Bakalářská práce se zabývá výrobou didaktické pomůcky a jejím možným využitím, zejména v prostorách mateřské školy. Klade si za cíl prokázat didaktický potenciál, který tato pedagogická pomůcka poskytuje jak dětem, učitelům, tak rodinným příslušníkům dítěte předškolního věku.
Text bakalářské práce se dělí na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve pojednává o didaktické látkové knize jakožto pojmu předškolní didaktiky
a vysvětluje její význam pro výchovu a vzdělávání. Dále na příkladu knihy vytvořené autorkou bakalářské práce popisuje dílčí aktivity uplatnitelné při práci s touto didaktickou pomůckou.
Praktická část je věnována samotné výrobě látkové didaktické knihy a též následnému testování pomůcky v prostředí běžné mateřské školy. Dále sleduje reakce dětí na jednotlivé činnosti mající souvislost s knihou, jež je předmětem této bakalářské práce.
Autorka v závěru textu dokazuje, že je didaktická látková kniha v dnešní době významným pomocníkem při edukačním procesu. Bakalářská práce se u případných čtenářů snaží vzbudit zájem o tento typ knih a navést pedagogy či jiné edukační činitele ke správné aplikaci jmenovaných aktivit na děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the production of teaching aids and its possible use, especially in the kindergarten. (for preschoolers) It is focused on demonstrate the didactic potential
that this educational tool provides to children, teachers and parents of preschoolers.
The text of the thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part shows the didactic book as a concept of pre-school didactics and explains its importance
for education. Furthermore, on the example of a book created by the author of the bachelor's thesis, describes the partial activities applicable when working with this teaching tool
The practical part is devoted to the actual production of the didactic book of materials
and to the testing of the ,,education tool" in the ordinary kindergarten. It also monitors
the reactions of children to individual activities related to the book, which is the subject
of this bachelor's thesis.
At the end of the text, the author proves that the didactic material book is nowadays
an important helper in the educational process. The bachelor's thesis tries to arouse
the interest of potential readers in this type of books and to lead pedagogues or other educational factors to the correct application of the mentioned activities to preschool children.
Klíčová slova
didaktická pomůcka, dítě předškolního věku, mateřská škola, metodika, látková kniha, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
didactic aid, preschool child, kindergarten, methodology, material book, pedagogy
Rozsah průvodní práce
55 s., VI.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výrobou didaktické pomůcky a jejím možným využitím, zejména v prostorách mateřské školy. Klade si za cíl prokázat didaktický potenciál, který tato pedagogická pomůcka poskytuje jak dětem, učitelům, tak rodinným příslušníkům dítěte předškolního věku.
Text bakalářské práce se dělí na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve pojednává o didaktické látkové knize jakožto pojmu předškolní didaktiky
a vysvětluje její význam pro výchovu a vzdělávání. Dále na příkladu knihy vytvořené autorkou bakalářské práce popisuje dílčí aktivity uplatnitelné při práci s touto didaktickou pomůckou.
Praktická část je věnována samotné výrobě látkové didaktické knihy a též následnému testování pomůcky v prostředí běžné mateřské školy. Dále sleduje reakce dětí na jednotlivé činnosti mající souvislost s knihou, jež je předmětem této bakalářské práce.
Autorka v závěru textu dokazuje, že je didaktická látková kniha v dnešní době významným pomocníkem při edukačním procesu. Bakalářská práce se u případných čtenářů snaží vzbudit zájem o tento typ knih a navést pedagogy či jiné edukační činitele ke správné aplikaci jmenovaných aktivit na děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the production of teaching aids and its possible use, especially in the kindergarten. (for preschoolers) It is focused on demonstrate the didactic potential
that this educational tool provides to children, teachers and parents of preschoolers.
The text of the thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part shows the didactic book as a concept of pre-school didactics and explains its importance
for education. Furthermore, on the example of a book created by the author of the bachelor's thesis, describes the partial activities applicable when working with this teaching tool
The practical part is devoted to the actual production of the didactic book of materials
and to the testing of the ,,education tool" in the ordinary kindergarten. It also monitors
the reactions of children to individual activities related to the book, which is the subject
of this bachelor's thesis.
At the end of the text, the author proves that the didactic material book is nowadays
an important helper in the educational process. The bachelor's thesis tries to arouse
the interest of potential readers in this type of books and to lead pedagogues or other educational factors to the correct application of the mentioned activities to preschool children.
Klíčová slova
didaktická pomůcka, dítě předškolního věku, mateřská škola, metodika, látková kniha, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
didactic aid, preschool child, kindergarten, methodology, material book, pedagogy
Zásady pro vypracování
1. Popište didaktickou látkovou knihu (struktura, použití, význam)
2. Popište historii a současnost použitých materiálů v didaktické látkové knize
3. Ke každé aktivitě napište teorii a metodiku pro učitele
4. Popište způsob výroby didaktické látkové knihy
5. Vytvořte optimálně 10 aktivit do látkové didaktické knihy a některé z nich otestujte
a sepište reflexi.
Zásady pro vypracování
1. Popište didaktickou látkovou knihu (struktura, použití, význam)
2. Popište historii a současnost použitých materiálů v didaktické látkové knize
3. Ke každé aktivitě napište teorii a metodiku pro učitele
4. Popište způsob výroby didaktické látkové knihy
5. Vytvořte optimálně 10 aktivit do látkové didaktické knihy a některé z nich otestujte
a sepište reflexi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido, 2013.
ISBN 978-80-7315-237-6.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2008. 40 s. Dostupné online. ISBN 978-80-7409-003-5.
GESCHWINDER, J. a kol. Metodika využití materiálních didaktických prostředků. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 262 s.
KUBÍČKOVÁ, Z. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido, 2013.
ISBN 978-80-7315-237-6.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2008. 40 s. Dostupné online. ISBN 978-80-7409-003-5.
GESCHWINDER, J. a kol. Metodika využití materiálních didaktických prostředků. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 262 s.
KUBÍČKOVÁ, Z. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.