Bakalářská práce je zaměřena na zjištění a překonání kritických míst v tematickém celku Biosféra pro 6. ročník základní školy. Pro zjištění kritických míst byla použita metoda kódování strukturovaných rozhovorů, kde byly zmíněny příčiny kritičnosti a kritická místa v tematickém celku Biosféra. Zvolené téma pro výukovou hodinu byly savany z důvodu nejvyšší četnosti ve strukturovaných rozhovorech. V praktické části jsem připravila výukovou hodinu v podobě prezentace. Výuková hodina měla sloužit k překonání příčin kritičnosti. Výuková hodina probíhala ve dvou třídách, kdy jedna třída představovala kontrolní skupinu a druhá třída představovala experimentální skupinu. Experimentální skupina měla v prezentaci experimentální změnu v podobě schematu. Pro potvrzení účinnosti hodiny byl navržen posttest. Kontrolní skupina vykazovala lepší výsledky. Účinnost experimentální hodiny se nepotvrdila. Celý experiment probíhal v době pandemie Covid-19, což mohlo ovlivnit výsledky obou skupin.
Anotace v angličtině
Bacelor thesis is focused on findind and overcoming critical points in thematic unit Biosphere. Method of coding structured interviews was used for critical points. In the interviews were mentioned critical points and their causes in thematic unit Biosphere. Chosen theme for lesson was savanna because savanna was mention most times during structured interviews. In practical part I prepared educational lesson as powerpoint presentation. The purpose of lesson was to overcome critical points. Lesson was presented in two classes, when one class represented control group and the other class represented experimental group. Experimental group had in their presentation experimental change - scheme. For confirmation of efficiency of the lesson posttest was made. Control group had better results. Efficiency of lesson was not confirmed. Whole experiment was made during Covid-19 pandemic, which might have affected the results of both groups.
biosphere, critical points, cause of critical points, climate zones, savanna
Rozsah průvodní práce
55 s. ( 70 191 znaků )
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění a překonání kritických míst v tematickém celku Biosféra pro 6. ročník základní školy. Pro zjištění kritických míst byla použita metoda kódování strukturovaných rozhovorů, kde byly zmíněny příčiny kritičnosti a kritická místa v tematickém celku Biosféra. Zvolené téma pro výukovou hodinu byly savany z důvodu nejvyšší četnosti ve strukturovaných rozhovorech. V praktické části jsem připravila výukovou hodinu v podobě prezentace. Výuková hodina měla sloužit k překonání příčin kritičnosti. Výuková hodina probíhala ve dvou třídách, kdy jedna třída představovala kontrolní skupinu a druhá třída představovala experimentální skupinu. Experimentální skupina měla v prezentaci experimentální změnu v podobě schematu. Pro potvrzení účinnosti hodiny byl navržen posttest. Kontrolní skupina vykazovala lepší výsledky. Účinnost experimentální hodiny se nepotvrdila. Celý experiment probíhal v době pandemie Covid-19, což mohlo ovlivnit výsledky obou skupin.
Anotace v angličtině
Bacelor thesis is focused on findind and overcoming critical points in thematic unit Biosphere. Method of coding structured interviews was used for critical points. In the interviews were mentioned critical points and their causes in thematic unit Biosphere. Chosen theme for lesson was savanna because savanna was mention most times during structured interviews. In practical part I prepared educational lesson as powerpoint presentation. The purpose of lesson was to overcome critical points. Lesson was presented in two classes, when one class represented control group and the other class represented experimental group. Experimental group had in their presentation experimental change - scheme. For confirmation of efficiency of the lesson posttest was made. Control group had better results. Efficiency of lesson was not confirmed. Whole experiment was made during Covid-19 pandemic, which might have affected the results of both groups.
biosphere, critical points, cause of critical points, climate zones, savanna
Zásady pro vypracování
Analýza odborné literatury (především zaměřené na problamatiku kritických míst a výuku tematického celku "Biosféra").
Analýza rozhovorů s učiteli zaměřených na kritická místa ve výuce daného tematického celku.
Vytvoření návrhu úloh na překonání kritických míst v tématickém celku "Biosféra".
Ověření návrhu se žáky 6. ročníku ZŠ pomocí metody experimentu.
Shrnutí výsledků, stanovení závěrů a finální úprava podoby úloh pro výuku "Biosféry".
Zásady pro vypracování
Analýza odborné literatury (především zaměřené na problamatiku kritických míst a výuku tematického celku "Biosféra").
Analýza rozhovorů s učiteli zaměřených na kritická místa ve výuce daného tematického celku.
Vytvoření návrhu úloh na překonání kritických míst v tématickém celku "Biosféra".
Ověření návrhu se žáky 6. ročníku ZŠ pomocí metody experimentu.
Shrnutí výsledků, stanovení závěrů a finální úprava podoby úloh pro výuku "Biosféry".
Seznam doporučené literatury
CLIFFORD N. et al.2009. Key concepts in Geography; SAGE Publications, ISBN 978-1412930222.
ČERVENÝ, P., KOPP J., MENTLÍK P., ROUSOVÁ M. 2013 Zeměpis 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 1.st ed.; Fraus: Plzeň.
DVOŘÁK, J.,KOHOUTOVÁ, A., TAIBR P. 2005. Zeměpis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus. SBN 80-7238-304-3.
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOHOUTOVÁ, A., PREIS J.,DVOŘÁK J. 2014. Zeměpis 7: pro základní školy a víceletá gymnázia : [nová generace]. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7489-025-3.
MAŇÁK, J.,ŠVEC, V. 2003. Výukove metody. Paido, Brno. ISBN 80-7315-039-5.
PLUHÁČKOVÁ, M.,DUFFEK, V., STACKE, V., MENTLÍK, P. 2019. Kritická místa ve výuce zeměpisu na ZŠ - identifikovaná kritická místa a jejich příčiny. Arnica 1.
Seznam doporučené literatury
CLIFFORD N. et al.2009. Key concepts in Geography; SAGE Publications, ISBN 978-1412930222.
ČERVENÝ, P., KOPP J., MENTLÍK P., ROUSOVÁ M. 2013 Zeměpis 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 1.st ed.; Fraus: Plzeň.
DVOŘÁK, J.,KOHOUTOVÁ, A., TAIBR P. 2005. Zeměpis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus. SBN 80-7238-304-3.
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KOHOUTOVÁ, A., PREIS J.,DVOŘÁK J. 2014. Zeměpis 7: pro základní školy a víceletá gymnázia : [nová generace]. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7489-025-3.
MAŇÁK, J.,ŠVEC, V. 2003. Výukove metody. Paido, Brno. ISBN 80-7315-039-5.
PLUHÁČKOVÁ, M.,DUFFEK, V., STACKE, V., MENTLÍK, P. 2019. Kritická místa ve výuce zeměpisu na ZŠ - identifikovaná kritická místa a jejich příčiny. Arnica 1.