Bakalářská práce se zabývá výskytem environmentálních témat v učebnicích zeměpisu a dalších přírodovědných předmětech na 2. st. ZŠ. Cílem práce je zjistit, v jakých předmětech se nachází environmentální témata, jakým způsobem jsou začleněna do výuky a jak na sebe navazují.
Bakalářská práce je členěna na dvě části- teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní pojmy a začlenění environmentální výchovy do výuky. Praktická část se zabývá analýzou učebnic nakladatelství Fraus a také zaznamenáním výskytu environmentálních témat. Získané poznatky jsou zaznamenané v závěru
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with occurrence of environmental topics in geography textbooks and others science subjects at Primary school. The aim of this thesis is to find out in which subjects there are environmental topics, how they are included into teaching and how they follow on other subjects.
The Bachelor thesis is divided into two parts- theoretical and practical parts. The theoretical part defines basic terms and integration of environmental education into teaching. The practical part deals with the analysis of textbooks published by Fraus and also deals with recording the occurrence of environmental topics. The gained knowledges are recorded in the conclusion
Klíčová slova
environmentální výchova, učebnice, výzkum, základní škola
Klíčová slova v angličtině
environmental education, textbooks, research, primary school
Rozsah průvodní práce
78 s. (90 626 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výskytem environmentálních témat v učebnicích zeměpisu a dalších přírodovědných předmětech na 2. st. ZŠ. Cílem práce je zjistit, v jakých předmětech se nachází environmentální témata, jakým způsobem jsou začleněna do výuky a jak na sebe navazují.
Bakalářská práce je členěna na dvě části- teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní pojmy a začlenění environmentální výchovy do výuky. Praktická část se zabývá analýzou učebnic nakladatelství Fraus a také zaznamenáním výskytu environmentálních témat. Získané poznatky jsou zaznamenané v závěru
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with occurrence of environmental topics in geography textbooks and others science subjects at Primary school. The aim of this thesis is to find out in which subjects there are environmental topics, how they are included into teaching and how they follow on other subjects.
The Bachelor thesis is divided into two parts- theoretical and practical parts. The theoretical part defines basic terms and integration of environmental education into teaching. The practical part deals with the analysis of textbooks published by Fraus and also deals with recording the occurrence of environmental topics. The gained knowledges are recorded in the conclusion
Klíčová slova
environmentální výchova, učebnice, výzkum, základní škola
Klíčová slova v angličtině
environmental education, textbooks, research, primary school
Zásady pro vypracování
Rešerše kurikulárních dokumentů a identifikace předmětů, ve kterých se vyskytují environmentální témata.
Výběr sady učebnic k analýze s výskytem environmentálních témat.
Rozbor literatury a navržení metodického postupu hodnocení učebnic.
Analýza obsahu a vyhodnocení.
Diskuze.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Rešerše kurikulárních dokumentů a identifikace předmětů, ve kterých se vyskytují environmentální témata.
Výběr sady učebnic k analýze s výskytem environmentálních témat.
Rozbor literatury a navržení metodického postupu hodnocení učebnic.
Analýza obsahu a vyhodnocení.
Diskuze.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha. 2007.
Herink, J. Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání - 1. metodická část. RVP - Metodický portál.
Knecht, P. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. Stupně ZŠ. In Učebnice pod lupou. Brno, Paido. 2006. S 85- 96. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.
Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido. 1998.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha. 2007.
Herink, J. Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání - 1. metodická část. RVP - Metodický portál.
Knecht, P. Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. Stupně ZŠ. In Učebnice pod lupou. Brno, Paido. 2006. S 85- 96. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.
Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido. 1998.