Cílem disertační práce DisORIENTation: Ethnography of Power in the Visual Art Scene of Marrakech je jít zpět k původnímu kontextu v rámci jedné konkrétní lokality ? města Marrákeše v Maroku, v ohraničeném časovém období popsat a vysvětlit vztahy mezi jednotlivými aktéry na poli současné umělecké produkce. Autorka se dotazuje, jaké podmínky utváří svět současného umění v dané lokalitě a proč dochází k jeho orientalizaci, exoticizaci a mýtizaci v mezinárodním prostředí. Výzkum sleduje povahu mocenských vztahů mezi aktéry, jimiž jsou v zásadě kulturní instituce, ale i jednotlivců významného postavení, kteří určují nejen hodnotu uměleckých počinů, ale konstruují i reprezentace, která tato díla doprovází.
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation thesis DisORIENTation: Ethnography of Power in the Visual Art Scene of Marrakech is to describe and analyse the field of contemporary visual art in Marrakech within a specific time, where the author is taking into account the Western forms of dominance. She asks: what conditions shape the world of contemporary art in a defined locality, which is constructed as oriental, exotic and which is being mythicized on an international level. The presented research is tackling the power relations between the various actors involved in the emergence of the Orientalist discourse rearticulated according to the novel interest intersections in situ. The ethnographical text, as well, examines the power positions of individuals, who determine not only the value of works of art but also construct the representations that accompany these works.
Klíčová slova
post-kolonializmus, současné umění, neo-Orientalismus, kulturní dominance, moc, Maroko, Marrakech, hegemonie, etnografie, umění a antropologie, komodifikace, řemeslo, islámské umění, neo-kolonialismus, vizuální antropologie, diskurz
Klíčová slova v angličtině
post-colonialism, contemporary art, neo-Orientalism, cultural dominance, power, Morocco, Marrakech, hegemony, ethnography, art and anthropology,
commodification, craftsmanship, Islamic art, neo-colonialism, visual anthropology, discourse
Rozsah průvodní práce
276 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem disertační práce DisORIENTation: Ethnography of Power in the Visual Art Scene of Marrakech je jít zpět k původnímu kontextu v rámci jedné konkrétní lokality ? města Marrákeše v Maroku, v ohraničeném časovém období popsat a vysvětlit vztahy mezi jednotlivými aktéry na poli současné umělecké produkce. Autorka se dotazuje, jaké podmínky utváří svět současného umění v dané lokalitě a proč dochází k jeho orientalizaci, exoticizaci a mýtizaci v mezinárodním prostředí. Výzkum sleduje povahu mocenských vztahů mezi aktéry, jimiž jsou v zásadě kulturní instituce, ale i jednotlivců významného postavení, kteří určují nejen hodnotu uměleckých počinů, ale konstruují i reprezentace, která tato díla doprovází.
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation thesis DisORIENTation: Ethnography of Power in the Visual Art Scene of Marrakech is to describe and analyse the field of contemporary visual art in Marrakech within a specific time, where the author is taking into account the Western forms of dominance. She asks: what conditions shape the world of contemporary art in a defined locality, which is constructed as oriental, exotic and which is being mythicized on an international level. The presented research is tackling the power relations between the various actors involved in the emergence of the Orientalist discourse rearticulated according to the novel interest intersections in situ. The ethnographical text, as well, examines the power positions of individuals, who determine not only the value of works of art but also construct the representations that accompany these works.
Klíčová slova
post-kolonializmus, současné umění, neo-Orientalismus, kulturní dominance, moc, Maroko, Marrakech, hegemonie, etnografie, umění a antropologie, komodifikace, řemeslo, islámské umění, neo-kolonialismus, vizuální antropologie, diskurz
Klíčová slova v angličtině
post-colonialism, contemporary art, neo-Orientalism, cultural dominance, power, Morocco, Marrakech, hegemony, ethnography, art and anthropology,
commodification, craftsmanship, Islamic art, neo-colonialism, visual anthropology, discourse
Zásady pro vypracování
Při zpracování disertační práce se autorka bude opírat o terénní výzkum v Maroku, především tedy o rozhovory s umělci, kurátory a muzejním
personálem. V první fázi se autorka soustředí na prostudování relevantní literatury k tématu, tedy týkající se současného umění v regionu Blízkého východu. Souběžně bude opakované vyjíždět do terénu a sbírat potřebná data. Zpracování dat a první výstupy bude autorka průběžně konzultovat se svým školitelem.
Zásady pro vypracování
Při zpracování disertační práce se autorka bude opírat o terénní výzkum v Maroku, především tedy o rozhovory s umělci, kurátory a muzejním
personálem. V první fázi se autorka soustředí na prostudování relevantní literatury k tématu, tedy týkající se současného umění v regionu Blízkého východu. Souběžně bude opakované vyjíždět do terénu a sbírat potřebná data. Zpracování dat a první výstupy bude autorka průběžně konzultovat se svým školitelem.
Seznam doporučené literatury
ALI, Wijdan. Modern Arab Art. Gainesville: University Press of Florida, 1997.
AMIRSADEGHI, H., MIKDADI S., SHABOUT, N. Newvision ? Arab Contemporary Art in the 21st Century. London: TransGlobe Publishing, 2009.
