Tématem mé diplomové práce byl rozvoj digitální gramotnosti pomocí malých programovatelných robotů v oblasti Člověk a svět práce. V první polovině jsem se zaměřil na teoretické aspekty tohoto tématu. V úvodu jsem stručně charakterizoval vzdělávací oblast člověk a svět práce, její cíle a výstupy. V následující kapitole jsem se zaobíral pojmem gramotnost z obecné perspektivy, abych následně velmi detailně a z mnoha pohledů charakterizoval digitální gramotnost. Zapomenout jsem nemohl na hmotné pomůcky, které byly při mé práci nezbytné, a to programovatelné roboty, kdy jsem nejdříve teoreticky popsal důležité pojmy a poté předložil nabídku na aktuálním trhu.
Těsně po zadání mé diplomové práce přišla pro všechny neočekávaná a extrémně náročná situace v podobě celosvětové pandemie coronaviru. Praktická část mé práce je založena na prezenčních aktivitách probíhajících s žáky přímo ve třídě, a proto, z důvodu časté distanční výuky, jsem využil možnosti prodloužení termínu odevzdání diplomové práce. Tuto pauzu jsem, dle mého názoru, využil velmi příhodně. Přehodnotil jsem mnou stanovené cíle a vymyšlené aktivity a navrhl jsem nové, stojící na nových základech, které představovaly výsledky dotazníkového průzkumu zjištujícího míru využití programovatelných robotů na základních školách. Toto šetření přineslo překvapivé výsledky, ze kterých jsem vyvodil závěry a navázal na ně ve výstupech práce v podobě nových výukových aktivit, přičemž jsem zohlednil, jaké roboty nejčastěji respondenti z řad učitelů využívají. Tyto aktivity jsem ověřil v praktické výuce na cílové skupině, čímž jsem získal zpětnou vazbu a mohl stanovit závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
The topic of my master thesis was the development of digital literacy using small programmable robots in the field of man and the world of work. In the first half I focused on the theoretical aspects of this topic. In the introduction, I briefly characterized the educational area of man and the world of work, its goals and outcomes. In the following chapter I dealt with the concept of literacy in general, in order to characterize digital literacy in great detail and from many perspectives. I could not forget the material aids that were essential in my work, namely programmable robots, where I first described the important concepts theoretically and then presented the offer on the current market.
Just after the assignment of my thesis, an unexpected and extremely challenging situation came for everyone in the form of the worldwide coronavirus pandemic. The practical part of my thesis is based on face-to-face activities conducted with students directly in the classroom, and therefore, due to frequent distance learning, I took the opportunity to extend the deadline for the submission of the thesis. I used this break, in my opinion, very conveniently. I reconsidered the goals and activities I had set myself and proposed new foundations for my thesis, which were the results of a questionnaire survey investigating the extent of the use of programmable robots in primary schools. This survey yielded both pleasantly and unpleasantly surprising results, from which I drew conclusions and built on them in the outputs of the thesis in the form of new learning activities, taking into account which robots were most frequently used by teacher respondents. I validated these activities in a practical teaching sessions with a focus group, gaining feedback and being able to establish conclusions and recommendations.
Klíčová slova
digitální gramotnost, člověk a svět práce, programovatelní roboti, základní škola, digitální kompetence
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, man and the world of work, programmable robots, primary school, digital competence
Rozsah průvodní práce
78 s., vi.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé diplomové práce byl rozvoj digitální gramotnosti pomocí malých programovatelných robotů v oblasti Člověk a svět práce. V první polovině jsem se zaměřil na teoretické aspekty tohoto tématu. V úvodu jsem stručně charakterizoval vzdělávací oblast člověk a svět práce, její cíle a výstupy. V následující kapitole jsem se zaobíral pojmem gramotnost z obecné perspektivy, abych následně velmi detailně a z mnoha pohledů charakterizoval digitální gramotnost. Zapomenout jsem nemohl na hmotné pomůcky, které byly při mé práci nezbytné, a to programovatelné roboty, kdy jsem nejdříve teoreticky popsal důležité pojmy a poté předložil nabídku na aktuálním trhu.
