Tato diplomová práce se věnuje problematice hodnocení didaktické vybavenosti učebnic. Zjišťuje důležitost jednotlivých komponent při výběru učebnic učiteli.
Podle výsledků šetření mezi učiteli je navržena revize metody hodnocení didaktické vybavenosti podle Průchy. V návrhu došlo k přesunu některých komponent a k doplnění nového e-aparátu. Vybrané učebnice byly analyzovány a zhodnoceny pomocí obou metod. Poté došlo k jejich srovnání. Protože, se výsledky učebnic v porovnání obou metod příliš neliší, dokazuje to, že se učebnice kvalitativně posunuli a jejich tvůrci reflektují požadovaný trend.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of evaluating the didactic equipment of textbooks. Determines the importance of individual components in the selection of textbooks
by teachers. According to the results of the survey among teachers, a revision
of the method of evaluating didactic equipment according to Průcha is proposed.
In the design, some components were moved and a new e-apparatus was added. Selected textbooks were analyzed and evaluated using both methods. Then they were compared. Because the results of the textbooks do not differ much in comparison with the two methods, this proves that the textbooks have shifted qualitatively and their creators reflect the desired trend.
textbook, revision, didactic equipment of the textbook, components, apparatus, evaluation criteria, the educational process, geografhy textbooks
Rozsah průvodní práce
101 s. (136 508 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje problematice hodnocení didaktické vybavenosti učebnic. Zjišťuje důležitost jednotlivých komponent při výběru učebnic učiteli.
Podle výsledků šetření mezi učiteli je navržena revize metody hodnocení didaktické vybavenosti podle Průchy. V návrhu došlo k přesunu některých komponent a k doplnění nového e-aparátu. Vybrané učebnice byly analyzovány a zhodnoceny pomocí obou metod. Poté došlo k jejich srovnání. Protože, se výsledky učebnic v porovnání obou metod příliš neliší, dokazuje to, že se učebnice kvalitativně posunuli a jejich tvůrci reflektují požadovaný trend.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of evaluating the didactic equipment of textbooks. Determines the importance of individual components in the selection of textbooks
by teachers. According to the results of the survey among teachers, a revision
of the method of evaluating didactic equipment according to Průcha is proposed.
In the design, some components were moved and a new e-apparatus was added. Selected textbooks were analyzed and evaluated using both methods. Then they were compared. Because the results of the textbooks do not differ much in comparison with the two methods, this proves that the textbooks have shifted qualitatively and their creators reflect the desired trend.
textbook, revision, didactic equipment of the textbook, components, apparatus, evaluation criteria, the educational process, geografhy textbooks
Zásady pro vypracování
Analýza vybraných učebnic pro ZŠ.
Stanovení míry didaktické vybavenosti vybraných učebnic pro ZŠ na základě základní metody Průchy (1998).
Zjištění míry důležitosti jednotlivých komponent v rámci metody hodnocení didaktické vybavenosti učebnic podle Průchy (1998) pomocí metody dotazování.
Návrh úpravy metody hodnocení didaktické vybavenosti učebnic přidáním váhy k jednotlivým komponentům, případně doplněním o další komponenty (na základě výsledků dotazování).
Testování vybraných učebnic pro ZŠ dle upravené metodiky.
Porovnání naměřených výsledků s výsledky získanými pomocí původní metody dle Průchy (1998).
Vyvození závěrů a diskuze.
Zásady pro vypracování
Analýza vybraných učebnic pro ZŠ.
Stanovení míry didaktické vybavenosti vybraných učebnic pro ZŠ na základě základní metody Průchy (1998).
Zjištění míry důležitosti jednotlivých komponent v rámci metody hodnocení didaktické vybavenosti učebnic podle Průchy (1998) pomocí metody dotazování.
Návrh úpravy metody hodnocení didaktické vybavenosti učebnic přidáním váhy k jednotlivým komponentům, případně doplněním o další komponenty (na základě výsledků dotazování).
Testování vybraných učebnic pro ZŠ dle upravené metodiky.
Porovnání naměřených výsledků s výsledky získanými pomocí původní metody dle Průchy (1998).
Vyvození závěrů a diskuze.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Mikk, J. 2007. Učebnice: Budoucnost národa. In: Hodnocení učebnic. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Pluskal, M. 1996. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika. Roč. 46., č. 1., s. 62-76.
Průcha, J. 1998. Učebnice teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-736-778-7.
Weinhofer, M. 2011. Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV. Brno: Disertační práce.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Mikk, J. 2007. Učebnice: Budoucnost národa. In: Hodnocení učebnic. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Pluskal, M. 1996. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika. Roč. 46., č. 1., s. 62-76.
Průcha, J. 1998. Učebnice teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-736-778-7.
Weinhofer, M. 2011. Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV. Brno: Disertační práce.