as well due to their close relation to the subject matter. The practical part of the thesis contains a research conducted by means of content analysis. The aim of the research was to examine lower secondary English language textbooks with corresponding teacher's books, particularly the way they deal with individual organizational forms. The results indicate that both textbooks and teacher's book work with interaction patterns to a very limited extent, thus providing insufficient support for English language teachers.
Klíčová slova
organizační formy výuky, frontální výuka, samostatná práce, práce ve dvojici, práve skupině
Klíčová slova v angličtině
organizational forms, interaction patterns, whole-class teaching, individual work, pair work, group work
Rozsah průvodní práce
45 s. (80 638 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem organizačních forem ve výuce anglického jazyka a je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část poskytuje čtenáři fundované informace týkající se organizačních forem s ohledem na organizaci třídy. Jsou zde vybrány a déle rozpracovány čtyři hlavní organizační formy: frontální výuka, samostatná práce, práce ve dvojici a práce ve skupině. Důraz je kladen zejména na popis jednotlivých forem, jejich užití, výhody a nevýhody. Vysvětlena je také tematika zabývající se zasedacím pořádkem a rolí učebnic v hodinách anglického jazyka vzhledem k její blízké souvislosti s daným tématem. Praktická část této práce obsahuje výzkum, který byl proveden pomocí analýzy daného obsahu. Předmětem výzkumu bylo analyzování učebnic anglického jazyka a s nimi souvisejících učitelských příruček pro druhý stupeň základních škol, konkrétně jakým způsobem vybrané učebnice a příručky pracují s organizačními formami výuky. Výsledky ukazují, že jak učebnice, tak korespondující učitelské příručky se zabývají interakčními vzorci jen velmi omezeně, čímž neposkytují učitelům anglického jazyka dostatečnou oporu.
Anotace v angličtině
This graduate thesis is concerned with the topic of organizational forms in English language class and consists of two main parts, theoretical and practical one. The theoretical background provides the reader cohesive information concerning organizational forms with respect to classroom management. Four main types of organizational forms are selected and further elaborated, specifically whole-class teaching, individual work, pair work and group work. Emphasis is placed primarily on the description of individual forms, their use, advantages and disadvantages. The topics of seating arrangements and roles of language textbooks are included as well due to their close relation to the subject matter. The practical part of the thesis contains a research conducted by means of content analysis. The aim of the research was to examine lower secondary English language textbooks with corresponding teacher's books, particularly the way they deal with individual organizational forms. The results indicate that both textbooks and teacher's book work with interaction patterns to a very limited extent, thus providing insufficient support for English language teachers.
Klíčová slova
organizační formy výuky, frontální výuka, samostatná práce, práce ve dvojici, práve skupině
Klíčová slova v angličtině
organizational forms, interaction patterns, whole-class teaching, individual work, pair work, group work
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2014). Designing Groupwork (3rd ed.). New York: Teachers' College Press.
Frey, N., Fisher, D., & Everlove, S. (2009). Productive Group Work. Alexandria, Virginia: ASCD.
Kasíková, H., & Vališová, A. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Richards, J. C. (2015). Key Issues in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching (3rd ed.). Oxford: Macmillan.
Seznam doporučené literatury
Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2014). Designing Groupwork (3rd ed.). New York: Teachers' College Press.
Frey, N., Fisher, D., & Everlove, S. (2009). Productive Group Work. Alexandria, Virginia: ASCD.
Kasíková, H., & Vališová, A. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Richards, J. C. (2015). Key Issues in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching (3rd ed.). Oxford: Macmillan.