Těsně po zadání mé diplomové práce přišla pro všechny neočekávaná a extrémně náročná situace v podobě celosvětové pandemie coronaviru. Praktická část mé práce je založena na prezenčních aktivitách probíhajících s žáky přímo ve třídě, a proto, z důvodu časté distanční výuky, jsem využil možnosti prodloužení termínu odevzdání diplomové práce. Tuto pauzu jsem, dle mého názoru, využil velmi příhodně. Přehodnotil jsem mnou stanovené cíle a vymyšlené aktivity a navrhl jsem nové, stojící na nových základech, které představovaly výsledky dotazníkového průzkumu zjištujícího míru využití programovatelných robotů na základních školách. Toto šetření přineslo překvapivé výsledky, ze kterých jsem vyvodil závěry a navázal na ně ve výstupech práce v podobě nových výukových aktivit, přičemž jsem zohlednil, jaké roboty nejčastěji respondenti z řad učitelů využívají. Tyto aktivity jsem ověřil v praktické výuce na cílové skupině, čímž jsem získal zpětnou vazbu a mohl stanovit závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
The topic of my master thesis was the development of digital literacy using small programmable robots in the field of man and the world of work. In the first half I focused on the theoretical aspects of this topic. In the introduction, I briefly characterized the educational area of man and the world of work, its goals and outcomes. In the following chapter I dealt with the concept of literacy in general, in order to characterize digital literacy in great detail and from many perspectives. I could not forget the material aids that were essential in my work, namely programmable robots, where I first described the important concepts theoretically and then presented the offer on the current market.
Just after the assignment of my thesis, an unexpected and extremely challenging situation came for everyone in the form of the worldwide coronavirus pandemic. The practical part of my thesis is based on face-to-face activities conducted with students directly in the classroom, and therefore, due to frequent distance learning, I took the opportunity to extend the deadline for the submission of the thesis. I used this break, in my opinion, very conveniently. I reconsidered the goals and activities I had set myself and proposed new foundations for my thesis, which were the results of a questionnaire survey investigating the extent of the use of programmable robots in primary schools. This survey yielded both pleasantly and unpleasantly surprising results, from which I drew conclusions and built on them in the outputs of the thesis in the form of new learning activities, taking into account which robots were most frequently used by teacher respondents. I validated these activities in a practical teaching sessions with a focus group, gaining feedback and being able to establish conclusions and recommendations.
Klíčová slova
digitální gramotnost, člověk a svět práce, programovatelní roboti, základní škola, digitální kompetence
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, man and the world of work, programmable robots, primary school, digital competence
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů a vhled do problematiky
Současná nabídka a zkušenosti s programovatelnými roboty
Návrhy nových aktivit v rámci oblasti ČSP
Ověření aktivit na cílové skupině
Závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů a vhled do problematiky
Současná nabídka a zkušenosti s programovatelnými roboty
Návrhy nových aktivit v rámci oblasti ČSP
Ověření aktivit na cílové skupině
Závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
KROTKÝ, J. Specifika vzdělávací oblasti Člověk a svět práce z hlediska potenciálu pro rozvoj digitální gramotnosti. Journal of Technology and Information Education. 2017, roč. 9, č. 2, s. 155-169.
ISSN 1803-537X.
Kolektiv autorů. Koncept digitální gramotnosti. Praha: UK, 2018.
STRÁDAL, Jiří. Člověk a svět práce: příprava na volbu povolání: praktické činnosti pro 6. - 9. ročník
základních škol. Třetí, upravené vydání. Praha: Fortuna, 2016. Praktické činnosti.
ISBN 978-80-7373-129-8.
TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. Edukační robotika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-577-5.
Seznam doporučené literatury
KROTKÝ, J. Specifika vzdělávací oblasti Člověk a svět práce z hlediska potenciálu pro rozvoj digitální gramotnosti. Journal of Technology and Information Education. 2017, roč. 9, č. 2, s. 155-169.
ISSN 1803-537X.
Kolektiv autorů. Koncept digitální gramotnosti. Praha: UK, 2018.
STRÁDAL, Jiří. Člověk a svět práce: příprava na volbu povolání: praktické činnosti pro 6. - 9. ročník
základních škol. Třetí, upravené vydání. Praha: Fortuna, 2016. Praktické činnosti.
ISBN 978-80-7373-129-8.
TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. Edukační robotika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-577-5.