Tato bakalářská práce se zabývá exploračními výtvarnými činnostmi v mateřských školách. V teoretické části práce jsou popsány pojmy týkající se výtvarné výchovy, exploračních činností, hry a současného českého umění. V praktické části práce jsou popsány výtvarné experimenty realizované s dětmi v předškolním věku a také je provedena drobná kvalitativní výzkumná sonda ve dvou mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with exploratory art activities in kindergartens. The theoretical part of the thesis describes related concepts of the art education, exploratory activities, games and contemporary Czech art. The practical part of the thesis describes art experiments realized with preschool children and a small qualitative research probe which was perfomed in two kindergartens.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, výtvarná výchova, výtvarné experimenty, dětský výtvarný projev, experimenty v současném umění, kvalitativní výzkum, experimentální tvorba v mateřské škole.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, art education, art experiments, children's artistic expression, experiments in contemporary art, quality research, experimental creation in kindergarten.
Rozsah průvodní práce
51 s. (86 950 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá exploračními výtvarnými činnostmi v mateřských školách. V teoretické části práce jsou popsány pojmy týkající se výtvarné výchovy, exploračních činností, hry a současného českého umění. V praktické části práce jsou popsány výtvarné experimenty realizované s dětmi v předškolním věku a také je provedena drobná kvalitativní výzkumná sonda ve dvou mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with exploratory art activities in kindergartens. The theoretical part of the thesis describes related concepts of the art education, exploratory activities, games and contemporary Czech art. The practical part of the thesis describes art experiments realized with preschool children and a small qualitative research probe which was perfomed in two kindergartens.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, výtvarná výchova, výtvarné experimenty, dětský výtvarný projev, experimenty v současném umění, kvalitativní výzkum, experimentální tvorba v mateřské škole.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, art education, art experiments, children's artistic expression, experiments in contemporary art, quality research, experimental creation in kindergarten.
Zásady pro vypracování
V teoretické části BP studentka s oporou o odbornou literaturu zhodnotí přínos exploračních a hravých činností pro výtvarnou výchovu v mateřské škole. Zohlední cíle současné výtvarné výchovy v mateřské škole, její pozici v rámci RVP PV.
V praktické části navrhne a realizuje výtvarné úkoly (3-4) pro děti z mateřské školy se zapojením výtvarných her a experimentů, inspirační východiska pro ně hledá také v současném umění, při jejich navrhování zohledňuje RVP PV. Práce je podpořena také drobnou výzkumnou sondou (rozhovory s učiteli/pozorování) ve vybraných mateřských školách (2 - 3), jejímž cílem je zmapovat podobu výtvarných činností v současných mateřských školách a zjistit, jaký potenciál připisují učitelé výtvarnému experimentování.
Zásady pro vypracování
V teoretické části BP studentka s oporou o odbornou literaturu zhodnotí přínos exploračních a hravých činností pro výtvarnou výchovu v mateřské škole. Zohlední cíle současné výtvarné výchovy v mateřské škole, její pozici v rámci RVP PV.
V praktické části navrhne a realizuje výtvarné úkoly (3-4) pro děti z mateřské školy se zapojením výtvarných her a experimentů, inspirační východiska pro ně hledá také v současném umění, při jejich navrhování zohledňuje RVP PV. Práce je podpořena také drobnou výzkumnou sondou (rozhovory s učiteli/pozorování) ve vybraných mateřských školách (2 - 3), jejímž cílem je zmapovat podobu výtvarných činností v současných mateřských školách a zjistit, jaký potenciál připisují učitelé výtvarnému experimentování.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Dotisk. Brno: Computer Press, 2011. 217 s. ISBN 978-80-251-1829-0.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5.
LAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. 198 s. ISBN 80-7290-129-X.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné hrátky a pohádky. Pro děti od 2 let. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2008. 111 s. ISBN 978-80-247-1789-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-x.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Dotisk. Brno: Computer Press, 2011. 217 s. ISBN 978-80-251-1829-0.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5.
LAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. 198 s. ISBN 80-7290-129-X.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné hrátky a pohádky. Pro děti od 2 let. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2008. 111 s. ISBN 978-80-247-1789-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-x.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.