Disertační práce nazvaná Didaktické transformace proměny poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let v širším kontextu socialistického realismu má dvě hlavní oblasti zkoumání.
První z nich, literárněhistorická, byla publikována jako monografie s titulem Křídla zamrzlá v ledu bez obav zvedněme: Proměna recepce tvorby Konstantina Biebla na přelomu 40. a 50. let a snaží se přiblížit okolnosti složitého tvůrčího procesu, kterým básník procházel v době nastupující normy socialistického realismu. Nahlíženo je na tento proces optikou Bieblovy osobní korespondence, která částečně rozkrývá jeho nejhlubší strachy a nejistoty při psaní poslední sbírky ironického názvu - Bez obav. Intimní pohled do básníkova nitra doplňuje linie, která paralelně zkoumá Bieblovo postavení ve spletité hierarchické mozaice tehdejší kulturní politiky a recepci jeho díla v závislosti na proměnách dobového diskursu.
Druhá, didaktická část, ověřuje prostřednictvím tvorby metodických pracovních listů didaktický potenciál Bieblova socialistickorealistického díla, potažmo obecně poezie socialistického realismu raných padesátých let. Samotným pracovním listům předchází teoretická kapitola, která v kontextu aktuálního stavu literární výchovy na české střední škole osvětluje metodologické postupy, na jejichž základě byly pracovní listy vytvořeny.
Anotace v angličtině
The doctoral thesis called The didactic transformation of the change of Konstantin Biebl's poetics at the turn of the 1940s and 1950s in the wider context of socialist realism is composed of two main areas of study. The former, a literary-historical part, was published under the title Let's Lift the Wings Frozen in the Ice Without Fear: The change of the reception of Konstantin Biebl's poetics at the turn of the 1940s and 1950s, and tries to outline the circumstances of the complicated creative process which the poet went through in the era of establishing the norms of socialist realism. The process is approached through the optics of Biebl's personal correspondence which partly uncovers his deepest fears and insecurities during writing his last collection of poems, bearing an ironic title - Without Fear. An intimate insight into the poet's inner world is accompanied by a parallel line which inspects Biebl's position in the hierarchic mosaic of the cultural politics at the time and the reception of his work in dependance on the changes in the historic discourse.
The second, didactic part, attempts to verify the didactic potential of Biebl's socialist realistic work, or, possibly, the social realistic poetry of early 1950s as such, through creating methodical worksheets. The worksheets are preceded by a theoretical chapter that, in context of the current state of literary education on the Czech secondary school, sheds light on the methods used in creating the worksheets.
Klíčová slova
Konstantin Biebl, proměna poetiky, socialistický realismus, přelom 40. a 50. let, kulturní politika, literární kritika, střední škola, didaktická transformace, didaktický potenciál, didaktický konstruktivismus, výuka literatury, didaktická interpretace textu, metodické pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Konstantin Biebl, change of literary poetic, socialist realism, turn of the 1940s and 1950s, cultural politics, literary criticism, secondary school, didactic transformation, didactic potential, didactic constructivism, teaching literature, literary didactic interpretation, methodical worksheets
Rozsah průvodní práce
189 s. + 14 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce nazvaná Didaktické transformace proměny poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let v širším kontextu socialistického realismu má dvě hlavní oblasti zkoumání.
První z nich, literárněhistorická, byla publikována jako monografie s titulem Křídla zamrzlá v ledu bez obav zvedněme: Proměna recepce tvorby Konstantina Biebla na přelomu 40. a 50. let a snaží se přiblížit okolnosti složitého tvůrčího procesu, kterým básník procházel v době nastupující normy socialistického realismu. Nahlíženo je na tento proces optikou Bieblovy osobní korespondence, která částečně rozkrývá jeho nejhlubší strachy a nejistoty při psaní poslední sbírky ironického názvu - Bez obav. Intimní pohled do básníkova nitra doplňuje linie, která paralelně zkoumá Bieblovo postavení ve spletité hierarchické mozaice tehdejší kulturní politiky a recepci jeho díla v závislosti na proměnách dobového diskursu.
Druhá, didaktická část, ověřuje prostřednictvím tvorby metodických pracovních listů didaktický potenciál Bieblova socialistickorealistického díla, potažmo obecně poezie socialistického realismu raných padesátých let. Samotným pracovním listům předchází teoretická kapitola, která v kontextu aktuálního stavu literární výchovy na české střední škole osvětluje metodologické postupy, na jejichž základě byly pracovní listy vytvořeny.
