Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak si děti předškolního věku dokáží poradit s úkoly, které jsou zaměřeny na práci s přirozeným číslem. Experiment probíhal v Mateřské škole v obci Raková a zúčastnilo se ho 10 dětí (6 děvčat a 4 chlapci) ve věku 3 až 6 let. Všechny děti úkoly plnily individuálně. Experiment lze považovat za úspěšný, neboť úspěšnost jednotlivých činností byla vždy vyšší než 60 %.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out how children of pre-school age can cope with tasks that are focused on work with natural number. The experiment took place at the kindergarten in the village Raková. Ten children (6 girls and 4 boys), who participated, were aged between 3 and 6 years. All children fulfilled all the tasks individually. The experiment can be considered successful because the success rate of each activity was always higher than 60 %.
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak si děti předškolního věku dokáží poradit s úkoly, které jsou zaměřeny na práci s přirozeným číslem. Experiment probíhal v Mateřské škole v obci Raková a zúčastnilo se ho 10 dětí (6 děvčat a 4 chlapci) ve věku 3 až 6 let. Všechny děti úkoly plnily individuálně. Experiment lze považovat za úspěšný, neboť úspěšnost jednotlivých činností byla vždy vyšší než 60 %.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to find out how children of pre-school age can cope with tasks that are focused on work with natural number. The experiment took place at the kindergarten in the village Raková. Ten children (6 girls and 4 boys), who participated, were aged between 3 and 6 years. All children fulfilled all the tasks individually. The experiment can be considered successful because the success rate of each activity was always higher than 60 %.
1. Teoretická část
Číselné obory, přirozená čísla
Předmatematická výchova
Vytváření představy přirozeného čísla u dětí
2. Metodologická část
Cíle experimentu
Příprava experimentu
Zadání úkolů, kritéria hodnocení
3. Experimentální část
Charakteristika mateřské školy a dětí
Vyhodnocení experimentu
4. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část
Číselné obory, přirozená čísla
Předmatematická výchova
Vytváření představy přirozeného čísla u dětí
2. Metodologická část
Cíle experimentu
Příprava experimentu
Zadání úkolů, kritéria hodnocení
3. Experimentální část
Charakteristika mateřské školy a dětí
Vyhodnocení experimentu
4. Závěr
Seznam doporučené literatury
1. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
2. SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
3. POTŮČEK, J. Historie matematiky pro učitele. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-128-2.
4. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.
Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0901-0.
5. FOŠENBAUEROVÁ, E. Šimonovy pracovní listy: pro děti od 4 do 7 let.
Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-517-2.
Seznam doporučené literatury
1. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
2. SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
3. POTŮČEK, J. Historie matematiky pro učitele. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-128-2.
4. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.
Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0901-0.
5. FOŠENBAUEROVÁ, E. Šimonovy pracovní listy: pro děti od 4 do 7 let.
Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-517-2.