Tato bakalářská práce řeší problematiku smrti v komunikaci s předškolními dětmi. Cílem bylo zjistit, zda se pedagogové mateřských škol cítí být připraveni na setkání s tématem smrti v mateřské škole. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření u 203 respondentů a výsledky ukazují, že většině učitelů mateřských škol chybí potřebné informace pro práci s tématem smrti v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo proto vytyčení základních zásad pro přístup k truchlícímu dítěti. V závěru je představen výběr krásné literatury, zabývající se tématem smrti, která může být použita jako nástroj pro práci s předškolním dítětem v komplikované situaci spojené se smrtí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the issue of death in communication with preschool children. The aim was to find out whether kindergarten teachers feel ready to meet the topic of death in kindergarten. The evaluation was based on a questionnaire survey of 203 respondents and the results show that most kindergarten teachers lack the necessary information to work with the topic of death in kindergarten. The main goal of the work was therefore to set out the basic principles for access to a grieving child. Finally, a selection of beautiful literature dealing with the topic of death is presented, which can be used as a tool for working with a preschool child in a complicated situation associated with death.
Klíčová slova
smrt, umírání, truchlení, předškolní děti, komunikace, pedagog, mateřská škola, literature
Klíčová slova v angličtině
death, dying, griev, preschool children, communication, teacher, kindergarten, literature
Rozsah průvodní práce
66 s. (63 859)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce řeší problematiku smrti v komunikaci s předškolními dětmi. Cílem bylo zjistit, zda se pedagogové mateřských škol cítí být připraveni na setkání s tématem smrti v mateřské škole. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření u 203 respondentů a výsledky ukazují, že většině učitelů mateřských škol chybí potřebné informace pro práci s tématem smrti v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo proto vytyčení základních zásad pro přístup k truchlícímu dítěti. V závěru je představen výběr krásné literatury, zabývající se tématem smrti, která může být použita jako nástroj pro práci s předškolním dítětem v komplikované situaci spojené se smrtí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the issue of death in communication with preschool children. The aim was to find out whether kindergarten teachers feel ready to meet the topic of death in kindergarten. The evaluation was based on a questionnaire survey of 203 respondents and the results show that most kindergarten teachers lack the necessary information to work with the topic of death in kindergarten. The main goal of the work was therefore to set out the basic principles for access to a grieving child. Finally, a selection of beautiful literature dealing with the topic of death is presented, which can be used as a tool for working with a preschool child in a complicated situation associated with death.
Klíčová slova
smrt, umírání, truchlení, předškolní děti, komunikace, pedagog, mateřská škola, literature
Klíčová slova v angličtině
death, dying, griev, preschool children, communication, teacher, kindergarten, literature
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BROWN, Laurene Krasny a Marc Tolon BROWN. When dinosaurs die: a guide to understanding death. Boston: Little, Brown, 1996. ISBN 0316109177.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.\\
MRÁZKOVÁ, Daisy. Neplač, muchomůrko: (malá knížka o velkých věcech). Ústí nad Orlicí: Grantis, 2004. ISBN 80-86619-07-9.\\
SILVERMAN, Phyllis R. Never too young to know: death in children's lives. New York: Oxford University Press, 2000. ISBN 0195109554.\\
TURNER, Mary a Bob THOMAS. Talking with children and young people about death and dying. 2nd ed. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007. ISBN 9781843104414.\\
Seznam doporučené literatury
BROWN, Laurene Krasny a Marc Tolon BROWN. When dinosaurs die: a guide to understanding death. Boston: Little, Brown, 1996. ISBN 0316109177.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.\\
MRÁZKOVÁ, Daisy. Neplač, muchomůrko: (malá knížka o velkých věcech). Ústí nad Orlicí: Grantis, 2004. ISBN 80-86619-07-9.\\
SILVERMAN, Phyllis R. Never too young to know: death in children's lives. New York: Oxford University Press, 2000. ISBN 0195109554.\\
TURNER, Mary a Bob THOMAS. Talking with children and young people about death and dying. 2nd ed. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007. ISBN 9781843104414.\\