Diplomová práce se zabývá některými možnostmi využití programu GeoGebra ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. V práci je popsáno zařazení geometrického učiva v RVP ZV a výukové metody. Následuje analýza učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ se zaměřením na vybraná geometrická témata. Další části diplomové práce se zabývají kognitivními technologiemi a programem dynamické geometrie GeoGebra. Poslední kapitola je věnována didaktickým materiálům, které byly vytvořeny v programu GeoGebra. Jedná se o pracovní listy a dynamické figury.
Anotace v angličtině
This thesis deals with some possibilities of using GeoGebra in teaching mathematics at the 1st stage of elementary school. The work describes the inclusion of geometric curriculum in FEP ZV and teaching methods. The next part is the analysis of two series of mathematics textbooks for the 1st stage of elementary school with a focus on selected geometric topics. Next parts of the thesis deal with cognitive technologies and the programme of dynamic geometry GeoGebra. The last chapter is devoted to didactic materials that were created in the programme GeoGebra. These are worksheets and dynamic figures.
Klíčová slova
GeoGebra, dynamická geometrie, kognitivní technologie, pracovní listy, analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
GeoGebra, dynamic geometry, cognitive technologies, worksheets, analysis of textbooks
Rozsah průvodní práce
87 s., XX s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá některými možnostmi využití programu GeoGebra ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. V práci je popsáno zařazení geometrického učiva v RVP ZV a výukové metody. Následuje analýza učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ se zaměřením na vybraná geometrická témata. Další části diplomové práce se zabývají kognitivními technologiemi a programem dynamické geometrie GeoGebra. Poslední kapitola je věnována didaktickým materiálům, které byly vytvořeny v programu GeoGebra. Jedná se o pracovní listy a dynamické figury.
Anotace v angličtině
This thesis deals with some possibilities of using GeoGebra in teaching mathematics at the 1st stage of elementary school. The work describes the inclusion of geometric curriculum in FEP ZV and teaching methods. The next part is the analysis of two series of mathematics textbooks for the 1st stage of elementary school with a focus on selected geometric topics. Next parts of the thesis deal with cognitive technologies and the programme of dynamic geometry GeoGebra. The last chapter is devoted to didactic materials that were created in the programme GeoGebra. These are worksheets and dynamic figures.
Klíčová slova
GeoGebra, dynamická geometrie, kognitivní technologie, pracovní listy, analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
GeoGebra, dynamic geometry, cognitive technologies, worksheets, analysis of textbooks
Zásady pro vypracování
Vymezit postavení matematiky na 1. stupnni ZŠ z hlediska RVP se zvláštním zaměřením na geometrická témata.
Provést analýzu vybraných (řad) učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ, vymezení a porovnání zpracování vybraných geometrických témat.
Vymezit pojmy "kognitivní technologie" a "software dynamické geometrie" se zvláštním zaměřením na možnosti užití programu GeoGebra ve výuce matematiky na základní škole.
Návrh výukových aktivit, příprava pracovních listů, příp. tvorba dynamických figur využitelných ve výuce geometrických témat na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Vymezit postavení matematiky na 1. stupnni ZŠ z hlediska RVP se zvláštním zaměřením na geometrická témata.
Provést analýzu vybraných (řad) učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ, vymezení a porovnání zpracování vybraných geometrických témat.
Vymezit pojmy "kognitivní technologie" a "software dynamické geometrie" se zvláštním zaměřením na možnosti užití programu GeoGebra ve výuce matematiky na základní škole.
Návrh výukových aktivit, příprava pracovních listů, příp. tvorba dynamických figur využitelných ve výuce geometrických témat na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KŘIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva
VASILKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ŠIMIK, Ondřej. Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe: náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010.
ISBN 978-80-7368-431-0.
VANÍČEK, Jiří. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. V Praze: Univerzita Karlova, 2009.
212 s. ISBN 978-80-7290-394-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017.
Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/
GeoGebra Manual: The official manual of GeoGebra. [online]. International GeoGebra Institute, 2016. Dostupné z https://wiki.geogebra.org/GeoGebra-en-Manual.pdf
Další tištěné či elektronické knižní a časopisecké prameny, sborníky a manuály k počítačovému softwaru
a hardwaru, učebnice a učitelské příručky pro 1. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DIVÍŠEK, Jiří, Zdeněk BUŘIL, Jiří HÁJEK, Karol KŘIŽALKOVIČ, Eliška MALINOVÁ, Jana ZEHNALOVÁ a Eva
VASILKOVÁ. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ŠIMIK, Ondřej. Metodika výuky jednotlivých předmětů na 1. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe: náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010.
ISBN 978-80-7368-431-0.
VANÍČEK, Jiří. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. V Praze: Univerzita Karlova, 2009.
212 s. ISBN 978-80-7290-394-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017.
Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/
GeoGebra Manual: The official manual of GeoGebra. [online]. International GeoGebra Institute, 2016. Dostupné z https://wiki.geogebra.org/GeoGebra-en-Manual.pdf
Další tištěné či elektronické knižní a časopisecké prameny, sborníky a manuály k počítačovému softwaru
a hardwaru, učebnice a učitelské příručky pro 1. stupeň ZŠ.