Kvalifikační práce pojednává o premonstrátském řádu, který působí i na našem území. Řád je neodmyslitelně spjat se svým zakladatelem svatým Norbertem, kterému se jako prvnímu v církevních dějinách podařilo realizovat myšlenku třetího řádu, tedy spojení laiků mimo klášter s duchovním životem bratří a sester v klášterech. V průběhu staletí, která byla zasažena válkami, utrpěl premonstrátský řád značné ztráty, ze kterých se následně některé kláštery zcela obnovit nepodařilo. Ve druhé kapitole jsem se zaměřila na rozbor okolností, ze kterých mohl svatý Norbert při formování premonstrátského řádu vycházet. Došla jsem k závěru, že svatý Norbert vycházel z eremitství, řehole svatého Benedikta, přičemž spojil eremitský život s kanovnickým způsobem života. Následně svatý Norbert došel k přesvědčení, že pro ideální životní model, je důležité propojení vita communio a vita activa, jakožto propojení monastických forem života a zároveň aktivním, jehož podstatnou částí je apoštolát, hlásání a šíření křesťanské víry. Premonstrátský řád můžeme charakterizovat jako syntézou kanovnického a monastického života, jejíž osu tvoří Augustinova řehole. Hlavním posláním řeholníků je ve slavnostní bohoslužbě, eucharistické a mariánské úctě kajícím životě a apoštolátu formou farní duchovní správy. Druhá polovina práce poukazuje na historii řádu na našem území a historii samotného Strahovského kláštera. Došla jsem k závěru, že některé významné osobnosti královské kanonie, měli značný vliv na vládnoucí třídu či na samotného papeže. Následkem toho se některým strahovským opatům povedlo vyjednat lepší podmínky pro fungování kláštera.
Anotace v angličtině
The qualification thesis deals with the Premonstratensian order, which also operates in our territory. The order is inextricably linked with its founder, St. Norbert, who was the first in church history who realized the idea of the Third Order, which means the connection of the uninitiated people outside the monastery with the spiritual life of brothers and sisters in monasteries. During the centuries affected by the wars, the Premonstratensian Order suffered considerable losses, from which some monasteries were not completely restored. In the second chapter, I focused on the analysis of the circumstances on which St. Norbert could have been based in the formation of the Premonstratensian Order. I came to the conclusion that St. Norbert was based on the Eremite, the Order of St. Benedict, combining Eremite life with the canonical way of life. He subsequently came to the conclusion that for the ideal model of life, the connection of vita communio and vita activa is important, as the connection of monastic forms of life and at the same time active, an essential part of which is the apostolate, proclamation and spread of the Christian faith. The Premonstratensian order can be characterized as a synthesis of canonical and monastic life, the axis of which is formed by the Order of Augustine. The main mission of the monks is in solemn worship, the Eucharistic and Marian veneration of life and apostolate in the form of parish clerical administration. The second half of the work points to the history of the order in our territory and the history of the Strahov Monastery itself. I have come to the conclusion that some important personalities of the royal canon have had a considerable influence on the ruling class or on the pope himself. As a result, some abbots in Strahov managed to negotiate better conditions for the functioning of the monastery.
Klíčová slova
Premonstrátský řád, svatý Norbert, Prémontré, eremitství, řehole Benedikta z Nursie, spiritualita, Jindřich Zdík, Vladislav II., Jan Lohela, Kašpar Questenberk, Bohuslav Stanislav Jarolímek.
Klíčová slova v angličtině
Premonstratensian Order, St. Norbert, Prémontré, Hermitage, Benedict of Nursia, Spirituality, Jindřich Zdík, Vladislav II., Jan Lohela, Kašpar Questenberk, Bohuslav Stanislav Jarolímek
Rozsah průvodní práce
75 s. (120 720 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Kvalifikační práce pojednává o premonstrátském řádu, který působí i na našem území. Řád je neodmyslitelně spjat se svým zakladatelem svatým Norbertem, kterému se jako prvnímu v církevních dějinách podařilo realizovat myšlenku třetího řádu, tedy spojení laiků mimo klášter s duchovním životem bratří a sester v klášterech. V průběhu staletí, která byla zasažena válkami, utrpěl premonstrátský řád značné ztráty, ze kterých se následně některé kláštery zcela obnovit nepodařilo. Ve druhé kapitole jsem se zaměřila na rozbor okolností, ze kterých mohl svatý Norbert při formování premonstrátského řádu vycházet. Došla jsem k závěru, že svatý Norbert vycházel z eremitství, řehole svatého Benedikta, přičemž spojil eremitský život s kanovnickým způsobem života. Následně svatý Norbert došel k přesvědčení, že pro ideální životní model, je důležité propojení vita communio a vita activa, jakožto propojení monastických forem života a zároveň aktivním, jehož podstatnou částí je apoštolát, hlásání a šíření křesťanské víry. Premonstrátský řád můžeme charakterizovat jako syntézou kanovnického a monastického života, jejíž osu tvoří Augustinova řehole. Hlavním posláním řeholníků je ve slavnostní bohoslužbě, eucharistické a mariánské úctě kajícím životě a apoštolátu formou farní duchovní správy. Druhá polovina práce poukazuje na historii řádu na našem území a historii samotného Strahovského kláštera. Došla jsem k závěru, že některé významné osobnosti královské kanonie, měli značný vliv na vládnoucí třídu či na samotného papeže. Následkem toho se některým strahovským opatům povedlo vyjednat lepší podmínky pro fungování kláštera.
