Cílem práce je sledovat vznik, vývoj, společenský odraz a šíření gotického horroru jakožto extrémní formy romantismu. Autorka se nejprve zaměří na analýzu příčin vzniku uměleckého žánru a jeho ranných děl. Dále zanalyzuje nárust popularity gotického horroru v první polovině devatenáctého století a bude sledovat jeho další rozvoj. Následně se zaměří na příčiny jeho úpadku a následného "vzkříšení". Práce se bude zabývat nejen jednotlivými autory a jejich díly, ale svou obzvláštní pozornost zaměří na vliv gotického horroru na romantismus a společnost 19. století. Práce tak představí gotický horror nejen jako literární, ale i společenský fenomén, který výrazně přispěl k rozvoji evropských kulturních dějin. V závěru studentka zhodnotí vliv tohoto žánru na dějiny moderního umění ve druhé polovině 20. století a porovná změny, jenž v této době zaznamenala.
Anotace v angličtině
The aim is to follow the origin, development, social reflections and spread of gothic horror as an extreme form of romanticism. First, the author will focus on analysing the causes of the origin of the genre and its early works. She will also analyse the rise in popularity of gothic horror in the first half of the nineteenth century and will follow its further development. Subsequently, she will focus on the causes of its decline and "resurrection". The work will not only deal with individual authors and their works, but the author will also pay special attention to the influence of gothic horror on romanticism and the nineteenth century society, so the work will present gothic horror not only as a literary but also a social phenomenon which significantly contributed to the development of European cultural history. At the end the student will evaluate the influence of this genre on the history of modern art in the second half of the twentieth century and compare changes that she registered.
Klíčová slova
gotický román, gotický horror, literatura teroru, romantismus, historie literatury
Klíčová slova v angličtině
gothic novel, gothic horror, literature of terror, romanticism, history of literature
Rozsah průvodní práce
789 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je sledovat vznik, vývoj, společenský odraz a šíření gotického horroru jakožto extrémní formy romantismu. Autorka se nejprve zaměří na analýzu příčin vzniku uměleckého žánru a jeho ranných děl. Dále zanalyzuje nárust popularity gotického horroru v první polovině devatenáctého století a bude sledovat jeho další rozvoj. Následně se zaměří na příčiny jeho úpadku a následného "vzkříšení". Práce se bude zabývat nejen jednotlivými autory a jejich díly, ale svou obzvláštní pozornost zaměří na vliv gotického horroru na romantismus a společnost 19. století. Práce tak představí gotický horror nejen jako literární, ale i společenský fenomén, který výrazně přispěl k rozvoji evropských kulturních dějin. V závěru studentka zhodnotí vliv tohoto žánru na dějiny moderního umění ve druhé polovině 20. století a porovná změny, jenž v této době zaznamenala.
Anotace v angličtině
The aim is to follow the origin, development, social reflections and spread of gothic horror as an extreme form of romanticism. First, the author will focus on analysing the causes of the origin of the genre and its early works. She will also analyse the rise in popularity of gothic horror in the first half of the nineteenth century and will follow its further development. Subsequently, she will focus on the causes of its decline and "resurrection". The work will not only deal with individual authors and their works, but the author will also pay special attention to the influence of gothic horror on romanticism and the nineteenth century society, so the work will present gothic horror not only as a literary but also a social phenomenon which significantly contributed to the development of European cultural history. At the end the student will evaluate the influence of this genre on the history of modern art in the second half of the twentieth century and compare changes that she registered.
Klíčová slova
gotický román, gotický horror, literatura teroru, romantismus, historie literatury
Klíčová slova v angličtině
gothic novel, gothic horror, literature of terror, romanticism, history of literature
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sledovat vznik, vývoj, společenský odraz a šíření gotického horroru jakožto extrémní formy romantismu. Autorka se nejprve zaměří na analýzu příčin vzniku uměleckého žánru a jeho ranných děl. Dále zanalyzuje nárust popularity gotického horroru v první polovině devatenáctého století a bude sledovat jeho další rozvoj. Následně se zaměří na příčiny jeho úpadku a následného "vzkříšení". Práce se bude zabývat nejen jednotlivými autory a jejich díly, ale svou obzvláštní pozornost na vliv gotického horroru na romantismus a společnost 19. století. Práce tak představí gotický horror nejen jako literární, ale i společenský fenomén, který výrazně přispěl k rozvoji evropských kulturních dějin. V závěru studentka zhodnotí vliv tohoto žánru na dějiny moderního umění ve druhé polovině 20. století a porovná změny, jenž v této době zaznamenala.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sledovat vznik, vývoj, společenský odraz a šíření gotického horroru jakožto extrémní formy romantismu. Autorka se nejprve zaměří na analýzu příčin vzniku uměleckého žánru a jeho ranných děl. Dále zanalyzuje nárust popularity gotického horroru v první polovině devatenáctého století a bude sledovat jeho další rozvoj. Následně se zaměří na příčiny jeho úpadku a následného "vzkříšení". Práce se bude zabývat nejen jednotlivými autory a jejich díly, ale svou obzvláštní pozornost na vliv gotického horroru na romantismus a společnost 19. století. Práce tak představí gotický horror nejen jako literární, ale i společenský fenomén, který výrazně přispěl k rozvoji evropských kulturních dějin. V závěru studentka zhodnotí vliv tohoto žánru na dějiny moderního umění ve druhé polovině 20. století a porovná změny, jenž v této době zaznamenala.
Seznam doporučené literatury
ABBOTT, JOHN S. C., The French Revolution of 1789, As Viewed In the Light of Republican Institutions, New York 1859.
