Tato bakalářská práce je kvalitativní výzkumnou sondou do pedagogické praxe. Zabývá se vhodnou motivací výtvarných činností předškolních dětí. Tato práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou na základě studia odborných zdrojů shrnuty možnosti motivace výtvarných činností v mateřské škole. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum s prvky akčního výzkumu, kde je pomocí otevřeného kódování zanalyzována výuka výtvarné výchovy. Cílem sondy je na základě analýzy vlastní realizované výuky rozpoznat a popsat různé způsoby motivace výtvarných činností a s oporou o tato zjištění formulovat doporučení pro učitele a studenty učitelství MŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is a a qualitative research probe into pedagogical practice. It deals with the appropriate motivation of art activities of preschool children. This work is theoretical and practical. In the theoretical parts, based on the study of professional resources, the possibilities of motivating art activities in kindergarten are limited. The practical part demonstrates qualitative research with elements of action research, where the teaching of art education is analyzed using open coding. The aim of the probe is to identify and describe various ways of motivating art activities based on the analysis of their own teaching and to formulate recommendations for teachers and students of kindergarten teaching based on these findings.
Klíčová slova
Motivační části, výtvarná hra a experiment, motivační pohádka, kontakt s uměleckým dílem, zážitkové aktivity - artefiletika, kreativita, výtvarný námět, kvalitativní výzkum, otevřené kódování, reflektivní dialog, zlepšení praxe.
Klíčová slova v angličtině
Motivational part, art game and experiment, motivational fairy tale, contact with a work of art, experiential activities - artefiletics, creativity, artistic theme, qualitative research, open coding, reflective dialogue, improvement of practice.
Rozsah průvodní práce
58, XXXI
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je kvalitativní výzkumnou sondou do pedagogické praxe. Zabývá se vhodnou motivací výtvarných činností předškolních dětí. Tato práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou na základě studia odborných zdrojů shrnuty možnosti motivace výtvarných činností v mateřské škole. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum s prvky akčního výzkumu, kde je pomocí otevřeného kódování zanalyzována výuka výtvarné výchovy. Cílem sondy je na základě analýzy vlastní realizované výuky rozpoznat a popsat různé způsoby motivace výtvarných činností a s oporou o tato zjištění formulovat doporučení pro učitele a studenty učitelství MŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is a a qualitative research probe into pedagogical practice. It deals with the appropriate motivation of art activities of preschool children. This work is theoretical and practical. In the theoretical parts, based on the study of professional resources, the possibilities of motivating art activities in kindergarten are limited. The practical part demonstrates qualitative research with elements of action research, where the teaching of art education is analyzed using open coding. The aim of the probe is to identify and describe various ways of motivating art activities based on the analysis of their own teaching and to formulate recommendations for teachers and students of kindergarten teaching based on these findings.
Klíčová slova
Motivační části, výtvarná hra a experiment, motivační pohádka, kontakt s uměleckým dílem, zážitkové aktivity - artefiletika, kreativita, výtvarný námět, kvalitativní výzkum, otevřené kódování, reflektivní dialog, zlepšení praxe.
Klíčová slova v angličtině
Motivational part, art game and experiment, motivational fairy tale, contact with a work of art, experiential activities - artefiletics, creativity, artistic theme, qualitative research, open coding, reflective dialogue, improvement of practice.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce posluchačka s oporou o odborné zdroje popíše různé formy motivace výtvarných činností předškoláků. V části praktické navrhne a realizuje 4-6 výtvarných činností pro děti z mateřské školy (uskupené do tematické výtvarné řady či výtvarného projektu). Výtvarné činnosti koncipuje v souladu s RVP PV, nachází pro ně souvislosti také s výtvarným uměním. Na základě důkladné reflexe výuky (popř. kvalitativní sondy s prvky akčního výzkumu) navrhne seznam doporučení pro učitele, která mohou přispět ke zkvalitnění výuky v MŠ prostřednictvím vhodného motivování výtvarných aktivit předškoláků.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce posluchačka s oporou o odborné zdroje popíše různé formy motivace výtvarných činností předškoláků. V části praktické navrhne a realizuje 4-6 výtvarných činností pro děti z mateřské školy (uskupené do tematické výtvarné řady či výtvarného projektu). Výtvarné činnosti koncipuje v souladu s RVP PV, nachází pro ně souvislosti také s výtvarným uměním. Na základě důkladné reflexe výuky (popř. kvalitativní sondy s prvky akčního výzkumu) navrhne seznam doporučení pro učitele, která mohou přispět ke zkvalitnění výuky v MŠ prostřednictvím vhodného motivování výtvarných aktivit předškoláků.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, PhDr. Jaroslav a doc. Paed.Dr. Jan SLAVÍK, CSC. Průvodce výtvarným uměním V. Praha 1: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
HAZUKOVÁ, CSC., Paed.Dr. Helena. VÝTVARNÉ ČINNOSTI V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ. Dotisk 1. vydání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, CSC., PaedDr. Helena, doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSC. a doc. PaedDr. Pavel ŠAMŠULA, CSC. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
SLAVÍKOVÁ, PaedDr. Vladimíra, PaedDr. Helena HAZUKOVÁ, CSC. a doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSC. VÝTVARNÉ ČAROVÁNÍ: ARTEFILETIKA PRO PŘEDŠKOLÁKY A MLADŠÍ ŠKOLÁKY. 2., upravené vydání. Úvaly: Albra, spol., 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ŠAMŠULA, doc. PaedDr. Pavel a PhDr. Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Dotisk 3. vydání. Úvaly: Albra, spol., 2015. ISBN 80-7361-005-1.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, PhDr. Jaroslav a doc. Paed.Dr. Jan SLAVÍK, CSC. Průvodce výtvarným uměním V. Praha 1: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
HAZUKOVÁ, CSC., Paed.Dr. Helena. VÝTVARNÉ ČINNOSTI V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ. Dotisk 1. vydání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, CSC., PaedDr. Helena, doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSC. a doc. PaedDr. Pavel ŠAMŠULA, CSC. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
SLAVÍKOVÁ, PaedDr. Vladimíra, PaedDr. Helena HAZUKOVÁ, CSC. a doc. PaedDr. Jan SLAVÍK, CSC. VÝTVARNÉ ČAROVÁNÍ: ARTEFILETIKA PRO PŘEDŠKOLÁKY A MLADŠÍ ŠKOLÁKY. 2., upravené vydání. Úvaly: Albra, spol., 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ŠAMŠULA, doc. PaedDr. Pavel a PhDr. Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Dotisk 3. vydání. Úvaly: Albra, spol., 2015. ISBN 80-7361-005-1.