Smyslem této práce bylo analyzovat promyšlenou metodou vybrané filmy, vzniklé v kontextu etnografického filmování v bývalém Sovětském svazu a moderním Rusku. Tyto filmy byly zvoleny podle kritérií, sledujících jejich etnografický charakter a poutavost formy prezentace. První část této práce představuje úvod do historického kontextu a procesu vývoje etnografického filmu. Zvláštní pozornost byla věnována pozadí filmů, vybraných pro analýzu. Tyto filmy byly součástí různých kinematografických projektů. Ačkoli tyto projekty nebyly původně etnografické, jejich výsledné verze mohou být vnímány jako reprezentace etnografického poznání. Práce dále pokračuje výběrem metod analýzy filmů. Byly představeny dva různé přístupy k výzkumu z různých úhlů pohledu. Jeden z nich byl vytvořen zvlášť pro zkoumání etnografických filmů. Druhý byl navržen na základě metod analýzy hraných filmů, adaptovaných pro studium filmů dokumentárních. Konečně byly vybrané filmy podrobeny oběma analytickým metodám. Tento rozbor odhalil silný dopad umělecké prezentace na výslednou podobu zkoumaných filmů. Partikulární etnografická realita byla zobrazována prostřednictvím vize a porozumění režiséra.
Anotace v angličtině
The purpose of this work was to analyse selected films by elaborated methods within a context of development of ethnographical filmmaking in the Soviet Union and modern Russia. These films were chosen according to criteria of their ethnographic character and engaging form of presentation. The first part of this work introduces the historical context and process of development of ethnographic film. Special attention was paid to the background of films that were chosen for analysis. The films were a part of different cinematographic projects. Although these projects weren't initially ethnographic, their final versions may be perceived as a representation of ethnographic knowledge. The work proceeds with the selection of methods of proper analysis of films. Two different approaches to the investigation from various angles were reviewed. One of them was created especially for the examination of ethnographic films. Another one was designed from fiction film analysis methods and adapted to the study of documentaries. Finally, the chosen films were scrutinised according to the outlined methods. This examination revealed a strong impact on the artistic form of presentation on the final perception of films. A particular ethnographic reality was displayed through the vision of the director, his comprehension of it.
Klíčová slova
etnografický film, sovětské dějiny, ruské dějiny, filmové projekty, Dziga Vertov, projekt Dau, filmová analýza
Klíčová slova v angličtině
ethnographic film, soviet history, Russian history, cinematographic projects, Dziga Vertov, Dau project, film analysis
Rozsah průvodní práce
39
Jazyk
AN
Anotace
Smyslem této práce bylo analyzovat promyšlenou metodou vybrané filmy, vzniklé v kontextu etnografického filmování v bývalém Sovětském svazu a moderním Rusku. Tyto filmy byly zvoleny podle kritérií, sledujících jejich etnografický charakter a poutavost formy prezentace. První část této práce představuje úvod do historického kontextu a procesu vývoje etnografického filmu. Zvláštní pozornost byla věnována pozadí filmů, vybraných pro analýzu. Tyto filmy byly součástí různých kinematografických projektů. Ačkoli tyto projekty nebyly původně etnografické, jejich výsledné verze mohou být vnímány jako reprezentace etnografického poznání. Práce dále pokračuje výběrem metod analýzy filmů. Byly představeny dva různé přístupy k výzkumu z různých úhlů pohledu. Jeden z nich byl vytvořen zvlášť pro zkoumání etnografických filmů. Druhý byl navržen na základě metod analýzy hraných filmů, adaptovaných pro studium filmů dokumentárních. Konečně byly vybrané filmy podrobeny oběma analytickým metodám. Tento rozbor odhalil silný dopad umělecké prezentace na výslednou podobu zkoumaných filmů. Partikulární etnografická realita byla zobrazována prostřednictvím vize a porozumění režiséra.
Anotace v angličtině
The purpose of this work was to analyse selected films by elaborated methods within a context of development of ethnographical filmmaking in the Soviet Union and modern Russia. These films were chosen according to criteria of their ethnographic character and engaging form of presentation. The first part of this work introduces the historical context and process of development of ethnographic film. Special attention was paid to the background of films that were chosen for analysis. The films were a part of different cinematographic projects. Although these projects weren't initially ethnographic, their final versions may be perceived as a representation of ethnographic knowledge. The work proceeds with the selection of methods of proper analysis of films. Two different approaches to the investigation from various angles were reviewed. One of them was created especially for the examination of ethnographic films. Another one was designed from fiction film analysis methods and adapted to the study of documentaries. Finally, the chosen films were scrutinised according to the outlined methods. This examination revealed a strong impact on the artistic form of presentation on the final perception of films. A particular ethnographic reality was displayed through the vision of the director, his comprehension of it.
