Tato bakalářská práce se zabývala vzděláváním dětí s mentální retardací v předškolním věku. Prvních 5 kapitol je věnovaných teoretické části, ve které je charakterizován termín mentální retardace, dále je v ní rozdělena mentální retardace podle stupňů postižení, popsány příčiny vzniku a diagnostika mentální retardace. Poslední kapitola teoretické části popisuje edukaci dětí s mentální retardací v předškolním věku.
Další 4 kapitoly této práce se zaměřují na praktickou část, ve které je popsáno výzkumné šetření. Výzkumný soubor tvořily děti s mentální retardací, jejich rodiče a pedagogové z běžných a speciálních mateřských škol. Pro výzkumné šetření byly zvoleny metody kazuistik, dotazníků a rozhovorů. Kazuistiky byly sepsány podle informací získaných od rodičů dětí a celkem se objevují v práci tři. Dotazníkové šetření probíhalo v online podobě a zúčastnilo se ho 20 rodičů. Rozhovory byly realizovány se dvěma pedagogy běžné mateřské školy a dvěma pedagogy speciální mateřské školy. V poslední kapitole praktické části se nachází shrnutí výzkumného šetření.
Hlavním cílem bylo zjistit, které možnosti vzdělávání dětí s mentální retardací jsou očima rodičů a pedagogů těchto dětí lepší volbou na základě jejich zkušeností, postojů a názorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the education of children with mental retardation in preschool age. The first 5 chapters are devoted to the theoretical part, in which the term mental retardation is characterized. There is also mental retardation divided according to the degree of disability, causes and diagnosis of mental retardation are described. The last chapter of the theoretical part describes the education of children with mental retardation in preschool age.
The next 4 chapters of this work focus on the practical part, which describes the research survey. The research sample consisted of children with mental retardation, their parents and teachers of ordinary and special kindergartens. Methods of case studies, questionnaires and interviews were chosen for the research survey. The case reports were written according to information obtained from the children's parents, and a total of three appear in the work. The questionnaire survey was carried out online form and was attended by 20 parents. Interviews were conducted with two teachers of a regular kindergarten and two teachers of a special kindergarten. The last chapter of the practical part contains a summary of the research survey.
The main goal was to find out which educational options for children with mental retardation are a better choice in the eyes of parents and teachers of these children based on their experiences, attitudes and opinions.
Klíčová slova
mentální retardace, mateřská škola, děti, možnosti vzdělávání
Tato bakalářská práce se zabývala vzděláváním dětí s mentální retardací v předškolním věku. Prvních 5 kapitol je věnovaných teoretické části, ve které je charakterizován termín mentální retardace, dále je v ní rozdělena mentální retardace podle stupňů postižení, popsány příčiny vzniku a diagnostika mentální retardace. Poslední kapitola teoretické části popisuje edukaci dětí s mentální retardací v předškolním věku.
Další 4 kapitoly této práce se zaměřují na praktickou část, ve které je popsáno výzkumné šetření. Výzkumný soubor tvořily děti s mentální retardací, jejich rodiče a pedagogové z běžných a speciálních mateřských škol. Pro výzkumné šetření byly zvoleny metody kazuistik, dotazníků a rozhovorů. Kazuistiky byly sepsány podle informací získaných od rodičů dětí a celkem se objevují v práci tři. Dotazníkové šetření probíhalo v online podobě a zúčastnilo se ho 20 rodičů. Rozhovory byly realizovány se dvěma pedagogy běžné mateřské školy a dvěma pedagogy speciální mateřské školy. V poslední kapitole praktické části se nachází shrnutí výzkumného šetření.
Hlavním cílem bylo zjistit, které možnosti vzdělávání dětí s mentální retardací jsou očima rodičů a pedagogů těchto dětí lepší volbou na základě jejich zkušeností, postojů a názorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the education of children with mental retardation in preschool age. The first 5 chapters are devoted to the theoretical part, in which the term mental retardation is characterized. There is also mental retardation divided according to the degree of disability, causes and diagnosis of mental retardation are described. The last chapter of the theoretical part describes the education of children with mental retardation in preschool age.
The next 4 chapters of this work focus on the practical part, which describes the research survey. The research sample consisted of children with mental retardation, their parents and teachers of ordinary and special kindergartens. Methods of case studies, questionnaires and interviews were chosen for the research survey. The case reports were written according to information obtained from the children's parents, and a total of three appear in the work. The questionnaire survey was carried out online form and was attended by 20 parents. Interviews were conducted with two teachers of a regular kindergarten and two teachers of a special kindergarten. The last chapter of the practical part contains a summary of the research survey.
The main goal was to find out which educational options for children with mental retardation are a better choice in the eyes of parents and teachers of these children based on their experiences, attitudes and opinions.
Klíčová slova
mentální retardace, mateřská škola, děti, možnosti vzdělávání
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie: speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-704-2247-5. \\
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.\\
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9. \\
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.\\
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. .ISBN 978-80-271-0378-2.\\
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie: speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-704-2247-5. \\
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.\\
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9. \\
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.\\
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. .ISBN 978-80-271-0378-2.\\