Diplomová práce se zabývá tématem první pomoci a záchrany tonoucího, způsobem a mírou, kterou je vyučována a předávána žákům 1. stupně ZŠ.
Cílem práce je vytvoření ukázky pohybových aktivit první pomoci a vodní záchrany ve výuce plavání na 1. stupni ZŠ.
V teoretické části je popisována první pomoc z hlediska historie, základního dělení, způsobu výuky v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ, objasnění základních pojmů souvisejících se záchranou tonoucího a pravidel chování při rekreačním i závodním plavání. Zároveň tato část obsahuje statistický rozbor utonulých od roku 2008 do roku 2017.
Metodická část je zaměřena na aktivity, vhodné pro výuku plavání a záchrany tonoucího na 1. stupni ZŠ. Obsahuje seznam pomůcek využívaných během výuky plavání, komentář k jejich použití a porovnání výhod a nevýhod některých z nich. Nejdůležitějším tématem této části je však přehled základního učiva záchrany tonoucího pro žáky 1. stupně ZŠ, doprovázeným obrázkovou dokumentací.
V závěru nalezneme vyhodnocení dotazníků týkajících se tématu vodní záchrany.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of first aid and rescue of a drowning person, the manner and extent by which it is taught and passed on to primary school pupils.
The aim of the work is to create a demonstration of physical activities of first aid and water rescue in swimming lessons at the 1st stage of elementary school.
The theoretical part describes first aid in terms of history, basic division, teaching methods in kindergartens, primary schools, elementary schools, high schools and universities, clarification of basic concepts related to rescuing a drowning person and rules of conduct for recreational and competitive swimming. At the same time, this section contains a statistical analysis of the drowned from 2008 to 2017.
The methodical part is focused on activities suitable for teaching swimming and rescuing a drowning person at the 1st stage of elementary school. It contains a list of aids used during swimming lessons, a commentary on their use and a comparison of the advantages and disadvantages of some of them. However, the most important topic of this part is an overview of the basic curriculum for drowning rescue for primary school pupils, accompanied by pictorial documentation.
In the end, we find the evaluation of questionnaires related to the topic of water rescue.
Klíčová slova
První pomoc, tonutí, prevence úrazu, didaktické aktivity, 1. stupeň ZŠ, výuka v bazénu, plavání
Klíčová slova v angličtině
First aid, drowning, injury prevention, didactic activities, primary school, lessons in the pool, swimming
Rozsah průvodní práce
87 s. (97 522 znaků), V
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem první pomoci a záchrany tonoucího, způsobem a mírou, kterou je vyučována a předávána žákům 1. stupně ZŠ.
Cílem práce je vytvoření ukázky pohybových aktivit první pomoci a vodní záchrany ve výuce plavání na 1. stupni ZŠ.
V teoretické části je popisována první pomoc z hlediska historie, základního dělení, způsobu výuky v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ, objasnění základních pojmů souvisejících se záchranou tonoucího a pravidel chování při rekreačním i závodním plavání. Zároveň tato část obsahuje statistický rozbor utonulých od roku 2008 do roku 2017.
Metodická část je zaměřena na aktivity, vhodné pro výuku plavání a záchrany tonoucího na 1. stupni ZŠ. Obsahuje seznam pomůcek využívaných během výuky plavání, komentář k jejich použití a porovnání výhod a nevýhod některých z nich. Nejdůležitějším tématem této části je však přehled základního učiva záchrany tonoucího pro žáky 1. stupně ZŠ, doprovázeným obrázkovou dokumentací.
V závěru nalezneme vyhodnocení dotazníků týkajících se tématu vodní záchrany.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of first aid and rescue of a drowning person, the manner and extent by which it is taught and passed on to primary school pupils.
The aim of the work is to create a demonstration of physical activities of first aid and water rescue in swimming lessons at the 1st stage of elementary school.
