Tato bakalářská práce se soustředí na analýzu volební kampaně ve volbách do Evropského parlamentu, které se konaly v květnu 2019. Volební kampaň je analyzována z pohledu politického marketingu. Práce je rozdělena na dvě části. První část popisuje teoretický rámec politického marketingu a využití sociálních sítí jakožto jeho nástroje, volebních kampaní, konceptu tematického vlastnictví a voleb do Evropského parlamentu .
Druhá část obsahuje analýzu. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo analyzovat volební kampaně vybraných politických stran (ANO, ODS, Pirátská strana, STAN/TOP 09, KDU-ČSL, KSČM) a zjistit hlavní témata. Na základě analýzy jejich programů jsem za hlavní témata mohla označit hospodářství (vnitřní trh, čtyři svobody), bezpečnost a budoucnost EU za hlavní témata.
Analýza profilů na Facebooku těchto stran ukázala, že nejčastěji sdílenými tématy zde byla bezpečnost a zemědělství. Nejaktivnější stranou (na základě počtu sdílených příspěvků) byla strana SPD a strany, které Facebook správně využívaly jako marketingový nástroj byla Pirátská strana a TOP 09. Poslední odpovědí na otázku týkající se Facebooku je následující. Není zde žádná spojitost mezi četností příspěvků na Facebooku a výsledky voleb - ANO, vítězná strana, sdílela nejméně příspěvků. Nakonec bylo zjištěno, že bezpěčnost lze označit za temtické vlastnictví strany ANO.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on analysis of election campaign in European Parliament election which took place in May 2019. The election campaign is analyzed from the perspective of political marketing. Thesis is developed into two parts. The first part provides theoretical background of political marketing and use of social media as its tool, election campaigns, the concept of issue ownership and the European Parliament election.
The second part includes analysis. The main aim of my thesis was to analyze electoral campaigns of chosen parties (ANO, ODS, Pirátská strana, STAN/TOP 09, KDU-ČSL, KSČM) a to find the main themes. Based on the analysis of their programs I could identify economy (internal market, four freedoms), security and future of the EU as the main themes.
The analysis of parties´ Facebook pages showed that, the most posted themes there were security and agriculture. The most active (based od the number of posts) party was SPD and the parties which used Facebook as their marketing tool properly were Piráti and TOP 09. The last of answers related to Facebook is following. There is no connection between the frequency of Facebook posts and the election results - ANO, the winning party, shared the least posts. Finally, it was detected, that security can be labeled as the ownership of ANO.
Klíčová slova
politický marketing, analýza, volební kampaň, politické strany, Evropský parlament, volby, sociální sítě, Facebook, tematické vlastnictví
Klíčová slova v angličtině
political marketing, analysis, election campaign, political parties, European parliament, election, social media, Facebook, issue ownership
Rozsah průvodní práce
43 s. (83 170 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se soustředí na analýzu volební kampaně ve volbách do Evropského parlamentu, které se konaly v květnu 2019. Volební kampaň je analyzována z pohledu politického marketingu. Práce je rozdělena na dvě části. První část popisuje teoretický rámec politického marketingu a využití sociálních sítí jakožto jeho nástroje, volebních kampaní, konceptu tematického vlastnictví a voleb do Evropského parlamentu .
Druhá část obsahuje analýzu. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo analyzovat volební kampaně vybraných politických stran (ANO, ODS, Pirátská strana, STAN/TOP 09, KDU-ČSL, KSČM) a zjistit hlavní témata. Na základě analýzy jejich programů jsem za hlavní témata mohla označit hospodářství (vnitřní trh, čtyři svobody), bezpečnost a budoucnost EU za hlavní témata.
Analýza profilů na Facebooku těchto stran ukázala, že nejčastěji sdílenými tématy zde byla bezpečnost a zemědělství. Nejaktivnější stranou (na základě počtu sdílených příspěvků) byla strana SPD a strany, které Facebook správně využívaly jako marketingový nástroj byla Pirátská strana a TOP 09. Poslední odpovědí na otázku týkající se Facebooku je následující. Není zde žádná spojitost mezi četností příspěvků na Facebooku a výsledky voleb - ANO, vítězná strana, sdílela nejméně příspěvků. Nakonec bylo zjištěno, že bezpěčnost lze označit za temtické vlastnictví strany ANO.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on analysis of election campaign in European Parliament election which took place in May 2019. The election campaign is analyzed from the perspective of political marketing. Thesis is developed into two parts. The first part provides theoretical background of political marketing and use of social media as its tool, election campaigns, the concept of issue ownership and the European Parliament election.
The second part includes analysis. The main aim of my thesis was to analyze electoral campaigns of chosen parties (ANO, ODS, Pirátská strana, STAN/TOP 09, KDU-ČSL, KSČM) a to find the main themes. Based on the analysis of their programs I could identify economy (internal market, four freedoms), security and future of the EU as the main themes.
