Tato bakalářská práce je zaměřena na téma společenské odpovědnosti firem (CSR) a
využití této metody jako konkurenční výhodu. První část práce vysvětluje a
charakterizuje historii CSR, definice CSR a výhody spojené s CSR. Následně jsou
podrobně vysvětleny pilíře CSR a využití CSR jako konkurenční strategii. Čtvrtá část je
věnována společnostem Plzeňský Prazdroj a.s. a HEINEKEN N.V., kde jsou uvedeny
základní informace o obou firmách, jejich finanční situace a vztah firmy k CSR neboli
CSR aktivity, které firma činní. Pro zjištění současného stavu firmy je sestavena SWOT
analýza pro oba podniky. Dále jsou zvýrazněné změny či vylepšení v oblasti CSR,
kterých obě firmy dosáhli a rozděleny na základě jejího charakteru do třech pilířů -
sociální, ekonomický a environmentální. Závěrem je komparace CSR aktivit mezi
Plzeňským Prazdrojem a společností HEINEKEN a poskytnutí nových návrhů a
opatření, kterých můžou firmy použít ve svůj prospěch.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of corporate social responsibility (CSR) and
the use of this method as a competitive advantage. The first part of the thesis explains
and characterizes the history of CSR, the definition of CSR and the benefits associated
with CSR. Subsequently, the pillars of CSR and the use of CSR as a competitive
strategy are explained in detail. The fourth part is dedicated to the companies Pilsner
Urquell and HEINEKEN. This part provides basic information about both companies,
their financial situation and the company´s relationship to CSR or CSR activities the
company provides. To determine the current state of the company, a SWOT analysis is
compiled for both companies. Furthermore, changes or improvements in the field of
CSR are highlighted, which both companies have achieved and those are divided on the
basis of its character into three pillars - social, economic and environmental. The
conclusion is a comparison of CSR activities between Pilsner Urquell and HEINEKEN
and the provision of proposals and measures that companies can use to their advantage.
Tato bakalářská práce je zaměřena na téma společenské odpovědnosti firem (CSR) a
využití této metody jako konkurenční výhodu. První část práce vysvětluje a
charakterizuje historii CSR, definice CSR a výhody spojené s CSR. Následně jsou
podrobně vysvětleny pilíře CSR a využití CSR jako konkurenční strategii. Čtvrtá část je
věnována společnostem Plzeňský Prazdroj a.s. a HEINEKEN N.V., kde jsou uvedeny
základní informace o obou firmách, jejich finanční situace a vztah firmy k CSR neboli
CSR aktivity, které firma činní. Pro zjištění současného stavu firmy je sestavena SWOT
analýza pro oba podniky. Dále jsou zvýrazněné změny či vylepšení v oblasti CSR,
kterých obě firmy dosáhli a rozděleny na základě jejího charakteru do třech pilířů -
sociální, ekonomický a environmentální. Závěrem je komparace CSR aktivit mezi
Plzeňským Prazdrojem a společností HEINEKEN a poskytnutí nových návrhů a
opatření, kterých můžou firmy použít ve svůj prospěch.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of corporate social responsibility (CSR) and
the use of this method as a competitive advantage. The first part of the thesis explains
and characterizes the history of CSR, the definition of CSR and the benefits associated
with CSR. Subsequently, the pillars of CSR and the use of CSR as a competitive
strategy are explained in detail. The fourth part is dedicated to the companies Pilsner
Urquell and HEINEKEN. This part provides basic information about both companies,
their financial situation and the company´s relationship to CSR or CSR activities the
company provides. To determine the current state of the company, a SWOT analysis is
compiled for both companies. Furthermore, changes or improvements in the field of
CSR are highlighted, which both companies have achieved and those are divided on the
basis of its character into three pillars - social, economic and environmental. The
conclusion is a comparison of CSR activities between Pilsner Urquell and HEINEKEN
and the provision of proposals and measures that companies can use to their advantage.
MAJEROVÁ, Ingrid. Konkurenceschopnost vybraných ekonomik střední Evropy. 1. vyd. Karviná: Institut vzdělávání Sokrates, 2019. ISBN 978-80-86572-83-3.
MOLTHAN-HILL, Petra, ed. The business student's guide to sustainable management: principles and practice. Second edition. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2017. PRME: principles for responsible management education. ISBN 978-1-78353-319-0.
SEKNIČKA, Pavel, PUTNOVÁ, Anna. Etika v podnikání a hodnoty trhu. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5545-8.
TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert. ISBN 978-80-271-0285-3.
MAJEROVÁ, Ingrid. Konkurenceschopnost vybraných ekonomik střední Evropy. 1. vyd. Karviná: Institut vzdělávání Sokrates, 2019. ISBN 978-80-86572-83-3.
MOLTHAN-HILL, Petra, ed. The business student's guide to sustainable management: principles and practice. Second edition. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2017. PRME: principles for responsible management education. ISBN 978-1-78353-319-0.
SEKNIČKA, Pavel, PUTNOVÁ, Anna. Etika v podnikání a hodnoty trhu. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5545-8.
TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert. ISBN 978-80-271-0285-3.