Bakalářská práce se zabývá čtenářskou pregramotností a jejím rozvojem v mateřské škole, která je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá pregramotností v souvislosti s RVP PV, vysvětlením pregramotnosti, faktory ovlivňujícími čtenářské dovednosti, ale také významem čtení a úlohou mateřské školy v rozvoji čtenářské gramotnosti. Objevují se i náměty na hry pro děti předškolního věku, které čtenářské dovednosti budou rozvíjet. Praktická část je zaměřena na úroveň předškolních dětí v předčtenářských dovednostech. Byla použita metodika Marie M. Clay. Předčtenářské dovednosti byly zjišťovány v plzeňských mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with reading pre-literacy and its development in kindergarten, which is divided into two parts. The theoretical part deals with pre-literacy in connection with Framework Education Programme for Elementary Education, explanation of pre-literacy, factors influencing reading skills, but also the importance of reading and the role of kindergarten in the development of reading literacy. Appear are also ideas for games for preschool children, which will develop reading skills. The practical part is focused on the level of preschool children in reading skills. The methodology of Marie M. Clay was used. Pre-reading skills were assessed in Pilsen kindergartens.
Bakalářská práce se zabývá čtenářskou pregramotností a jejím rozvojem v mateřské škole, která je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá pregramotností v souvislosti s RVP PV, vysvětlením pregramotnosti, faktory ovlivňujícími čtenářské dovednosti, ale také významem čtení a úlohou mateřské školy v rozvoji čtenářské gramotnosti. Objevují se i náměty na hry pro děti předškolního věku, které čtenářské dovednosti budou rozvíjet. Praktická část je zaměřena na úroveň předškolních dětí v předčtenářských dovednostech. Byla použita metodika Marie M. Clay. Předčtenářské dovednosti byly zjišťovány v plzeňských mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with reading pre-literacy and its development in kindergarten, which is divided into two parts. The theoretical part deals with pre-literacy in connection with Framework Education Programme for Elementary Education, explanation of pre-literacy, factors influencing reading skills, but also the importance of reading and the role of kindergarten in the development of reading literacy. Appear are also ideas for games for preschool children, which will develop reading skills. The practical part is focused on the level of preschool children in reading skills. The methodology of Marie M. Clay was used. Pre-reading skills were assessed in Pilsen kindergartens.
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.\\
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6.\\
Seznam doporučené literatury
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.\\
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6.\\