Bakalářská práce se zabývá tématem možnosti vzájemného propojováním předmětů. Předmětem zkoumání bylo propojení oborů, které studuji - výtvarné výchovy s dramatickou výchovou, a využití tohoto propojení s přesahem do osobnostní a sociální výchovy s možností využití nabitých vědomostí a dovedností v praxi a jejich možným přínosem do každodenního života účastníků projektu. Projekt byl vyučován v rámci mimoškolního vzdělávání jako tematické bloky výtvarně-dramatického kroužku určeného pro děti od 4. do 7. třídy. Při projektu jsem vycházela z teorie v oblastí artefiletiky, osobnostní a sociální výchovy, výtvarné výchovy, dramatické výchovy a projektového vyučování. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. V rámci teoretické části je nastíněno pět výše zmíněných výchozích teoretických pilířů projektu. V části praktické je poté rozebrána stavba projektu a jeho průběh.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the topic of mutual interconnection of subjects. The subject of the research was the interconnection of the fields my study - educational and drama education and its use with the overlap of personality and social education, possibilities and skills in practice and their possible use in the everyday life of the project participants. The project was taught in extracurricular education as thematic blocks of art and drama clubs for children from 4th to 7th grade. In my search, I look at the field of artefiletics, personal and social education, art education, drama education and project teaching. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part outlines five of the above-mentioned initial theoretical pillars of the project. In the practical part is then analyzed the project and its course.
Keywords
Artefiletika, výtvarná výchova, dramatická výchova, projektová výuka,
osobnostní a sociální výchova, performance, happening, primární prevence, umělecké dílo, rolová
hra, sebepoznávání
Keywords in English
Artefiletics, art education, drama education, project teaching, personality and social education, performance, happening, primary prevention, art work, role play, self-knowledge
Length of the covering note
10
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá tématem možnosti vzájemného propojováním předmětů. Předmětem zkoumání bylo propojení oborů, které studuji - výtvarné výchovy s dramatickou výchovou, a využití tohoto propojení s přesahem do osobnostní a sociální výchovy s možností využití nabitých vědomostí a dovedností v praxi a jejich možným přínosem do každodenního života účastníků projektu. Projekt byl vyučován v rámci mimoškolního vzdělávání jako tematické bloky výtvarně-dramatického kroužku určeného pro děti od 4. do 7. třídy. Při projektu jsem vycházela z teorie v oblastí artefiletiky, osobnostní a sociální výchovy, výtvarné výchovy, dramatické výchovy a projektového vyučování. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. V rámci teoretické části je nastíněno pět výše zmíněných výchozích teoretických pilířů projektu. V části praktické je poté rozebrána stavba projektu a jeho průběh.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the topic of mutual interconnection of subjects. The subject of the research was the interconnection of the fields my study - educational and drama education and its use with the overlap of personality and social education, possibilities and skills in practice and their possible use in the everyday life of the project participants. The project was taught in extracurricular education as thematic blocks of art and drama clubs for children from 4th to 7th grade. In my search, I look at the field of artefiletics, personal and social education, art education, drama education and project teaching. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part outlines five of the above-mentioned initial theoretical pillars of the project. In the practical part is then analyzed the project and its course.
Keywords
Artefiletika, výtvarná výchova, dramatická výchova, projektová výuka,
osobnostní a sociální výchova, performance, happening, primární prevence, umělecké dílo, rolová
hra, sebepoznávání
Keywords in English
Artefiletics, art education, drama education, project teaching, personality and social education, performance, happening, primary prevention, art work, role play, self-knowledge
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat zkoumáním a ověřováním metod a technik výtvarné a dramatické výchovy a jejich propojení. Hlavním těžištěm zájmu bude identifikace možností využití tohoto propojení v praxi, v osobnostní a sociální výchově. Cílovou skupinou pro práci jsou děti školního věku a práce bude vytvářena v prostředí mimoškolních aktivit. Bakalářská práce bude vycházet z principu kvalitativního výzkumu, kdy bude autorka sledovat skupinu dětí a ověřovat si na ní své poznatky po dobu alespoň 8 setkání.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat zkoumáním a ověřováním metod a technik výtvarné a dramatické výchovy a jejich propojení. Hlavním těžištěm zájmu bude identifikace možností využití tohoto propojení v praxi, v osobnostní a sociální výchově. Cílovou skupinou pro práci jsou děti školního věku a práce bude vytvářena v prostředí mimoškolních aktivit. Bakalářská práce bude vycházet z principu kvalitativního výzkumu, kdy bude autorka sledovat skupinu dětí a ověřovat si na ní své poznatky po dobu alespoň 8 setkání.
Recommended resources
1) VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1
2) SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8
3) MAŠEK, Jan, Zdeněk SLOBODA a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ, ed. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice : Plzeň, 17.-18. června 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, c2010. ISBN 978-80-7043-851-0
4) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1
5) VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5
6) WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0
7) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9
Recommended resources
1) VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1
2) SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8
3) MAŠEK, Jan, Zdeněk SLOBODA a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ, ed. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice : Plzeň, 17.-18. června 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, c2010. ISBN 978-80-7043-851-0
4) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1
5) VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5
6) WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0
7) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9