Předkládaná disertační práce si klade za cíl charakterizovat psychologický román jako žánr v jeho vývojových proměnách, didakticky transformovat tyto odborné informace do literárněvýchovného učiva na střední škole (zejména gymnaziálního typu) a navrhnout konstruktivisticky pojaté didaktické interpretace, jež by žákovi pomohly s osvojením daného učiva. Součástí disertační práce je výzkumná sonda do učebnic literatury pro 3. a 4. ročník středních škol (mezi něž řadíme i čítanky jako specifický druh učebnice) užívaných ve školním roce 2018/2019 na plzeňských středních školách. Cílem obsahové analýzy bylo zjistit, jak učebnice literatury transformují a systematizují informace o českém psychologickém románu. Na pozadí vybraných čítanek a pracovních sešitů bylo sledováno, zda jsou žánrové aspekty psychologického románu zohledňovány zaprvé při výběru textového úryvku, zadruhé v obsahu didaktického aparátu (v navrhovaných otázkách a úkolech. Prizmatem konstruktivistické teorie byla pozornost zaměřena jak na otázky a úkoly literární, tedy vztahující se ke struktuře textu, tak na otázky a úkoly neliterární, a to včetně jejich zpětného usouvztažnění s tématem a žánrem díla. Přílohová část disertační práce zahrnuje odučené výukové lekce a k nim se vztahující žákovské výstupy, které jsou založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů. Tyto didaktické interpretace jsou aktivizované metodami z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Anotace v angličtině
The objective of this dissertation is to characterise the psychological novel as a genre including its developmental changes, to didactically transform this scientific information into the literary education curriculum for secondary schools (mainly Czech grammar schools) and to propose constructivist didactical interpretation which would help pupils to learn the given element of the curriculum. The dissertation also provides insight into literary textbooks for the 3rd and 4th classes of secondary schools (including readers as a specific textbook type) used at secondary schools in Pilsen in the school year 2018/2019. The objective of the content analysis was to ascertain how literature textbooks transform and systematise information on the Czech psychological novel. The dissertation monitors if the genre aspects of the psychological novel are reflected first in the choice of extracts, second in the didactical apparatus (in the proposed questions and tasks) in the selected readers and workbooks. From the perspective of constructivist theory, the focus is both on literary questions and tasks, i.e. related to the text structure, and on non-literary questions and tasks including their retrospective relation to the topic and genre of the literary work. In the annex to the dissertation, you can find the practiced lessons and related outputs by the pupils - these are based on reading and creative didactical interpretation of selected psychological novels. These didactical interpretations are activated by the methods of creative writing, creative dramatics or the Critical Thinking through Reading and Writing Programme.
Klíčová slova
český psychologický román, literárněvýchovné učivo, učivo o psychologickém románu, výzkumná sonda do učebnic literatury pro střední školy, komunikační pojetí literární výchovy, pedagogický konstruktivismus, didaktická interpretace uměleckého textu
Klíčová slova v angličtině
Czech psychological novel, literary education curriculum, psychological novel curriculum, insight into secondary-school literature textbooks, communication approach to literary education, pedagogical constructivism, didactic interpretation of literary texts
Rozsah průvodní práce
217 s., L (698 361 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná disertační práce si klade za cíl charakterizovat psychologický román jako žánr v jeho vývojových proměnách, didakticky transformovat tyto odborné informace do literárněvýchovného učiva na střední škole (zejména gymnaziálního typu) a navrhnout konstruktivisticky pojaté didaktické interpretace, jež by žákovi pomohly s osvojením daného učiva. Součástí disertační práce je výzkumná sonda do učebnic literatury pro 3. a 4. ročník středních škol (mezi něž řadíme i čítanky jako specifický druh učebnice) užívaných ve školním roce 2018/2019 na plzeňských středních školách. Cílem obsahové analýzy bylo zjistit, jak učebnice literatury transformují a systematizují informace o českém psychologickém románu. Na pozadí vybraných čítanek a pracovních