Hlavním tématem bakalářské práce je analyzovat, jakým způsobem se utváří, formuje a manifestuje ženství a mužství v prostředí velkých firem. Práce se snaží uchopit firemní prostředí jako instituci, mající vliv na chování, jednání a reprezentaci zkoumaných jedinců v oblasti firemního provozu. Práce se zabývá konstrukcí ženskosti a mužskosti, genderových stereotypů a utvářením identity ve vztahu k profesi. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem je prezentováno mužství a ženství ve firemním prostředí. Práce se snaží analyzovat konstrukci ženského a mužského chování, respektive jak je feminní a maskulinní chování uchopeno jednotlivými aktéry.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor's thesis is to analyze how femininity and masculinity are formed and manifested in the environment of large companies. The work tries to grasp the corporate environment as an institution that has an impact on the behavior, actions and representation of the examined individuals in the field of corporate operations. The work deals with the construction of femininity and masculinity, gender stereotypes and the formation of identity in relation to the profession. The aim of the work is to find out how masculinity and femininity are presented in the corporate environment. The work tries to analyze the construction of female and male behavior, respectively how feminine and masculine behavior is captured by individual actors.
Klíčová slova
feminita, maskulinita, gender, genderové stereotypy, firemní prostředí
Hlavním tématem bakalářské práce je analyzovat, jakým způsobem se utváří, formuje a manifestuje ženství a mužství v prostředí velkých firem. Práce se snaží uchopit firemní prostředí jako instituci, mající vliv na chování, jednání a reprezentaci zkoumaných jedinců v oblasti firemního provozu. Práce se zabývá konstrukcí ženskosti a mužskosti, genderových stereotypů a utvářením identity ve vztahu k profesi. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem je prezentováno mužství a ženství ve firemním prostředí. Práce se snaží analyzovat konstrukci ženského a mužského chování, respektive jak je feminní a maskulinní chování uchopeno jednotlivými aktéry.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor's thesis is to analyze how femininity and masculinity are formed and manifested in the environment of large companies. The work tries to grasp the corporate environment as an institution that has an impact on the behavior, actions and representation of the examined individuals in the field of corporate operations. The work deals with the construction of femininity and masculinity, gender stereotypes and the formation of identity in relation to the profession. The aim of the work is to find out how masculinity and femininity are presented in the corporate environment. The work tries to analyze the construction of female and male behavior, respectively how feminine and masculine behavior is captured by individual actors.
Klíčová slova
feminita, maskulinita, gender, genderové stereotypy, firemní prostředí
Viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Cílem práce je popsat, jak se vlivem firemního prostředí utváří, formuje a manifestuje feminita a maskulinita. Práce se zaměří na utváření genderové identity ve vztahu k profesi a specifickému prostředí velkých firem. Pozornost bude soustředěna na povahu vztahu mezi genderovou identifikací jedince a vnějším stereotypům ve firemním prostředí. Metodika práce spočívá ve kvalitativním výzkumu, pomocí polostrukturovaných rozhovorů v kombinaci se zúčastněným pozorováním."
Zásady pro vypracování
Viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Cílem práce je popsat, jak se vlivem firemního prostředí utváří, formuje a manifestuje feminita a maskulinita. Práce se zaměří na utváření genderové identity ve vztahu k profesi a specifickému prostředí velkých firem. Pozornost bude soustředěna na povahu vztahu mezi genderovou identifikací jedince a vnějším stereotypům ve firemním prostředí. Metodika práce spočívá ve kvalitativním výzkumu, pomocí polostrukturovaných rozhovorů v kombinaci se zúčastněným pozorováním."
Seznam doporučené literatury
Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. 2. vyd. Praha Management Press 2002, 587 s. ISBN 80-7261-064-3
Bourdieu, P.: Nadvláda mužů. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5
Brooks, I.: Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. 1. vydání. Přel. Vilém Jungmann. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226- 763-9
Butler, J.: Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge 1990. ISBN 978-0-415-38955-6
Křížková, A., a K. Pavlica.: Management genderových vztahů: postavení žen a mužů v organizaci. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-117-8
Kotter, J. P. a J. L. Heskett.: Corporate culture and performance. New York: Free Press, 1992. ISBN 00-2918-467-3 Mead, M.: Male and female. A Study of the Sexes in a Changing World. Morrow, 1949, 477 s. ISBN 10-08371-9781-3 Oakley, A.: Pohlaví, gender, společnost. Praha: Portál 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6 Ortner, Sherry B.: 1974 Is Female to Male as Nature Is to Culture? In: Rosaldo, M. Lamphere, L. (eds.). Woman, Culture and Society. Stanford: Stanford University Press: 67-88.
Seznam doporučené literatury
Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. 2. vyd. Praha Management Press 2002, 587 s. ISBN 80-7261-064-3
Bourdieu, P.: Nadvláda mužů. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5
Brooks, I.: Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. 1. vydání. Přel. Vilém Jungmann. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226- 763-9
Butler, J.: Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge 1990. ISBN 978-0-415-38955-6
Křížková, A., a K. Pavlica.: Management genderových vztahů: postavení žen a mužů v organizaci. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-117-8
Kotter, J. P. a J. L. Heskett.: Corporate culture and performance. New York: Free Press, 1992. ISBN 00-2918-467-3 Mead, M.: Male and female. A Study of the Sexes in a Changing World. Morrow, 1949, 477 s. ISBN 10-08371-9781-3 Oakley, A.: Pohlaví, gender, společnost. Praha: Portál 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6 Ortner, Sherry B.: 1974 Is Female to Male as Nature Is to Culture? In: Rosaldo, M. Lamphere, L. (eds.). Woman, Culture and Society. Stanford: Stanford University Press: 67-88.