Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Práce je členěna na dvě části. První část obsahuje poznatky získané z rozhovorů s vyučujícími a pozorováním environmentální výchovy v praxi. Je zde uvedena základní terminologie vztahující se k tématu, propojení RVP PV s environmentální výchovou, legislativní stránky související s pobytem dětí mimo budovu mateřské školy a obecné zásady při pobytu s dětmi venku a v přírodě. Poslední kapitoly jsou věnovány metodám a formám výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Praktická část práce je tvořena konkrétními činnosti s dětmi (výstupy), ve kterých jsem se snažila o propojení environmentální výchovy s RVP PV.
Cílem práce bylo vytvořit příručku pro výuku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání určenou především pro začínající učitele/ky v mateřských školách a zároveň s ní vytvořit webovou stránku s náměty pro praktické činnosti s dětmi ke stažení.
Na základě rozhovorů s vyučujícími, pozorováním environmentální výchovy v praxi a ověřením navrženého konceptu v praxi, bylo zjištěno, že výuka environmentální výchovy ve vybraných mateřských školách v regionu probíhá převážně ve vnitřních prostorech.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issue of teaching environmental education in preschool education. The work is divided into two parts. The first part contains knowledge gained from interviews with teachers and observation of environmental education in practice. It contains basic terminology related to the topic, the connection of FEP PE with environmental education, legislative aspects related to the stay of children outside the kindergarten building and general principles for staying with children outside and in nature. The last chapters are devoted to methods and forms of teaching environmental education in preschool education. The practical part of the work consists of specific activities with children (outputs), in which I tried to connect environmental education with the FEP PE.
The aim of the work was to create a handbook for teaching environmental education in preschool education, intended primarily for beginning teachers in kindergartens, and at the same time to create a website with suggestions for practical activities with children to download.
Based on interviews with teachers, observing environmental education in practice and verifying the proposed concept in practice, it was found that the teaching of environmental education in selected kindergartens in the region takes place mainly indoors.
FEP PE.Framework educational program for preschool education
Klíčová slova
Environmentální výchova, mateřská škola, metody a formy výuky environmentální výchovy v mateřské škole, příroda, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, kindergarten, methods and forms of teaching environmental education in kindergarten, nature, Framework educational program for preschool education
Rozsah průvodní práce
84 stran. 28 obrázků
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Práce je členěna na dvě části. První část obsahuje poznatky získané z rozhovorů s vyučujícími a pozorováním environmentální výchovy v praxi. Je zde uvedena základní terminologie vztahující se k tématu, propojení RVP PV s environmentální výchovou, legislativní stránky související s pobytem dětí mimo budovu mateřské školy a obecné zásady při pobytu s dětmi venku a v přírodě. Poslední kapitoly jsou věnovány metodám a formám výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Praktická část práce je tvořena konkrétními činnosti s dětmi (výstupy), ve kterých jsem se snažila o propojení environmentální výchovy s RVP PV.
Cílem práce bylo vytvořit příručku pro výuku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání určenou především pro začínající učitele/ky v mateřských školách a zároveň s ní vytvořit webovou stránku s náměty pro praktické činnosti s dětmi ke stažení.
Na základě rozhovorů s vyučujícími, pozorováním environmentální výchovy v praxi a ověřením navrženého konceptu v praxi, bylo zjištěno, že výuka environmentální výchovy ve vybraných mateřských školách v regionu probíhá převážně ve vnitřních prostorech.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the issue of teaching environmental education in preschool education. The work is divided into two parts. The first part contains knowledge gained from interviews with teachers and observation of environmental education in practice. It contains basic terminology related to the topic, the connection of FEP PE with environmental education, legislative aspects related to the stay of children outside the kindergarten building and general principles for staying with children outside and in nature. The last chapters are devoted to methods and forms of teaching environmental education in preschool education. The practical part of the work consists of specific activities with children (outputs), in which I tried to connect environmental education with the FEP PE.
The aim of the work was to create a handbook for teaching environmental education in preschool education, intended primarily for beginning teachers in kindergartens, and at the same time to create a website with suggestions for practical activities with children to download.
Based on interviews with teachers, observing environmental education in practice and verifying the proposed concept in practice, it was found that the teaching of environmental education in selected kindergartens in the region takes place mainly indoors.
FEP PE.Framework educational program for preschool education
Klíčová slova
Environmentální výchova, mateřská škola, metody a formy výuky environmentální výchovy v mateřské škole, příroda, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, kindergarten, methods and forms of teaching environmental education in kindergarten, nature, Framework educational program for preschool education
Zásady pro vypracování
Zjištění potřeb cílové skupiny na základě analýzy RVP PV, rozhovorů s vyučujícími a pozorování environmentální výchovy v praxi, stanovení cíle bakalářské práce
Sudium odborné literatury, analýza a komparace informací
Vytvoření metodické podpory pro učitele/ky v MŠ na základě zjištěných potřeb ve formě informační webové stránky s náměty pro praktické činnosti s dětmi ke stažení
Ověření navrženého konceptu environmentální výchovy v praxi
Formulace učiněných závěrů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zjištění potřeb cílové skupiny na základě analýzy RVP PV, rozhovorů s vyučujícími a pozorování environmentální výchovy v praxi, stanovení cíle bakalářské práce
Sudium odborné literatury, analýza a komparace informací
Vytvoření metodické podpory pro učitele/ky v MŠ na základě zjištěných potřeb ve formě informační webové stránky s náměty pro praktické činnosti s dětmi ke stažení
Ověření navrženého konceptu environmentální výchovy v praxi
Formulace učiněných závěrů a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
1. Anděra, Miloš. Od jara do zimy: výpravy do naší přírody po celý rok. Praha: Slovart, 2018. 199 stran. ISBN 978-80-7529-664-1.
2. Andresková, Jenny et al. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, 2018. 144 stran. ISBN 978-80-7496-35
3. DYLEVSKÝ, Ivan a TROJAN, Stanislav. Somatologie 1. Praha: Avicenum, 1990. 271 s. ISBN 80-201-0026-1.
4. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. 148 s. ISBN 978-80-86307-95-4.
6. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Kapuciánová, Magdaléna. Činnosti venku a v přírodě v předškolnímvzdělávání. 1. vyd. Praha: Raabe, 2013. 141 s. ISBN 978-80-7496-071-0.
7. LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 175 s. ISBN 978-80-262-0094-9.
8. Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe, 2015. 158 stran. ISBN 978-80-7496-194-6.
9. Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 247 s. ISBN 80-86473-45-7.
Seznam doporučené literatury
1. Anděra, Miloš. Od jara do zimy: výpravy do naší přírody po celý rok. Praha: Slovart, 2018. 199 stran. ISBN 978-80-7529-664-1.
2. Andresková, Jenny et al. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, 2018. 144 stran. ISBN 978-80-7496-35
3. DYLEVSKÝ, Ivan a TROJAN, Stanislav. Somatologie 1. Praha: Avicenum, 1990. 271 s. ISBN 80-201-0026-1.
4. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. 148 s. ISBN 978-80-86307-95-4.
6. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Kapuciánová, Magdaléna. Činnosti venku a v přírodě v předškolnímvzdělávání. 1. vyd. Praha: Raabe, 2013. 141 s. ISBN 978-80-7496-071-0.
7. LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 175 s. ISBN 978-80-262-0094-9.
8. Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe, 2015. 158 stran. ISBN 978-80-7496-194-6.
9. Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 247 s. ISBN 80-86473-45-7.