Klíčová slova
etnografický film, sovětské dějiny, ruské dějiny, filmové projekty, Dziga Vertov, projekt Dau, filmová analýza
Klíčová slova v angličtině
ethnographic film, soviet history, Russian history, cinematographic projects, Dziga Vertov, Dau project, film analysis
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Etnografický film je jednak prostředek antropologického zkoumání a zároveň je jedním ze žánrů dokumentárního filmu. V období Sovětského Svazu vznikalo mnoho filmů a filmových dokumentů, které vycházely z etnografických pozic. Bohužel v dnešní době nebyly zpracované vědecké monografie o tomto žánru dokumentárního filmu, v čemž spočívá aktuálnost této bakalářské práce. Bakalářská práce je zaměřená na přehled sovětských a současných ruských etnografických filmů a jejích analýzu. Cílem práce je historickými metodami prozkoumat kontext, ve kterém etnografické filmy byly vytvořené, a jeho vliv na filmový obsah, jakož i technickou stránku filmového zpracování. Důležité je také prozkoumat základní rysy sovětské etnografické filmové tradice, její kontinuitu (nebo diskontinuitu) od časné filmové výroby až do současných ruských etnografických filmů. Zároveň bude tradice sovětského/ruského etnografického filmu komparována s dalšími tradicemi etnografického filmování. Pro vykonaní práce příhodně použit problémově-chronologické a systémově-strukturální metody pro zkoumání kontextu a metody formalizace, analýzy a syntézy, zobecnění a kontent-analýzy pro zkoumání samotných filmů.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Etnografický film je jednak prostředek antropologického zkoumání a zároveň je jedním ze žánrů dokumentárního filmu. V období Sovětského Svazu vznikalo mnoho filmů a filmových dokumentů, které vycházely z etnografických pozic. Bohužel v dnešní době nebyly zpracované vědecké monografie o tomto žánru dokumentárního filmu, v čemž spočívá aktuálnost této bakalářské práce. Bakalářská práce je zaměřená na přehled sovětských a současných ruských etnografických filmů a jejích analýzu. Cílem práce je historickými metodami prozkoumat kontext, ve kterém etnografické filmy byly vytvořené, a jeho vliv na filmový obsah, jakož i technickou stránku filmového zpracování. Důležité je také prozkoumat základní rysy sovětské etnografické filmové tradice, její kontinuitu (nebo diskontinuitu) od časné filmové výroby až do současných ruských etnografických filmů. Zároveň bude tradice sovětského/ruského etnografického filmu komparována s dalšími tradicemi etnografického filmování. Pro vykonaní práce příhodně použit problémově-chronologické a systémově-strukturální metody pro zkoumání kontextu a metody formalizace, analýzy a syntézy, zobecnění a kontent-analýzy pro zkoumání samotných filmů.
Seznam doporučené literatury
HENLEY, P. The adventure of the real. Chicago: The University of Chicago Press, 2009. 508 s.
RUBY, J. Picturing Culture: Essays on Film and Anthropology. Chicago: University of Chicago Press, 2000. 339 s.
HEIDER, K. Ethnographic Film. Austin: University of Texas Press, 2006. 161 s.
GOLOVNEV, I. Fenomen sovetskogo etnograficheskogo kino. Moskva: IEA RAN, 2018. 216 s.
ALEKSANDROV, E. Opyt rassmotreniya teoreticheskich i metodologicheskich problém vizualnoy antropologii. Moskva: Penaty, 2003. 97s.
YARSKAYA-SMIRNOVA, E; ROMANOV, P; KRUTKIN, V. Vizualnaya antropologiya: novyye vzglady na socialnuyu realnost. Saratov: Nauchnaya kniga, 2007. 526 s.
Seznam doporučené literatury
HENLEY, P. The adventure of the real. Chicago: The University of Chicago Press, 2009. 508 s.
RUBY, J. Picturing Culture: Essays on Film and Anthropology. Chicago: University of Chicago Press, 2000. 339 s.
HEIDER, K. Ethnographic Film. Austin: University of Texas Press, 2006. 161 s.
GOLOVNEV, I. Fenomen sovetskogo etnograficheskogo kino. Moskva: IEA RAN, 2018. 216 s.
ALEKSANDROV, E. Opyt rassmotreniya teoreticheskich i metodologicheskich problém vizualnoy antropologii. Moskva: Penaty, 2003. 97s.
YARSKAYA-SMIRNOVA, E; ROMANOV, P; KRUTKIN, V. Vizualnaya antropologiya: novyye vzglady na socialnuyu realnost. Saratov: Nauchnaya kniga, 2007. 526 s.