sešitů bylo sledováno, zda jsou žánrové aspekty psychologického románu zohledňovány zaprvé při výběru textového úryvku, zadruhé v obsahu didaktického aparátu (v navrhovaných otázkách a úkolech. Prizmatem konstruktivistické teorie byla pozornost zaměřena jak na otázky a úkoly literární, tedy vztahující se ke struktuře textu, tak na otázky a úkoly neliterární, a to včetně jejich zpětného usouvztažnění s tématem a žánrem díla. Přílohová část disertační práce zahrnuje odučené výukové lekce a k nim se vztahující žákovské výstupy, které jsou založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů. Tyto didaktické interpretace jsou aktivizované metodami z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Anotace v angličtině
The objective of this dissertation is to characterise the psychological novel as a genre including its developmental changes, to didactically transform this scientific information into the literary education curriculum for secondary schools (mainly Czech grammar schools) and to propose constructivist didactical interpretation which would help pupils to learn the given element of the curriculum. The dissertation also provides insight into literary textbooks for the 3rd and 4th classes of secondary schools (including readers as a specific textbook type) used at secondary schools in Pilsen in the school year 2018/2019. The objective of the content analysis was to ascertain how literature textbooks transform and systematise information on the Czech psychological novel. The dissertation monitors if the genre aspects of the psychological novel are reflected first in the choice of extracts, second in the didactical apparatus (in the proposed questions and tasks) in the selected readers and workbooks. From the perspective of constructivist theory, the focus is both on literary questions and tasks, i.e. related to the text structure, and on non-literary questions and tasks including their retrospective relation to the topic and genre of the literary work. In the annex to the dissertation, you can find the practiced lessons and related outputs by the pupils - these are based on reading and creative didactical interpretation of selected psychological novels. These didactical interpretations are activated by the methods of creative writing, creative dramatics or the Critical Thinking through Reading and Writing Programme.
Klíčová slova
český psychologický román, literárněvýchovné učivo, učivo o psychologickém románu, výzkumná sonda do učebnic literatury pro střední školy, komunikační pojetí literární výchovy, pedagogický konstruktivismus, didaktická interpretace uměleckého textu
Klíčová slova v angličtině
Czech psychological novel, literary education curriculum, psychological novel curriculum, insight into secondary-school literature textbooks, communication approach to literary education, pedagogical constructivism, didactic interpretation of literary texts
Zásady pro vypracování
1. Na základě čtenářské zkušenosti, studia odborné literatury o psychologické próze (románu)
a vlastní interpretace psychologického románu genologicky charakterizovat daný žánr
v jeho vývojových proměnách.
2. Zhodnotit žánr v jeho literárněvýchovné potencialitě jako učivo pro SŠ a z daného aspektu
interpretovat Rámcový vzdělávací program pro SŠ jako didaktický materiál.
3. Z aspektu žádaných kompetencí žáka SŠ, s respektem k úrovni jeho čtenářství, stanovit okruh
děl psychologického románu jako učivo co do reprezentativnosti ve vztahu k danému žánru,
k jeho literárněvědeckému hodnocení i k cílům literární výchovy.
4. Na základě poznaných literárněvýchovných dispozic žánru a cílů literární výchovy doporučit
vhodnou metodickou strategii pro žákovu čtenářskou komunikaci s textem psychologického románu
a pro prezentaci informací o daném žánru a jeho autorech jako učivu.
5. Provést výzkum obsahu učebnic literární výchovy pro 3. a 4. ročník SŠ - v čítankách zhodnotit
výběr autorů, děl, ukázek z nich, doprovodný didaktický materiál; v učebnicích o literatuře
didakticky interpretovat výběr a strukturovanost informací o psychologickém žánru v dějinném
vývoji literatury.
Zásady pro vypracování
1. Na základě čtenářské zkušenosti, studia odborné literatury o psychologické próze (románu)
a vlastní interpretace psychologického románu genologicky charakterizovat daný žánr
v jeho vývojových proměnách.
2. Zhodnotit žánr v jeho literárněvýchovné potencialitě jako učivo pro SŠ a z daného aspektu
interpretovat Rámcový vzdělávací program pro SŠ jako didaktický materiál.