ABRAMS, M. H., Natural Supernaturalism: Tradition And Revolution In Romantic Literature, New York 1971.
AGUIRRE, Manuel, The Closed Space: Horror Literature And Western Symbolism, Manchester, New York 1990.
BARTH, Karl, The Resurrection of the Dead, London 1933.
BIRKHEAD, Edith, The Tale of Terror: A Study of the Gothic Romance, London 1920.
BOTTING, Fred, Gothic: The New Critical Idiom, London 1995.
BROWN, Stewart J., Providence And Empire: Religion, Politics And Society In the United Kingdom, 1815-1914, London 2008.
CARLYLE, Thomas, On Heroes, Hero-Worship, And the Heroic In History, London 1841.
CAVALLARO, Dani, The Gothic Vision: Three Centuries of Horror, Terror And Fear, London, New York 2002.
CLOVER, Carol J., Men, Women, And Chain Saws: Gender In the Modern Horror Film, Princeton 1992.
COX, Margaret, Grave Concerns: Death And Burial In England 1700-1850, York 1998.
DAVENPORT-HINES, Richard, Gothic: 1500 Years of Excess, Horror, Evil And Ruin, New York 1998.
DIXON, Wheeler Winston, A History of Horror, New Brunswick 2010.
GAMER, Michael, Romanticism And the Gothic: Genre, Reception, And Canon Formation, New York 2000.
HUGHES, William, Historical Dictionary of Gothic Literature, Lanham 2012.
MIGHALL, Robert, A Geography of Victorian Gothic Fiction: Mapping History's Nightmares, Oxford 1999.
PAGLIA, Camille, Sexual Personae: Art And Decadence From Nefertiti To Emily Dickinson, London 1990.
PUNTER, David, The Literature of Terror: A History of Gothic Fiction From 1765 To the Present Day, London, New York 1980.
RANGER, Paul, 'Terror And Pity Reign In Every Breast': Gothic Drama In the London Patent Theatres, London 1991.
RIGBY, Jonathan, English Gothic: A Century of Horror Cinema, Richmond 2000.
SILBERMAN, Matthew, Violence And Society: A Reader, Upper Saddle River 2003.
SKAL, David J., The Monster Show: A Cultural History of Horror, New York 1993.
SPRINGHALL, John, Youth, Popular Culture And Moral Panics¸ New York 1998.
WALTER, Tony, The Revival of Death, London 1994.
ABBERLEY, Will, Introduction: Replicating Bodies In Nineteenth-Century Science And Culture. In: 19: Interdisciplinary Studies In the Long Nineteenth Century 24, 2017.
LOVECRAFT, H. P., Supernatural Horror In Literature. In: The Recluse, 1927.
Seznam doporučené literatury
ABBOTT, JOHN S. C., The French Revolution of 1789, As Viewed In the Light of Republican Institutions, New York 1859.
ABRAMS, M. H., Natural Supernaturalism: Tradition And Revolution In Romantic Literature, New York 1971.
AGUIRRE, Manuel, The Closed Space: Horror Literature And Western Symbolism, Manchester, New York 1990.
BARTH, Karl, The Resurrection of the Dead, London 1933.
BIRKHEAD, Edith, The Tale of Terror: A Study of the Gothic Romance, London 1920.
BOTTING, Fred, Gothic: The New Critical Idiom, London 1995.
BROWN, Stewart J., Providence And Empire: Religion, Politics And Society In the United Kingdom, 1815-1914, London 2008.
CARLYLE, Thomas, On Heroes, Hero-Worship, And the Heroic In History, London 1841.
CAVALLARO, Dani, The Gothic Vision: Three Centuries of Horror, Terror And Fear, London, New York 2002.
CLOVER, Carol J., Men, Women, And Chain Saws: Gender In the Modern Horror Film, Princeton 1992.
COX, Margaret, Grave Concerns: Death And Burial In England 1700-1850, York 1998.
DAVENPORT-HINES, Richard, Gothic: 1500 Years of Excess, Horror, Evil And Ruin, New York 1998.
DIXON, Wheeler Winston, A History of Horror, New Brunswick 2010.
GAMER, Michael, Romanticism And the Gothic: Genre, Reception, And Canon Formation, New York 2000.
HUGHES, William, Historical Dictionary of Gothic Literature, Lanham 2012.
MIGHALL, Robert, A Geography of Victorian Gothic Fiction: Mapping History's Nightmares, Oxford 1999.
PAGLIA, Camille, Sexual Personae: Art And Decadence From Nefertiti To Emily Dickinson, London 1990.
PUNTER, David, The Literature of Terror: A History of Gothic Fiction From 1765 To the Present Day, London, New York 1980.
RANGER, Paul, 'Terror And Pity Reign In Every Breast': Gothic Drama In the London Patent Theatres, London 1991.
RIGBY, Jonathan, English Gothic: A Century of Horror Cinema, Richmond 2000.
SILBERMAN, Matthew, Violence And Society: A Reader, Upper Saddle River 2003.
SKAL, David J., The Monster Show: A Cultural History of Horror, New York 1993.
SPRINGHALL, John, Youth, Popular Culture And Moral Panics¸ New York 1998.
WALTER, Tony, The Revival of Death, London 1994.
ABBERLEY, Will, Introduction: Replicating Bodies In Nineteenth-Century Science And Culture. In: 19: Interdisciplinary Studies In the Long Nineteenth Century 24, 2017.
LOVECRAFT, H. P., Supernatural Horror In Literature. In: The Recluse, 1927.