Cílem mé bakalářské práce je porozumět sdílené představě o postižených dětech, která se odráží v chování pedagogů a jejich spolužáků. Postižené děti jsou sociálně vylučovány z kolektivů a mým záměrem je interpretovat důvody jejich exkluze a zároveň také postoje a dílčí představy pedagogů, kteří výrazně ovlivňují dětskou identitu a jejich chování. Chtěla byt zjistit, zda pedagogové tuto exkluzi podporují, či provádějí opatření, která by jí mohla zabránit. Zaměřím se na to, jak jsou sdílené představy o specifických omezeních dětí s diagnózou reprodukovány v prostředí školy. Jako metody zkoumání chci zařadit zúčastněné pozorování v konkrétní třídě, dále strukturované či polostrukturované rozhovory s pedagogy a popřípadě také skupinové rozhovory.
Anotace v angličtině
The goal of my work is to understand the shared image about disabled children, which reflects in the behaviour of teachers and their classmates. Disabled children are socially excluded from groups and my intention is to interpret the reasons of such exclusion and as well as the attitudes and partial ideas of teachers, who significantly affect children identity and behaviour. I would like to find out, if teachers support the exclusion or take measures, which could prevent it. I will focus on how shared ideas about the specific limitations of children with diagnoses are reproduced in the school environment. As methods i will use participatory observation in a specific class and structured or semi-structured interviews with teachers and possibly group interviews.
Klíčová slova
Exkluze, postižené děti, pedagog, sdílená představa
Cílem mé bakalářské práce je porozumět sdílené představě o postižených dětech, která se odráží v chování pedagogů a jejich spolužáků. Postižené děti jsou sociálně vylučovány z kolektivů a mým záměrem je interpretovat důvody jejich exkluze a zároveň také postoje a dílčí představy pedagogů, kteří výrazně ovlivňují dětskou identitu a jejich chování. Chtěla byt zjistit, zda pedagogové tuto exkluzi podporují, či provádějí opatření, která by jí mohla zabránit. Zaměřím se na to, jak jsou sdílené představy o specifických omezeních dětí s diagnózou reprodukovány v prostředí školy. Jako metody zkoumání chci zařadit zúčastněné pozorování v konkrétní třídě, dále strukturované či polostrukturované rozhovory s pedagogy a popřípadě také skupinové rozhovory.
Anotace v angličtině
The goal of my work is to understand the shared image about disabled children, which reflects in the behaviour of teachers and their classmates. Disabled children are socially excluded from groups and my intention is to interpret the reasons of such exclusion and as well as the attitudes and partial ideas of teachers, who significantly affect children identity and behaviour. I would like to find out, if teachers support the exclusion or take measures, which could prevent it. I will focus on how shared ideas about the specific limitations of children with diagnoses are reproduced in the school environment. As methods i will use participatory observation in a specific class and structured or semi-structured interviews with teachers and possibly group interviews.
Klíčová slova
Exkluze, postižené děti, pedagog, sdílená představa
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Zpracování bakalářské práce proběhne na základě doporučené literatury a instrukcí vedoucího práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU. Cílem práce je porozumět sdílené představě o postižených dětech, která se odráží v chování pedagogů a jejich spolužáků. Cílem práce bude zjistit, zda pedagogové tuto exkluzi podporují, či provádějí opatření, která by jí mohla zabránit.
Harmonogram práce:
Nejpozději do 31. 11. 2019 (resp. do 31. 11. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student základní teze bakalářské práce včetně návrhu designu vlastního terénního šetření, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 1. 3. 2020 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2020 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucímu práce rukopis bakalářské práce k revizi.
Vedoucí bude vyžadovat konzultační hodiny.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech"
Zpracování bakalářské práce proběhne na základě doporučené literatury a instrukcí vedoucího práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU. Cílem práce je porozumět sdílené představě o postižených dětech, která se odráží v chování pedagogů a jejich spolužáků. Cílem práce bude zjistit, zda pedagogové tuto exkluzi podporují, či provádějí opatření, která by jí mohla zabránit.
Harmonogram práce:
Nejpozději do 31. 11. 2019 (resp. do 31. 11. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student základní teze bakalářské práce včetně návrhu designu vlastního terénního šetření, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 1. 3. 2020 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2020 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucímu práce rukopis bakalářské práce k revizi.
Vedoucí bude vyžadovat konzultační hodiny.
Seznam doporučené literatury
SNIDER, K. 2012. Fostering Empowerment Within Special Education: Building Communication In a Specialized Program.
FERGUSON, G. 2014. Including Children with Disabilities in Mainstream Education: An Exploration of the Challenges and Considerations for Parents and Primary School Teachers.
BENDER, W. N. 2019. Differences between Learning Disabled and Non-Learning Disabled Children in Temperament and Behavior.
ALLISON RUBY REID-CUNNINGHAM. 2009. Anthropological Theories of Disability.
Markéta Marešová. 2017. Integrace a inkluze dětí s mentálním postižením do běžných základních škol pohledem rodičů.
Seznam doporučené literatury
SNIDER, K. 2012. Fostering Empowerment Within Special Education: Building Communication In a Specialized Program.
FERGUSON, G. 2014. Including Children with Disabilities in Mainstream Education: An Exploration of the Challenges and Considerations for Parents and Primary School Teachers.
BENDER, W. N. 2019. Differences between Learning Disabled and Non-Learning Disabled Children in Temperament and Behavior.
ALLISON RUBY REID-CUNNINGHAM. 2009. Anthropological Theories of Disability.
Markéta Marešová. 2017. Integrace a inkluze dětí s mentálním postižením do běžných základních škol pohledem rodičů.