Ve své práci jsem prostřednictvím metody zakotvené teorie vytvořil specifickou kategorii libertariánské dystopie s delibertariásnkým mechanismem přežití. Předmětem mé práce bylo podmořské město Rapture z dystopie BioShock. V první polovině práce jsem představil svět BioShocku, operacionalizoval koncepty utopie, dystopie a svobody a nakonec představil metodu zakotvené teorie. V analytické části jsem selektivním kódováním vymezil téma a následně otevřeným kódováním vytvořil šest kategorií. Jejich vztahy jsem následně popsal kombinací axiálního kódování a analytického příběhu. Dále jsem vytvořil již zmíněnou kategorii a potvrdil mé výchozí předpoklady.
Anotace v angličtině
In my study I created a specific category of libertarian dystopia with a delibertarian survival mechanism using the method of grounded theory. The subject of my study was the underwater city of Rapture from the dystopia of BioShock. In the first half of the study, I introduced the world of BioShock, operationalized the concepts of utopia, dystopia and freedom, and finally introduced the method of grounded theory. In the analytical part, I defined the topic by selective coding, and then created six categories by open coding. Then I described their relationships by combining axial coding and an analytical story. I also created the already mentioned category and confirmed my initial assumptions.
Ve své práci jsem prostřednictvím metody zakotvené teorie vytvořil specifickou kategorii libertariánské dystopie s delibertariásnkým mechanismem přežití. Předmětem mé práce bylo podmořské město Rapture z dystopie BioShock. V první polovině práce jsem představil svět BioShocku, operacionalizoval koncepty utopie, dystopie a svobody a nakonec představil metodu zakotvené teorie. V analytické části jsem selektivním kódováním vymezil téma a následně otevřeným kódováním vytvořil šest kategorií. Jejich vztahy jsem následně popsal kombinací axiálního kódování a analytického příběhu. Dále jsem vytvořil již zmíněnou kategorii a potvrdil mé výchozí předpoklady.
Anotace v angličtině
In my study I created a specific category of libertarian dystopia with a delibertarian survival mechanism using the method of grounded theory. The subject of my study was the underwater city of Rapture from the dystopia of BioShock. In the first half of the study, I introduced the world of BioShock, operationalized the concepts of utopia, dystopia and freedom, and finally introduced the method of grounded theory. In the analytical part, I defined the topic by selective coding, and then created six categories by open coding. Then I described their relationships by combining axial coding and an analytical story. I also created the already mentioned category and confirmed my initial assumptions.
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Booker, K. M. (1994). Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. (Greenwood: Westport).
Bogost, I. (2015). How to Talk about Videogames. (University of Minnesota Press).
Geetha, M. (2014) Theory of Dystopia Unfolded - A Bird's-eye View of Shirshendu Mukhopadhyay's "The Insect". IOSR Journal of Humanities And Social Science 19 (7), str. 117-119.
Gerber, H. R. - Price, D. P. (2011). Twenty-First-Century Adolescents, Writing and New Media: Meeting the Challange with Game Controllers and Laptops. (National Council of Teachers of English: Washington, DC).
Irwin, W. - Cuddy, L. (2015). BioShock and Philosophy: Irrational Game, Rational Book. In. Irwin W. and Cuddy, L. (John Wiley and Sons Inc: New York).
Jackson, R. (2014). BioShock: Decision, Forced Choice and Propaganda. (Zero Books: Istanbul).
Parker, F. - Aldred, J. (2018). Beyond the Sea: Navigating BioShock. In. Parker, F. - Aldred, J. (MQUP: Montreal).
Shirley, J. (2012). BioShock: Rapture. (Tor Books: New York).
Schmeink, L. (2016). Biopunk Dystopias. (Liverpool University Press: Liverpool).
Wolin, S. S. (2016). Fugitive Democracy: And Other Essays. (Princeton University Press: Princeton).
Seznam doporučené literatury
Booker, K. M. (1994). Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. (Greenwood: Westport).
Bogost, I. (2015). How to Talk about Videogames. (University of Minnesota Press).
Geetha, M. (2014) Theory of Dystopia Unfolded - A Bird's-eye View of Shirshendu Mukhopadhyay's "The Insect". IOSR Journal of Humanities And Social Science 19 (7), str. 117-119.
Gerber, H. R. - Price, D. P. (2011). Twenty-First-Century Adolescents, Writing and New Media: Meeting the Challange with Game Controllers and Laptops. (National Council of Teachers of English: Washington, DC).
Irwin, W. - Cuddy, L. (2015). BioShock and Philosophy: Irrational Game, Rational Book. In. Irwin W. and Cuddy, L. (John Wiley and Sons Inc: New York).
Jackson, R. (2014). BioShock: Decision, Forced Choice and Propaganda. (Zero Books: Istanbul).
Parker, F. - Aldred, J. (2018). Beyond the Sea: Navigating BioShock. In. Parker, F. - Aldred, J. (MQUP: Montreal).
Shirley, J. (2012). BioShock: Rapture. (Tor Books: New York).
Schmeink, L. (2016). Biopunk Dystopias. (Liverpool University Press: Liverpool).
Wolin, S. S. (2016). Fugitive Democracy: And Other Essays. (Princeton University Press: Princeton).