- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Kompetence a zkušenosti učitelů mateřských škol v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí ve vybraném regionu
Hlavní téma v angličtině
Competencies and experience of Kindergarten teachers in the field of speech development support in case of pre-school children in selected region
Název dle studenta
Kompetence a zkušenosti učitelů mateřských škol v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí v domažlickém okrese
Název dle studenta v angličtině
Competencies and experience of Kindergarten teachers in the field of speech development support in case of pre-school children in selected Domažlice region
Bakalářská práce se zabývá kompetencemi učitelů mateřských škol v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí. V první polovině teoretické části je vymezen pojem kompetence a sepsáno rozdělení kompetencí s možnostmi jejich rozvoje. Druhá polovina teoretické části mapuje problematiku narušené komunikační schopnosti. Je zaměřena na vývoj dětské řeči, klasifikaci jazykových rovin a vymezení narušené komunikační schopnosti. Dále definuje rozvoj řeči z pohledu kurikulárních dokumentů a podporu vývoje řeči u předškolních dětí.
Praktická část je zaměřena na zkušenosti učitelů v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí. Výzkumný soubor tvořili učitelky mateřských škol v Domažlickém okrese. Výzkumné šetřený probíhalo po dobu dvou týdnů za pomoci dotazníkového šetření a rozhovoru. Do dotazníkového šetření se zapojilo 12 mateřských škol s návratností 32 dotazníků a rozhovory byly realizovány se třemi učitelkami. Získané informace jsou v práci statisticky zpracovány pomocí grafů a komentářů. Poslední částí praktické části je shrnutí výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with competence of kindergarten teachers in the field of speech development support of preschool children. Firstly, the idea of competence is defined in a theoretical part, in this section is also listed division of competences. The second half of the theoretical section includes the issue of disturbed communication skills. This part is mainly focused on the development of children's speech, the classification of language levels and the definition of disturbed communication skills. The speech development from the point of view of curricular documents is defined as well in this section.
A practical part is focused on the experience of kindergarten teachers in the field of speech development support of preschool children. The research was carried out in the Domažlice district. The research survey lasted two weeks using questionnaires and interviews.
The thirty-two questionnaires were returned from twelve kindergartens, interviews were realized with three teachers. Last but not least the obtained information was statistically processed using graphs and comments. In conclusion of the practical part is restated the main findings.
Klíčová slova
kompetence učitele, vývoj řeči, komunikace, zkušenosti učitele
Bakalářská práce se zabývá kompetencemi učitelů mateřských škol v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí. V první polovině teoretické části je vymezen pojem kompetence a sepsáno rozdělení kompetencí s možnostmi jejich rozvoje. Druhá polovina teoretické části mapuje problematiku narušené komunikační schopnosti. Je zaměřena na vývoj dětské řeči, klasifikaci jazykových rovin a vymezení narušené komunikační schopnosti. Dále definuje rozvoj řeči z pohledu kurikulárních dokumentů a podporu vývoje řeči u předškolních dětí.
Praktická část je zaměřena na zkušenosti učitelů v oblasti podpory vývoje řeči u předškolních dětí. Výzkumný soubor tvořili učitelky mateřských škol v Domažlickém okrese. Výzkumné šetřený probíhalo po dobu dvou týdnů za pomoci dotazníkového šetření a rozhovoru. Do dotazníkového šetření se zapojilo 12 mateřských škol s návratností 32 dotazníků a rozhovory byly realizovány se třemi učitelkami. Získané informace jsou v práci statisticky zpracovány pomocí grafů a komentářů. Poslední částí praktické části je shrnutí výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with competence of kindergarten teachers in the field of speech development support of preschool children. Firstly, the idea of competence is defined in a theoretical part, in this section is also listed division of competences. The second half of the theoretical section includes the issue of disturbed communication skills. This part is mainly focused on the development of children's speech, the classification of language levels and the definition of disturbed communication skills. The speech development from the point of view of curricular documents is defined as well in this section.
A practical part is focused on the experience of kindergarten teachers in the field of speech development support of preschool children. The research was carried out in the Domažlice district. The research survey lasted two weeks using questionnaires and interviews.
The thirty-two questionnaires were returned from twelve kindergartens, interviews were realized with three teachers. Last but not least the obtained information was statistically processed using graphs and comments. In conclusion of the practical part is restated the main findings.
Klíčová slova
kompetence učitele, vývoj řeči, komunikace, zkušenosti učitele
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.\\
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.\\
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-901-9.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807367-340-6.\\
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.\\
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.\\
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-901-9.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807367-340-6.\\