Anotace v angličtině
The qualification thesis deals with the Premonstratensian order, which also operates in our territory. The order is inextricably linked with its founder, St. Norbert, who was the first in church history who realized the idea of the Third Order, which means the connection of the uninitiated people outside the monastery with the spiritual life of brothers and sisters in monasteries. During the centuries affected by the wars, the Premonstratensian Order suffered considerable losses, from which some monasteries were not completely restored. In the second chapter, I focused on the analysis of the circumstances on which St. Norbert could have been based in the formation of the Premonstratensian Order. I came to the conclusion that St. Norbert was based on the Eremite, the Order of St. Benedict, combining Eremite life with the canonical way of life. He subsequently came to the conclusion that for the ideal model of life, the connection of vita communio and vita activa is important, as the connection of monastic forms of life and at the same time active, an essential part of which is the apostolate, proclamation and spread of the Christian faith. The Premonstratensian order can be characterized as a synthesis of canonical and monastic life, the axis of which is formed by the Order of Augustine. The main mission of the monks is in solemn worship, the Eucharistic and Marian veneration of life and apostolate in the form of parish clerical administration. The second half of the work points to the history of the order in our territory and the history of the Strahov Monastery itself. I have come to the conclusion that some important personalities of the royal canon have had a considerable influence on the ruling class or on the pope himself. As a result, some abbots in Strahov managed to negotiate better conditions for the functioning of the monastery.
Klíčová slova
Premonstrátský řád, svatý Norbert, Prémontré, eremitství, řehole Benedikta z Nursie, spiritualita, Jindřich Zdík, Vladislav II., Jan Lohela, Kašpar Questenberk, Bohuslav Stanislav Jarolímek.
Klíčová slova v angličtině
Premonstratensian Order, St. Norbert, Prémontré, Hermitage, Benedict of Nursia, Spirituality, Jindřich Zdík, Vladislav II., Jan Lohela, Kašpar Questenberk, Bohuslav Stanislav Jarolímek
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude prezentace vývoje a přínosu premonstrátského řádu s důrazem na české země. K bližšímu představení působení řádu premonstrátů byl zvolen Strahovský klášter,
který představuje optimální propojení církevních a kulturně-vzdělávacích aktivit.
Práce krátce nastíní historii jeho vzniku a jeho přínos k prohlubování náboženského a kulturního růstu v českých zemích. Analýza významu zvoleného řádu bude zakončena pohledem do současnosti.
Diplomová práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude prezentace vývoje a přínosu premonstrátského řádu s důrazem na české země. K bližšímu představení působení řádu premonstrátů byl zvolen Strahovský klášter,
který představuje optimální propojení církevních a kulturně-vzdělávacích aktivit.
Práce krátce nastíní historii jeho vzniku a jeho přínos k prohlubování náboženského a kulturního růstu v českých zemích. Analýza významu zvoleného řádu bude zakončena pohledem do současnosti.
Diplomová práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Diplomová práce bude vypracována v souladu s platnou vyhláškou děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech.
Studentka se zavazuje při práci dodržovat citační standardy (vhodnou interpretaci normy vždy konzultuje se svým vedoucím).
Seznam doporučené literatury
BUBEN, M. Encyklopedie řádů, kongregací a řeholních společností katolické církve v českých zemích. II. Díl, I. svazek, Řeholní kanovníci. 1. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-086-1.
HANDGRÄTINGER, T., Setkání a poslání. Premonstrátská spiritualita. Vydal: Klášter sester premonstrátek v Doksanech 2015. ISBN 978-80-260-8825-7.
JEŘÁBKOVÁ, L., Strahovští katecheté v 19. století. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství 2014. ISBN 978-80-7195-781-2.
JEŽKOVÁ, A., Tichá srdce, kláštery a jejich lidé. Praha: Nakladatelství Práh, 2013. ISBN 978-80-7252-436-5.
KUCHAŘOVÁ, H., Premonstrátská kolej Norbertinum v Praze. Alternativy univerzitního vzdělání v 17. a 18. století. Praha: Casablance, 2011. ISBN 978-80-87292-12-9.
MALEČEK, F., MALEČEK, R., Strahov Praha. Roztoky u Prahy: Nakladatelství Orion, 1993. ISBN 80-900287-4-8.
ŠIDLOVSKÝ, E. G., ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, M., ŠTURC, L., A KOL. Brána vědění. Filosofický sál Strahovské knihovny. Praha: Nakladatelství Gema Art, 2010. ISBN 978-80-904575-0-8.
Seznam doporučené literatury
BUBEN, M. Encyklopedie řádů, kongregací a řeholních společností katolické církve v českých zemích. II. Díl, I. svazek, Řeholní kanovníci. 1. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-086-1.
HANDGRÄTINGER, T., Setkání a poslání. Premonstrátská spiritualita. Vydal: Klášter sester premonstrátek v Doksanech 2015. ISBN 978-80-260-8825-7.
JEŘÁBKOVÁ, L., Strahovští katecheté v 19. století. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství 2014. ISBN 978-80-7195-781-2.
JEŽKOVÁ, A., Tichá srdce, kláštery a jejich lidé. Praha: Nakladatelství Práh, 2013. ISBN 978-80-7252-436-5.
KUCHAŘOVÁ, H., Premonstrátská kolej Norbertinum v Praze. Alternativy univerzitního vzdělání v 17. a 18. století. Praha: Casablance, 2011. ISBN 978-80-87292-12-9.
MALEČEK, F., MALEČEK, R., Strahov Praha. Roztoky u Prahy: Nakladatelství Orion, 1993. ISBN 80-900287-4-8.
ŠIDLOVSKÝ, E. G., ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, M., ŠTURC, L., A KOL. Brána vědění. Filosofický sál Strahovské knihovny. Praha: Nakladatelství Gema Art, 2010. ISBN 978-80-904575-0-8.