Diplomová práce se zabývá 3D modelováním na 1. stupni ZŠ v kontextu technické výchovy.
První část se zabývá popisem aktuálního stavu technické výchovy. Následně jsou navrženy transformace, které jsou možnými východisky pro inovaci a zatraktivnění technické výchovy.
Praktická část práce se zabývá navržením výuky 3D modelování pro 1. stupeň základní školy, konkrétně pro 5. ročník. V této části je charakterizován konkrétní návrh výuky, včetně příprav na hodiny, popisu jednotlivých aktivit, metodických IT pokynů a dalších doporučení pro výuku. Vytvořené podklady mohou sloužit jako výukový materiál pro pedagogy, kteří by projevili zájem o zařazení výuky 3D modelování do 5. ročníku ZŠ.
V poslední části diplomové práce jsou reflektovány informace získané z praktické výuky 3D modelování na základní škole. Na základě těchto informací jsou následně navrženy možné úpravy dané výuky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with 3D modeling in the context of technical education in the first five years at the elementary school.
The first part deals with the description of the current state of technical education. Subsequently, transformations are proposed, which are possible starting points for innovation and increased attractiveness of technical education.
The practical part of the thesis deals with the design of teaching methods of 3D modeling at the elementary school, specifically for the 5th grade. This part describes the specific design of teaching, including preparations for lessons, description of individual activities, methodical IT instructions and other recommendations for teaching. The created materials can serve as teaching material for teachers who would be interested in including 3D modeling in the 5th grade at the elementary school.
The last part of the thesis reflects the information obtained from practical teaching of 3D modelling at the elementary school. Possible modifications of the teaching methods are then proposed based on this information.
Klíčová slova
3D modelování, 3D tisk, technická výchova, projektová výuka, 1. stupeň ZŠ, 5. ročník
Klíčová slova v angličtině
3D modeling, 3D printing, technical education, project teaching, elementary school, 5th grade
Rozsah průvodní práce
65 stran (83 460 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá 3D modelováním na 1. stupni ZŠ v kontextu technické výchovy.
První část se zabývá popisem aktuálního stavu technické výchovy. Následně jsou navrženy transformace, které jsou možnými východisky pro inovaci a zatraktivnění technické výchovy.
Praktická část práce se zabývá navržením výuky 3D modelování pro 1. stupeň základní školy, konkrétně pro 5. ročník. V této části je charakterizován konkrétní návrh výuky, včetně příprav na hodiny, popisu jednotlivých aktivit, metodických IT pokynů a dalších doporučení pro výuku. Vytvořené podklady mohou sloužit jako výukový materiál pro pedagogy, kteří by projevili zájem o zařazení výuky 3D modelování do 5. ročníku ZŠ.
V poslední části diplomové práce jsou reflektovány informace získané z praktické výuky 3D modelování na základní škole. Na základě těchto informací jsou následně navrženy možné úpravy dané výuky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with 3D modeling in the context of technical education in the first five years at the elementary school.
The first part deals with the description of the current state of technical education. Subsequently, transformations are proposed, which are possible starting points for innovation and increased attractiveness of technical education.
The practical part of the thesis deals with the design of teaching methods of 3D modeling at the elementary school, specifically for the 5th grade. This part describes the specific design of teaching, including preparations for lessons, description of individual activities, methodical IT instructions and other recommendations for teaching. The created materials can serve as teaching material for teachers who would be interested in including 3D modeling in the 5th grade at the elementary school.
The last part of the thesis reflects the information obtained from practical teaching of 3D modelling at the elementary school. Possible modifications of the teaching methods are then proposed based on this information.
Klíčová slova
3D modelování, 3D tisk, technická výchova, projektová výuka, 1. stupeň ZŠ, 5. ročník
Klíčová slova v angličtině
3D modeling, 3D printing, technical education, project teaching, elementary school, 5th grade
Zásady pro vypracování
Popis aktuálního stavu technické výchovy a možná východiska pro její inovace a zatraktivnění
Vytvoření sady úloh zaměřených na 3D modelování
Ověření a otestování úloh ve výuce na 1. stupni ZŠ
Návrhy na úpravu úloh na základě otestování a zpětné vazby
Zásady pro vypracování
Popis aktuálního stavu technické výchovy a možná východiska pro její inovace a zatraktivnění
Vytvoření sady úloh zaměřených na 3D modelování
Ověření a otestování úloh ve výuce na 1. stupni ZŠ
Návrhy na úpravu úloh na základě otestování a zpětné vazby
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, Jiří, Alena HAŠKOVÁ, Mária KOŽUCHOVÁ, Jiří KROPÁČ, Milan ĎURIŠ a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání na základních školách
v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
KROPÁČ, Jiří a Jitka KROPÁČOVÁ. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita\par Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1431-7.
HONZÍKOVÁ, Jarmila, Petr MACH a Jan NOVOTNÝ. Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: \par Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, Jiří, Alena HAŠKOVÁ, Mária KOŽUCHOVÁ, Jiří KROPÁČ, Milan ĎURIŠ a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání na základních školách
v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
KROPÁČ, Jiří a Jitka KROPÁČOVÁ. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita\par Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1431-7.
HONZÍKOVÁ, Jarmila, Petr MACH a Jan NOVOTNÝ. Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: \par Západočeská univerzita v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.