Práce se zaměřuje na výuku fyziky na základní škole a v odpovídajících třídách víceletých gymnázií. Mezi základní nástroje výuky fyziky patří učitelské a žákovské experimenty. Mým cílem bylo vytvořit metodiky kombinovaných experimentů - souborů vzájemně doplňujících se učitelských a žákovských experimentů. Vytvořené metodiky pokryly velkou část učiva fyziky na základní škole.
V rámci výzkumu proběhlo testování souborů kombinovaných pokusů na několika školách. Testování bylo vyhodnoceno pomocí rozhovorů s učiteli a porovnáním výsledků písemných prací žáků.
Anotace v angličtině
The doctoral thesis focuses on teaching physics at primary school and in the corresponding classes of multi-year grammar schools. The basic tools of physics teaching include demonstration and frontal experiments. My goal was to create methodologies of combined experiments - sets of complementary teacher and pupil experiments. Developed methodologies cover a large part of the elementary school curriculum.
The research involved testing of combined experiments at several schools. Testing was evaluated by interviewing teachers and comparing the results of the students' tests.
Klíčová slova
fyzikální pokus, základní škola, učitelský pokus, žákovský pokus, metodika, výuka
Práce se zaměřuje na výuku fyziky na základní škole a v odpovídajících třídách víceletých gymnázií. Mezi základní nástroje výuky fyziky patří učitelské a žákovské experimenty. Mým cílem bylo vytvořit metodiky kombinovaných experimentů - souborů vzájemně doplňujících se učitelských a žákovských experimentů. Vytvořené metodiky pokryly velkou část učiva fyziky na základní škole.
V rámci výzkumu proběhlo testování souborů kombinovaných pokusů na několika školách. Testování bylo vyhodnoceno pomocí rozhovorů s učiteli a porovnáním výsledků písemných prací žáků.
Anotace v angličtině
The doctoral thesis focuses on teaching physics at primary school and in the corresponding classes of multi-year grammar schools. The basic tools of physics teaching include demonstration and frontal experiments. My goal was to create methodologies of combined experiments - sets of complementary teacher and pupil experiments. Developed methodologies cover a large part of the elementary school curriculum.
The research involved testing of combined experiments at several schools. Testing was evaluated by interviewing teachers and comparing the results of the students' tests.
Klíčová slova
fyzikální pokus, základní škola, učitelský pokus, žákovský pokus, metodika, výuka