The theoretical part describes first aid in terms of history, basic division, teaching methods in kindergartens, primary schools, elementary schools, high schools and universities, clarification of basic concepts related to rescuing a drowning person and rules of conduct for recreational and competitive swimming. At the same time, this section contains a statistical analysis of the drowned from 2008 to 2017.
The methodical part is focused on activities suitable for teaching swimming and rescuing a drowning person at the 1st stage of elementary school. It contains a list of aids used during swimming lessons, a commentary on their use and a comparison of the advantages and disadvantages of some of them. However, the most important topic of this part is an overview of the basic curriculum for drowning rescue for primary school pupils, accompanied by pictorial documentation.
In the end, we find the evaluation of questionnaires related to the topic of water rescue.
Klíčová slova
První pomoc, tonutí, prevence úrazu, didaktické aktivity, 1. stupeň ZŠ, výuka v bazénu, plavání
Klíčová slova v angličtině
First aid, drowning, injury prevention, didactic activities, primary school, lessons in the pool, swimming
Zásady pro vypracování
Výběr odborné literatury: prosinec 2019 - únor 2020
Práce s odbornou literaturou: březen - duben 2020
Vypracování a vyhodnocení dotazníků: květen - červen 2020
Získávání poznatků a podkladů při práci s žáky 1. stupně základní školy: září - listopad 2020
Příprava pohybových aktivit k první pomoci a záchraně tonoucího: prosinec 2020 - leden 2021
Evaluace ke zvoleným činnostem: únor 2021
Dokončení a odevzdání diplomové práce: březen - duben 2021
Zásady pro vypracování
Výběr odborné literatury: prosinec 2019 - únor 2020
Práce s odbornou literaturou: březen - duben 2020
Vypracování a vyhodnocení dotazníků: květen - červen 2020
Získávání poznatků a podkladů při práci s žáky 1. stupně základní školy: září - listopad 2020
Příprava pohybových aktivit k první pomoci a záchraně tonoucího: prosinec 2020 - leden 2021
Evaluace ke zvoleným činnostem: únor 2021
Dokončení a odevzdání diplomové práce: březen - duben 2021
Seznam doporučené literatury
BĚLKOVÁ-PREISLEROVÁ, Taťána. Plavání: zdokonalovací plavecká výuka. Praha: NS Svoboda, 1998. Edice metodických textů pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11-15letých žáků. ISBN 8020505504
ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.
HOCH, Miloslav. Plavání: teorie a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
LAUGHLIN, Terry. Plavání: Total Immersion. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-3142-4.
MCLEOD, Ian. Plavání - anatomie: [váš ilustrovaný průvodce k dosažení síly, rychlosti a vytrvalosti]. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0576-4.
MENCL, Václav. Didaktika plavání : Určeno pro posl. učitelství všeobec. vzdělávacích předmětů. Plzeň: Pedagogická fakulta, 1988. ISBN 80-7043-003-6.
RESCH, Johann a Erich KUNTNER. Jak se neutopit: učíme se plavat hrou a vesele. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-18-5.
ŠTORKÁN, Rudolf. Nauč se plavat. Praha: Olympia, 1971.
Seznam doporučené literatury
BĚLKOVÁ-PREISLEROVÁ, Taťána. Plavání: zdokonalovací plavecká výuka. Praha: NS Svoboda, 1998. Edice metodických textů pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11-15letých žáků. ISBN 8020505504
ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.
HOCH, Miloslav. Plavání: teorie a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
LAUGHLIN, Terry. Plavání: Total Immersion. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-3142-4.
MCLEOD, Ian. Plavání - anatomie: [váš ilustrovaný průvodce k dosažení síly, rychlosti a vytrvalosti]. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0576-4.
MENCL, Václav. Didaktika plavání : Určeno pro posl. učitelství všeobec. vzdělávacích předmětů. Plzeň: Pedagogická fakulta, 1988. ISBN 80-7043-003-6.
RESCH, Johann a Erich KUNTNER. Jak se neutopit: učíme se plavat hrou a vesele. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-18-5.
ŠTORKÁN, Rudolf. Nauč se plavat. Praha: Olympia, 1971.