Cílem bakalářské práce bylo zjistit současný stav výuky ZTV na ZŠ. V kvalifikační práci byla popsána charakteristika ZTV, včetně cvičební jednotky a druhů oslabení, se kterými se učitelé mohou setkat u žáků zařazených do III. zdravotní skupiny. Prostřednictvím dotazníkového šetření byl proveden výzkum. Na základě dotazníkového šetření byly zjištěny informace o současném stavu výuky ZTV na ZŠ. Bylo potvrzeno, že v současné době vyučuje ZTV méně než 50% ZŠ v Plzni. Dále bylo zjištěno, že pro zařazení ZTV do výuky je zapotřebí zajistit školám vyšší finanční prostředky (do vybavení náčiní specifických pro ZTV), spíše než přijmout učitele, kteří mají kompetence k výuce ZTV. Závěrem byl potvrzený předpoklad, že nejvíce se učitelé TV setkávají se žáky s oslabením pohybového aparátu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to find out current state of teaching a ZTV (Adapted physical education - APE) at elementary schools. In this thesis was described a characteristic of the APE. There were as well included exercise units and types of weakening, teachers could experience with pupils classified in the third health group. An appropriate research was done by a survey. The information about current state of teaching APE was found out on the basis of the survey done at elementary schools. Results of the survey were firstly, that the APE is provided in less than 50% of elementary schools in Pilsen and secondly that it is more important to provide proper financial support for schools (to get specific equipment for the APE) than to employ more teachers qualified in the field of APE. In conclusion, an assumption that more often PE teachers encounter with pupils whose locomotor system is weakened, was confirmed.
Klíčová slova
zdravotní tělesná výchova, stav výuky; základní škola; školní věk; zdravotní oslabení; dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
adapted physical education, state of teaching, elementary school, school age, medical weakening, survey
Rozsah průvodní práce
57 s., přílohy V, (71 701 zn.)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zjistit současný stav výuky ZTV na ZŠ. V kvalifikační práci byla popsána charakteristika ZTV, včetně cvičební jednotky a druhů oslabení, se kterými se učitelé mohou setkat u žáků zařazených do III. zdravotní skupiny. Prostřednictvím dotazníkového šetření byl proveden výzkum. Na základě dotazníkového šetření byly zjištěny informace o současném stavu výuky ZTV na ZŠ. Bylo potvrzeno, že v současné době vyučuje ZTV méně než 50% ZŠ v Plzni. Dále bylo zjištěno, že pro zařazení ZTV do výuky je zapotřebí zajistit školám vyšší finanční prostředky (do vybavení náčiní specifických pro ZTV), spíše než přijmout učitele, kteří mají kompetence k výuce ZTV. Závěrem byl potvrzený předpoklad, že nejvíce se učitelé TV setkávají se žáky s oslabením pohybového aparátu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to find out current state of teaching a ZTV (Adapted physical education - APE) at elementary schools. In this thesis was described a characteristic of the APE. There were as well included exercise units and types of weakening, teachers could experience with pupils classified in the third health group. An appropriate research was done by a survey. The information about current state of teaching APE was found out on the basis of the survey done at elementary schools. Results of the survey were firstly, that the APE is provided in less than 50% of elementary schools in Pilsen and secondly that it is more important to provide proper financial support for schools (to get specific equipment for the APE) than to employ more teachers qualified in the field of APE. In conclusion, an assumption that more often PE teachers encounter with pupils whose locomotor system is weakened, was confirmed.
Klíčová slova
zdravotní tělesná výchova, stav výuky; základní škola; školní věk; zdravotní oslabení; dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
adapted physical education, state of teaching, elementary school, school age, medical weakening, survey
Zásady pro vypracování
06/2019 Zadání bakalářské práce, formulace cíle a úkolů, návrh metodiky
07-08/2019 Analýza dostupné literatury a elektronických zdrojů, zpracování teoretických východisek
09-10/2019 Sběr, analýza a vyhodnocení dat pro praktickou část BP (dotazníkové šetření na ZŠ)
12/2019 - 02/2020 Tvorba modelových vyučovácích jednotek zdravotní tělesné výchovy
Hošková, B. (2007) Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, ISBN 978-802-4613-925
Hošková, B. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, ISBN 978-80-246-2137-1.
Levitová, A., Hošková, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
RVP pro ZŠ.[online] Dostupné z:http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Vilímová, V. (2002) Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, ISBN 80-731-5033-6
Seznam doporučené literatury
Hošková, B. (2007) Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, ISBN 978-802-4613-925
Hošková, B. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, ISBN 978-80-246-2137-1.
Levitová, A., Hošková, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
RVP pro ZŠ.[online] Dostupné z:http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Vilímová, V. (2002) Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, ISBN 80-731-5033-6