The analysis of parties´ Facebook pages showed that, the most posted themes there were security and agriculture. The most active (based od the number of posts) party was SPD and the parties which used Facebook as their marketing tool properly were Piráti and TOP 09. The last of answers related to Facebook is following. There is no connection between the frequency of Facebook posts and the election results - ANO, the winning party, shared the least posts. Finally, it was detected, that security can be labeled as the ownership of ANO.
Klíčová slova
politický marketing, analýza, volební kampaň, politické strany, Evropský parlament, volby, sociální sítě, Facebook, tematické vlastnictví
Klíčová slova v angličtině
political marketing, analysis, election campaign, political parties, European parliament, election, social media, Facebook, issue ownership
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Aragonés, Enriqueta ? Castanheira, Micael ? Giani, Marco (2015). Electoral Competition through Issue Selection. American Journal od Political Science 59 (1), s. 71?90.
Bischof, Daniel ? Senninger, Roman (2018). Simple politics for the people? Complexity in campaign messages and political knowledge. European Journal of Political Research 57 (2), s. 473?495.
Bradová, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní (Brno: Masarykova univerzita).
Eibl, Otto ? Janovský, Jozef (2012). Marketing politických kampaní (Brno: Masarykova univerzita).
Gersbach, Hans (2014). Campaigns, political mobility, and communication. Public Choice 161 (1/2), s. 31?49.
Granato, Jim ? Wong, M. C. Sunny (2004). Political Campaign Advertising Dynamics. Political Research Quarterly 57 (3), s. 349?361.
Chen, Peter John (2015). New Media in the Electoral Context: The new normal. In: Johnson, Carol ? Wanna, John ? Lee, Hsu?Ann, Abbott´s Gambit (ANU Press), s. 81?94.
Lebedová, Eva (2013). Voliči, strany a negativní kampaň (Praha: Slon).
Marsh, Michael (1998). Testing the Second-Order Election Model after Four European Elections. British Journal of Political Science 28 (4), s. 591?607.
Miller, Patrick R. (2015). Talking Politics on Facebook: Network Centrality and Political Discussion Practices in Social Media. Political Research Quarterly 68 (2), s. 377?391.
Ozturk, Resul?Coban, Suzan (2019). Political Marketing, Word of Mouth Communication and Voter Behaviours Interaction. Business and Economics Research Journal 10 (1), s. 245?258.
Smejkal, Hubert?Vyhnálek, Ladislav (2015). Equal voting power under scrutiny: Czech Constitutional Court on the, threshold in the 2014 European Parliament Elections. European Constitutional Law Reviev 12 (1), s. 148?163.
Wring, Dominic (1997). Reconciling Marketing with Political Science: Theories of Political Marketing. Journal of Marketing Management 13 (7), s. 651?663.
Seznam doporučené literatury
Aragonés, Enriqueta ? Castanheira, Micael ? Giani, Marco (2015). Electoral Competition through Issue Selection. American Journal od Political Science 59 (1), s. 71?90.
Bischof, Daniel ? Senninger, Roman (2018). Simple politics for the people? Complexity in campaign messages and political knowledge. European Journal of Political Research 57 (2), s. 473?495.
Bradová, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní (Brno: Masarykova univerzita).
Eibl, Otto ? Janovský, Jozef (2012). Marketing politických kampaní (Brno: Masarykova univerzita).
Gersbach, Hans (2014). Campaigns, political mobility, and communication. Public Choice 161 (1/2), s. 31?49.
Granato, Jim ? Wong, M. C. Sunny (2004). Political Campaign Advertising Dynamics. Political Research Quarterly 57 (3), s. 349?361.
Chen, Peter John (2015). New Media in the Electoral Context: The new normal. In: Johnson, Carol ? Wanna, John ? Lee, Hsu?Ann, Abbott´s Gambit (ANU Press), s. 81?94.
Lebedová, Eva (2013). Voliči, strany a negativní kampaň (Praha: Slon).
Marsh, Michael (1998). Testing the Second-Order Election Model after Four European Elections. British Journal of Political Science 28 (4), s. 591?607.
Miller, Patrick R. (2015). Talking Politics on Facebook: Network Centrality and Political Discussion Practices in Social Media. Political Research Quarterly 68 (2), s. 377?391.
Ozturk, Resul?Coban, Suzan (2019). Political Marketing, Word of Mouth Communication and Voter Behaviours Interaction. Business and Economics Research Journal 10 (1), s. 245?258.
Smejkal, Hubert?Vyhnálek, Ladislav (2015). Equal voting power under scrutiny: Czech Constitutional Court on the, threshold in the 2014 European Parliament Elections. European Constitutional Law Reviev 12 (1), s. 148?163.
Wring, Dominic (1997). Reconciling Marketing with Political Science: Theories of Political Marketing. Journal of Marketing Management 13 (7), s. 651?663.