AVARMAETE, Tom. Colonial Modern: Aesthetics of the Past, Rebellions for the Future. London: Blackdog Publishers, 2010.
BHABHA, Homi. The Location of Culture. New York: Rutledge, 1994.
BOURDIEU, Pierre. Field of cultural production. New York: Columbia University Press, 1993.
BOURDIEU, Pierre (with DARBEL, A, and SCHNAPPER, D.) The Love of Art. European Art Museums and their Public. Oxford: Polity Press, 1966/1969/1991.
FANON, Franz. Black Skin, White Masks. New York: Grove Press, 2008.
FERGUSON, James. Expectations of Modernity: Myths and Meanings of Urban Life on the Zambian Copperbelt. Berkeley: University of California Press, 1999.
HALL, Stuart. Representation. London: Sage, 1997.
HALL, Stuart. The West and The Rest: Discourse and Power. London: Sage Publication, 1992/1996.
HOOPER-GREENHILL, E. Museums and the Shaping of Knowledge. London: Routledge, 1992.
IRBOUH, Hamid. Art in the service of Colonialism: French Art Education in Morocco, 1912-1956. London: I. B. Tauris, 2005.
MARCUS, G. E. Affinities: Fieldwork in Anthropology Today and the Ethnographic in Artwork. In SCHNEIDER, A. and WRIGHT, Ch., (eds.). In Between Art and Anthropology: Contemporary Ethnographic Practice London: Bloomsbury, 2014.
RABINOW, Paul. French Modern: Norms and Forms of the Social Environment. London: University of Chicago Press, 1989/1995.
RABINOW, Paul. Symbolic Domination: Cultural Form and Historical Change in Morocco. Chicago: The University of Chicago Press, 1975.
RABINOW, Paul. Imperative Communities, Power Relations and Ethics. In TAYLOR, Victor E. and WINQUIST, Charles E. (eds.). Postmodernism: Disciplinary texts: humanities and social sciences. London: Routledge. 1992.
PHILLIPS, Ruth and STEINER, Christopher (eds.). Unpacking Culture: Art and Commodity in Colonial and Postcolonial World. London: University California Press, 1999.
PIEPRZAK, Katerzyna: Imagined Museums: Art and Modernity in Postcolonial Morocco. London: University of Minesota Press, 2010.
PRICE, Sally. Primitive Art in Civilized Places. Chicago: University of Chicago Press, 1989.
Seznam doporučené literatury
ALI, Wijdan. Modern Arab Art. Gainesville: University Press of Florida, 1997.
AMIRSADEGHI, H., MIKDADI S., SHABOUT, N. Newvision ? Arab Contemporary Art in the 21st Century. London: TransGlobe Publishing, 2009.
AVARMAETE, Tom. Colonial Modern: Aesthetics of the Past, Rebellions for the Future. London: Blackdog Publishers, 2010.
BHABHA, Homi. The Location of Culture. New York: Rutledge, 1994.
BOURDIEU, Pierre. Field of cultural production. New York: Columbia University Press, 1993.
BOURDIEU, Pierre (with DARBEL, A, and SCHNAPPER, D.) The Love of Art. European Art Museums and their Public. Oxford: Polity Press, 1966/1969/1991.
FANON, Franz. Black Skin, White Masks. New York: Grove Press, 2008.
FERGUSON, James. Expectations of Modernity: Myths and Meanings of Urban Life on the Zambian Copperbelt. Berkeley: University of California Press, 1999.
HALL, Stuart. Representation. London: Sage, 1997.
HALL, Stuart. The West and The Rest: Discourse and Power. London: Sage Publication, 1992/1996.
HOOPER-GREENHILL, E. Museums and the Shaping of Knowledge. London: Routledge, 1992.
IRBOUH, Hamid. Art in the service of Colonialism: French Art Education in Morocco, 1912-1956. London: I. B. Tauris, 2005.
MARCUS, G. E. Affinities: Fieldwork in Anthropology Today and the Ethnographic in Artwork. In SCHNEIDER, A. and WRIGHT, Ch., (eds.). In Between Art and Anthropology: Contemporary Ethnographic Practice London: Bloomsbury, 2014.
RABINOW, Paul. French Modern: Norms and Forms of the Social Environment. London: University of Chicago Press, 1989/1995.
RABINOW, Paul. Symbolic Domination: Cultural Form and Historical Change in Morocco. Chicago: The University of Chicago Press, 1975.
RABINOW, Paul. Imperative Communities, Power Relations and Ethics. In TAYLOR, Victor E. and WINQUIST, Charles E. (eds.). Postmodernism: Disciplinary texts: humanities and social sciences. London: Routledge. 1992.
PHILLIPS, Ruth and STEINER, Christopher (eds.). Unpacking Culture: Art and Commodity in Colonial and Postcolonial World. London: University California Press, 1999.
PIEPRZAK, Katerzyna: Imagined Museums: Art and Modernity in Postcolonial Morocco. London: University of Minesota Press, 2010.
PRICE, Sally. Primitive Art in Civilized Places. Chicago: University of Chicago Press, 1989.