Anotace v angličtině
The doctoral thesis called The didactic transformation of the change of Konstantin Biebl's poetics at the turn of the 1940s and 1950s in the wider context of socialist realism is composed of two main areas of study. The former, a literary-historical part, was published under the title Let's Lift the Wings Frozen in the Ice Without Fear: The change of the reception of Konstantin Biebl's poetics at the turn of the 1940s and 1950s, and tries to outline the circumstances of the complicated creative process which the poet went through in the era of establishing the norms of socialist realism. The process is approached through the optics of Biebl's personal correspondence which partly uncovers his deepest fears and insecurities during writing his last collection of poems, bearing an ironic title - Without Fear. An intimate insight into the poet's inner world is accompanied by a parallel line which inspects Biebl's position in the hierarchic mosaic of the cultural politics at the time and the reception of his work in dependance on the changes in the historic discourse.
The second, didactic part, attempts to verify the didactic potential of Biebl's socialist realistic work, or, possibly, the social realistic poetry of early 1950s as such, through creating methodical worksheets. The worksheets are preceded by a theoretical chapter that, in context of the current state of literary education on the Czech secondary school, sheds light on the methods used in creating the worksheets.
Klíčová slova
Konstantin Biebl, proměna poetiky, socialistický realismus, přelom 40. a 50. let, kulturní politika, literární kritika, střední škola, didaktická transformace, didaktický potenciál, didaktický konstruktivismus, výuka literatury, didaktická interpretace textu, metodické pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Konstantin Biebl, change of literary poetic, socialist realism, turn of the 1940s and 1950s, cultural politics, literary criticism, secondary school, didactic transformation, didactic potential, didactic constructivism, teaching literature, literary didactic interpretation, methodical worksheets
Zásady pro vypracování
1. Postavení K. Biebla v kulturní politice 1. poloviny 50. let a okolnosti proměny
jeho poetiky v širším dobovém kontextu
2. Zmapování proměny recepce poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let
3. Práce s archivními materiály (osobní i institucionální povahy), dobovými periodiky
a literaturou
4. Možnosti didaktické transformace tématu v širším kontextu současného stavu literární
výchovy na vyšším stupni sekundárního vzdělávání
5. Návrhy praktických realizací
Zásady pro vypracování
1. Postavení K. Biebla v kulturní politice 1. poloviny 50. let a okolnosti proměny
jeho poetiky v širším dobovém kontextu
2. Zmapování proměny recepce poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let
3. Práce s archivními materiály (osobní i institucionální povahy), dobovými periodiky
a literaturou
4. Možnosti didaktické transformace tématu v širším kontextu současného stavu literární
výchovy na vyšším stupni sekundárního vzdělávání
5. Návrhy praktických realizací
Seznam doporučené literatury
BAUER, Michal: Souvislosti labyrintu. Kodifikace ideologicko-estetické normy v české literatuře 50. let 20. století. Praha, Akropolis 2009. ISBN 978-80-86903-97-2.
KNAPÍK, Jiří: V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha, Libri 2006. ISBN 80-7277-316-X.
KNAPÍK, Jiří: Únor a kultura. Sovětizace české kultury 1948-1950. Praha, Libri 2004. ISBN 80-7277-212-0.
SLABÝ, Zdeněk K.: Potkávání setkávání. Listování v osudech. Praha, Volvox Globator 2015. ISBN 978-80-7511-225-5.
VODA, David - BLAHYNKA, Milan: Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech. Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla. Olomouc, Burian a Tichák, s. r. o. 2011. ISBN 978-80-87274-10-1.
HNÍK, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Literatura ve škole. Plzeň, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
PETTY, Geoff: Moderní vyučování. Praha, Portál 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
STUCHLÍKOVÁ, Iva - JANÍK, Tomáš a kol.: Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
VALA, Jaroslav: Poezie v literární výchově. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta 2011. ISBN 978-80-244-276-4.
Seznam doporučené literatury
BAUER, Michal: Souvislosti labyrintu. Kodifikace ideologicko-estetické normy v české literatuře 50. let 20. století. Praha, Akropolis 2009. ISBN 978-80-86903-97-2.
KNAPÍK, Jiří: V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha, Libri 2006. ISBN 80-7277-316-X.
KNAPÍK, Jiří: Únor a kultura. Sovětizace české kultury 1948-1950. Praha, Libri 2004. ISBN 80-7277-212-0.
SLABÝ, Zdeněk K.: Potkávání setkávání. Listování v osudech. Praha, Volvox Globator 2015. ISBN 978-80-7511-225-5.
VODA, David - BLAHYNKA, Milan: Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech. Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla. Olomouc, Burian a Tichák, s. r. o. 2011. ISBN 978-80-87274-10-1.
HNÍK, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Literatura ve škole. Plzeň, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
PETTY, Geoff: Moderní vyučování. Praha, Portál 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
STUCHLÍKOVÁ, Iva - JANÍK, Tomáš a kol.: Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
VALA, Jaroslav: Poezie v literární výchově. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta 2011. ISBN 978-80-244-276-4.
Přílohy volně vložené
CD: Rozhovor s Konstantinem Bieblem
Archiv Českého rozhlasu, Archivní a programové fondy (APF), a. č. AF07903/4.