3. Z aspektu žádaných kompetencí žáka SŠ, s respektem k úrovni jeho čtenářství, stanovit okruh
děl psychologického románu jako učivo co do reprezentativnosti ve vztahu k danému žánru,
k jeho literárněvědeckému hodnocení i k cílům literární výchovy.
4. Na základě poznaných literárněvýchovných dispozic žánru a cílů literární výchovy doporučit
vhodnou metodickou strategii pro žákovu čtenářskou komunikaci s textem psychologického románu
a pro prezentaci informací o daném žánru a jeho autorech jako učivu.
5. Provést výzkum obsahu učebnic literární výchovy pro 3. a 4. ročník SŠ - v čítankách zhodnotit
výběr autorů, děl, ukázek z nich, doprovodný didaktický materiál; v učebnicích o literatuře
didakticky interpretovat výběr a strukturovanost informací o psychologickém žánru v dějinném
vývoji literatury.
Seznam doporučené literatury
Didaktická knižní - didaktika literární výchovy, teorie pubescentního a adolescentního čtenářství
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0281-1.
HNÍK, O. Didaktika literatury: Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinu, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.
CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství: Aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte. Praha: Albatros, 1971.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
MACEK, P. Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
Časopisy: Český jazyk a literatura, Kritické listy
Literárněteoretická knižní a studie ve sbornících - genologie, teorie literární komunikace
ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
GINZBURGOVÁ, L. Psychologická próza. Praha: Odeon, 1982.
HODROVÁ, D. a kol. ... na okraji chaosu: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1.
INGARDEN, R. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967.
ISER, W. Apelová struktura textů: nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy. In ČERVENKA, M. a kol. (eds.) Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. ISBN 80-86055-92-2.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
MOLDANOVÁ, D. Psychologický román. In kol. autorů. Poetika české poválečné literatury. Praha: Československý spisovatel, 1987, s. 213-234.
MOLDANOVÁ, D. Psychologická próza. In MOLDANOVÁ, D. České příběhy. Ústí nad Labem: UJEP, 2007, s. 158-234. ISBN 978-80-7044-846-5.
MUKAŘOVSKÝ, J. Záměrnost a nezáměrnost v umění. In ČERVENKA, M., JANKOVIČ, M. (eds.) Studie. [1] Brno: Host, 2000, s. 353-388. ISBN 80-86055-91-4.
NÜNNING, A. (ed.), TRÁVNÍČEK, J., HOLÝ, J. (eds.) Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
VLAŠÍN, Š. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1984.
Dále monografické studie o autorech české psychologické prózy.
Seznam doporučené literatury
Didaktická knižní - didaktika literární výchovy, teorie pubescentního a adolescentního čtenářství
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0281-1.
HNÍK, O. Didaktika literatury: Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinu, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.
CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství: Aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte. Praha: Albatros, 1971.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
MACEK, P. Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
Časopisy: Český jazyk a literatura, Kritické listy
Literárněteoretická knižní a studie ve sbornících - genologie, teorie literární komunikace
ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
GINZBURGOVÁ, L. Psychologická próza. Praha: Odeon, 1982.
HODROVÁ, D. a kol. ... na okraji chaosu: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1.
INGARDEN, R. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967.
ISER, W. Apelová struktura textů: nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy. In ČERVENKA, M. a kol. (eds.) Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. ISBN 80-86055-92-2.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
MOLDANOVÁ, D. Psychologický román. In kol. autorů. Poetika české poválečné literatury. Praha: Československý spisovatel, 1987, s. 213-234.
MOLDANOVÁ, D. Psychologická próza. In MOLDANOVÁ, D. České příběhy. Ústí nad Labem: UJEP, 2007, s. 158-234. ISBN 978-80-7044-846-5.
MUKAŘOVSKÝ, J. Záměrnost a nezáměrnost v umění. In ČERVENKA, M., JANKOVIČ, M. (eds.) Studie. [1] Brno: Host, 2000, s. 353-388. ISBN 80-86055-91-4.
NÜNNING, A. (ed.), TRÁVNÍČEK, J., HOLÝ, J. (eds.) Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
VLAŠÍN, Š. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1984.
Dále monografické studie o autorech české psychologické prózy.